WiFi stör ut Tellstick.NET temp.sensor (löst)

Moderator: Telldus

Post Reply
Aldermo

WiFi stör ut Tellstick.NET temp.sensor (löst)

Post by Aldermo »

Tänkte bara dela med mig av en iakttagelse jag gjorde idag. Köpte en Oregon RAR501 (699:- på CO) för att få tre sensorer (THGN122N och THGN132N) att använda med min Tellstick.NET (fw 4). Placerade en sensor ute, en på övervåningen och en i garaget. De kom snabbt upp på Oregon-displayen men inte i Telldus Live. Uppgraderade till firmware 16, flytta sensorerna närmare, resetade och startade om Telldusen men inget hjälpte. Enda sättet att få mottagning var att hålla en sensor alldeles intill antennen på Telldusen, då fick jag "blå blink" och sensorn blev registrerad. Testade då att flytta min Telldus, som stått ovanpå min Telia Smart Gateway (TG799vn), till en hylla ca 20 cm bort (fortfarande med ström från Gateway'en) och se!, då trillade alla sensorerna in. Med andra ord verkar mottagningen i Telldusen ha störts ut att den var för nära WiFi-antennen i min Gateway (min gissning i alla fall). Sändningen har dock aldrig varit några problem, men jag har inte haft några sensorer innan.

http://www.clasohlson.com/se/Klimatkont ... 01/36-5158
krambriw

Re: WiFi stör ut Tellstick.NET temp.sensor (löst)

Post by krambriw »

Med andra ord verkar mottagningen i Telldusen ha störts ut
Jag tror inte det har med just WiFi frekvenserna att göra utan det handlar om allmän interferens mellan elektroniken i din gateway och i Tellsticken. Sätter man två elektronikenheter nära varandra så....kan allt hända...ingen av dom är väl heller avskärmade på insidan av kapslingarna

Samma sak om man sätter två Nexa pluggar nära varandra, tex i samma vägguttag, en eller båda blir väldigt okänsliga
Post Reply