Rör termometer

Moderator: Telldus

Primarymaster
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Rör termometer

Post by Primarymaster »

Hello!

Jag söker digitala rör termometrar.. idag har jag analoga magnet termometrar som sitter på olika vattenrör...
Men jag skulle vilja ha en digital så jag kan få in dom i mobil osv....

Någon som har något tips?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Rör termometer

Post by etompau »

Tror det blir svårt att hitta exakt vad du efterfråga, jag har tidigare modifierat en termometer från Viking, och dragit ut termistorn via en kabel för mätning av tilluftstemperatur från en värmepump.
Detta kanske skulle duga som en rörtermomter - termistorn fastgjord på röret med buntband eller dylikt?
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Rör termometer

Post by Zapper »

Tveksam till att det finns färdiga men du kanske kan modifiera en sändare med en givare som är gjort för ändamålet.
http://www.produal.se/SE/Produkter/Temp ... 20NTC%2020 Finns med lite olika element och karakteristik, kanske nån passar.
Gissar dock att du får betala rätt saftigt som privatperson.
Primarymaster
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by Primarymaster »

etompau wrote:Tror det blir svårt att hitta exakt vad du efterfråga, jag har tidigare modifierat en termometer från Viking, och dragit ut termistorn via en kabel för mätning av tilluftstemperatur från en värmepump.
Detta kanske skulle duga som en rörtermomter - termistorn fastgjord på röret med buntband eller dylikt?
finns det bild på hur det ser ut?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Rör termometer

Post by etompau »

Nej, jag har ingen bild på den modifierade termometern, men termometern är denna: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... o%20Sensor&
Öppnar du den ser du termistorn ungefär mitt på kretskortet, en hålmonterad svartfärgad komponent, på kretskortet är den utmärkt med "Th". Löd försiktigt loss den, borra ett hål på ena sidan av lådan, löd in en skärmad kabel där termistorn satt och anslut termistorn till kabeln. Försegla termistorn med krympslang, that's it.
matsv
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by matsv »

Använder följande givare från Claes Ohlson http://www.clasohlson.com/se/Temperatur ... er/36-1797
Den har extern tempsensor som jag tejpar fast på röret.
Force
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by Force »

matsv wrote:Använder följande givare från Claes Ohlson http://www.clasohlson.com/se/Temperatur ... er/36-1797
Den har extern tempsensor som jag tejpar fast på röret.
Hej,

Blev lite nyfiken, så åkte direkt och köpte två stycken igår från "Klasse". Har en värmepanna som skickat varmvatten samt har en retur, så tänkte mäta utgående samt returtemperaturen på dem olika rören och därefter presentera dessa via min tellstick-net. :clap:

Har du plockat bort "plast pluppen" längst ut på sensorkabeln innan du tejpade fast den på röret?

Jag tycker att man bara får in tempen i rummet, men det kanske beror på att rören just nu (Sommartid) är svalare än rumstemperaturen?

MVH
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Rör termometer

Post by Zapper »

Hittar du även en bit rörisolering så dra det runt röret just där givaren sitter så bör då få en mer exakt temperatur.
Primarymaster
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by Primarymaster »

Force wrote:
matsv wrote:Använder följande givare från Claes Ohlson http://www.clasohlson.com/se/Temperatur ... er/36-1797
Den har extern tempsensor som jag tejpar fast på röret.
Hej,

Blev lite nyfiken, så åkte direkt och köpte två stycken igår från "Klasse". Har en värmepanna som skickat varmvatten samt har en retur, så tänkte mäta utgående samt returtemperaturen på dem olika rören och därefter presentera dessa via min tellstick-net. :clap:

Har du plockat bort "plast pluppen" längst ut på sensorkabeln innan du tejpade fast den på röret?

Jag tycker att man bara får in tempen i rummet, men det kanske beror på att rören just nu (Sommartid) är svalare än rumstemperaturen?

MVH
Jag har en sådan, men verkar ju som den bara skicka temp på huvudenheten till tellstick... (?)
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by tronde »

Primarymaster wrote:
Force wrote:
matsv wrote:Använder följande givare från Claes Ohlson http://www.clasohlson.com/se/Temperatur ... er/36-1797
Den har extern tempsensor som jag tejpar fast på röret.
Hej,

Blev lite nyfiken, så åkte direkt och köpte två stycken igår från "Klasse". Har en värmepanna som skickat varmvatten samt har en retur, så tänkte mäta utgående samt returtemperaturen på dem olika rören och därefter presentera dessa via min tellstick-net. :clap:

Har du plockat bort "plast pluppen" längst ut på sensorkabeln innan du tejpade fast den på röret?

Jag tycker att man bara får in tempen i rummet, men det kanske beror på att rören just nu (Sommartid) är svalare än rumstemperaturen?

MVH
Jag har en sådan, men verkar ju som den bara skicka temp på huvudenheten till tellstick... (?)
Hvis du trykker pluggen for langt inn, vil den ikke lese den eksterne sensoren.

Begynn med å trykke pluggen helt inn. Trekk den så forsiktig ca. 1 mm tilbake. Da kjenner du at den låser seg. Da skal den virke OK.
Primarymaster
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by Primarymaster »

Vilken av den blå eller vita är givaren till temp ? för antar att den ena är temp o den andra är fukt.
Image


Image

Dock får jag inte just denna o funka med tellstick... och fattar inte varför. Har redan en och den funkar fint fint, men denna hittar ja inte i tellstick
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by krambriw »

Den blå mäter värme
Primarymaster
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by Primarymaster »

krambriw wrote:Den blå mäter värme
okej... skulle det vara möjligt att klippa av mätaren, o sedan löda fast vanliga kablar o "flytta" mätaren. Skulle det fortfarande funka?

Tips om hur jag ska sätta fast den på röret?
Limmar jag den, så får den ju ingen kontakt med röret, utan med limmet.
Tejpar kanske, jag vill ju ha så lite "mätning" utifrån som möjligt...
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Rör termometer

Post by Zapper »

Det ska nog finnas värmeledande lim har jag för mig.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by tronde »

Primarymaster wrote:
okej... skulle det vara möjligt att klippa av mätaren, o sedan löda fast vanliga kablar o "flytta" mätaren. Skulle det fortfarande funka?
Ja, det er OK.
Vær klar over at føleren (den blå) er nokså svak rent mekanisk. Ikke bøy for mye på bena.
Primarymaster wrote:
Tips om hur jag ska sätta fast den på röret?
Limmar jag den, så får den ju ingen kontakt med röret, utan med limmet.
Tejpar kanske, jag vill ju ha så lite "mätning" utifrån som möjligt...
Legg på et tynt lag med tape på røret, legg føleren oppå dette, og tape så rundt det hele. Så tar du og fester rørisolering utenpå. Da får du brukbar termisk kontakt med røret, samtidig som sensoren er elektrisk isolert. Rørisoleringen gjør at påvirkning fra omgivelsene blir minimal.
Post Reply