Solned/uppgång på Events

Moderator: Telldus

Post Reply
equinoxe

Solned/uppgång på Events

Post by equinoxe »

Hej.

Jag får inte Events att fungera riktigt som jag vill.
Enheterna som är inblandade är en rörelsedetektor och en vanlig på/av-mottagare. När barnen är uppe och går mitt i natten (eller vi vuxna) så ska en lampa tändas av rörelsedetektorn och sedan släckas efter 4 minuter fast bara om solen gått ner och att lampan inte redan är tänd. Lampan används även som kvällsbelysning med en timer som styrs efter solnedgång.

I Events satte jag upp följande:
Trigger: "When rörelsedetektor Hall turns on"
Conditions: "If Sun is down" AND "If LampaHall is off" (Detta är för att inte Events ska köra om lampan redan är tänd genom timer)
Actions: "Turn LampaHall on" AND "Turn LampaHall off" (Av sker med 240 sek fördröjning)

Problemet är att lampan tänds oavsett om solen gått ner eller om det är mitt på dagen. Man ser i Events att hela kedjan blir grön trots att solen är uppe. Men för övrigt funkar det riktigt bra. Är lampan redan tänd blir det rött när man kollar i Events.

Är det något jag missat eller missuppfattat med solnedgångsstyrningen?
etompau

Re: Solned/uppgång på Events

Post by etompau »

Fungerar när jag testar med soluppgångsvillkor OCH lampvillkor, ungefär som som du har. Använder dock en magnetkontakt som trigger.
Testa med att lägga upp händelsen, på nytt med enbart soluppgång som villkor och se vad som händer.
equinoxe

Post by equinoxe »

Testade nu kl 17.30. Ute är det becksvart och solen gick ner för ett bra tag sedan. När jag går förbi sensorn så tänds inte lampan och i Live ser jag att solens nedgång stoppar eventet. Den tycker alltså att solen är uppe. Jag gick in i inställningarna för min Tellstick Net och koordinaterna stämde exakt. Däremot var tidszonen satt på Auto och valt Stockholm. Jag bytte den till Stockholm manuellt (alltså ingen automatisk avkänning). När jag två minuter senare gick förbi sensorn tände den sig. Imorgon förmiddag får jag prova igen och hoppas att den inte tänder sig.
Nexauser

Post by Nexauser »

Det finns en bugg i sol upp/ned under Conditions - Telldus känner till den. Det är nog anledningen till ditt problem.
Jag har löst det tillsvidare med att sätta en "flagga" med sol upp/ned via Trigger som jag sedan använder.
equinoxe

Post by equinoxe »

Nexauser wrote:Det finns en bugg i sol upp/ned under Conditions - Telldus känner till den. Det är nog anledningen till ditt problem.
Jag har löst det tillsvidare med att sätta en "flagga" med sol upp/ned via Trigger som jag sedan använder.
Tack för svaret. Jag misstänkte att det var något som inte var som det borde vara. Efter en omstart av Tellstick:en funkade det men efter nästa solned- eller uppgång så krånglade det igen. Jag har fått byta och kör med fasta tider istället.
Eftersom lampan även går med timer som styrs av solens upp- och nedgång så fungerar det bra med fasta tider och en condition som kollar att lampan är off för att få köra eventet.

När du skrev "flagga", menade du att du gjort en "fejk-enhet" som slår av och på efter solens upp/ned via Trigger och sedan använder den under Conditions istället för sol upp/ned?
Nexauser

Post by Nexauser »

equinoxe wrote:
Nexauser wrote:Det finns en bugg i sol upp/ned under Conditions - Telldus känner till den. Det är nog anledningen till ditt problem.
Tack för svaret. Jag misstänkte att det var något som inte var som det borde vara. Efter en omstart av Tellstick:en funkade det men efter nästa solned- eller uppgång så krånglade det igen. Jag har fått byta och kör med fasta tider istället.
Eftersom lampan även går med timer som styrs av solens upp- och nedgång så fungerar det bra med fasta tider och en condition som kollar att lampan är off för att få köra eventet.

När du skrev "flagga", menade du att du gjort en "fejk-enhet" som slår av och på efter solens upp/ned via Trigger och sedan använder den under Conditions istället för sol upp/ned?
Japp jag syftade på en "fejk enhet".
Nu tror jag sol upp/ner är fixat under conditions. Jag provade igår kväll och då var det som det skall. Har inte provat nu på morgonen men det borde fungera nu.
Post Reply