Styrning av elradiatorer?

Moderator: Telldus

Post Reply
Falkens

Styrning av elradiatorer?

Post by Falkens »

Ja tekniken går framåt och jag är på jakt efter radiatorer som har möjlighet att styras eller övervakas remote. Det jag skulle vilja göra är att per automatik ställa in radiatorerna men även se hur temperaturen etc. (det kan skötas med externa sensorer men hade vart super om man kunde se radiatorns i Telldus) är i det rummet. Ja, det finns inga gränser för vad man skulle vilja. Jag har som sagt ett Telldus system idag och skulle vilja koppla på radiatorerna på det om möjligt, det är inte säkert att det går men jag skulle i alla fall vilja ha det mer automatiskt och online. Kunna ställa in en temperatur när man är hemma och sen kanske ställa in en så det är behagligt när man kommer hem från jobbet eller semestern.

Någon som har något tips på radiatorer som har trådlös övervakning eller temp.justering? Om det finns till Telldus så är det ju jävligt roligt men jag tror inte det... :D
etompau

Re: Styrning av elradiatorer?

Post by etompau »

Har inte sett elradiatorer med trådlös styrning, kanske för att det nog inte är helt trivialt att få till en bra funktion.
Starkström 400 V, metallkapsling som skärmar signalerna etc gör det lite lurigt att få till en bra funktion. Sedan ska det hålla kanske i 20-30 år.

Många elektroniska termostater i elradiatorerna har en styringång för nattsänkning av temperaturen, möjligtvis skulle det gå att koppla en nexa-mottagare till ingången och sedan styra temperaturen mellan inställt värde och nattsäkningstemp.
riro

Post by riro »

Min tempgivare till golvvärmen gav upp för ett par månader sedan... jag böt ut den till en inbyggd fjärrbrytare som klarar 2kw och styr av/på beroende på temp i rummet.

Nu går golvvärmen på 1 fas så den är "enkel" att hantera, men 2-fas har jag inte sett någon fjärrbrytare som klarar.
http://switchqueen.snowland.se/ - Every king needs his queen
Zapper

Post by Zapper »

Tvåfas lät lite ovanligt men det som gäller är en kontaktor i en kapsling. Det man då ska tänka på är att programmera styrningen med ett tillräckligt dödband så man inte nöter ut kontaktorn eller får massa störande ljud. (En kontaktor låter beroende på fabrikat och storlek en hel del)
Post Reply