Status på Beta test ?

Moderator: Telldus

fiat-lux
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Status på Beta test ?

Post by fiat-lux »

Hej

Är det någon som har uppgifter hur det går med den Beta test som pågår nu enligt bloginlägget
http://developer.telldus.se/blog/2013/0 ... testers_II ?

MVH
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Status på Beta test ?

Post by etompau »

Inläsning (scan) av sändare och automatisk statusuppdatering av på webben fungerar när jag gjorde några tester.
Kanske inte revolutionerande, men trevligt att se hur statusen snabbt ändras när man ex. trycker på en fjärrkontroll.
M203
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Status på Beta test ?

Post by M203 »

etompau wrote:Inläsning (scan) av sändare och automatisk statusuppdatering av på webben fungerar när jag gjorde några tester.
Kanske inte revolutionerande, men trevligt att se hur statusen snabbt ändras när man ex. trycker på en fjärrkontroll.
Fungerar rörelsesensorer och magnetbrytare?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Status på Beta test ?

Post by etompau »

Jag har bara testat med en Nexasändare typ PB-3, men antar om den fungerar så borde också en magnetkontakt eller IR-detektor fungera.
Juzzi
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kungsör, Sverige
Contact:

Re: Status på Beta test ?

Post by Juzzi »

Ingen datum för release än?
TellStick Net SWE/FIN/ENG
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Status på Beta test ?

Post by etompau »

Frågan är om det ska komma fler funktioner i Live? Det som betatesten refererar till tycks ju redan vara i drift.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Status på Beta test ?

Post by stefan.persson »

De funktioner som har betatestats, det vill säga scanning av fjärrkontroller och uppdatering av status när fjärrkontroll (eller rörelsesensor, magnetbrytare) används har lagts ut för alla nu. Vi har bara inte annonserat det riktigt.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Status på Beta test ?

Post by arneolav »

Testet med Nexa WBT912. Fungerer perfekt!
Takker!!!
Juzzi
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kungsör, Sverige
Contact:

Re: Status på Beta test ?

Post by Juzzi »

Aaa, det funkar fint!
Liten fundering bara;
Finns det planer att implementera villkorlig styrning från fjärren/sensorerna?
typ

Code: Select all

OM fjärr X=1 DÅ Lampa 1,2,3 på
osv.
Det klart funkar det att gruppera manuellt olika mottagare för samma signal, men inte crossover mellan olika märken.
Jag tror många som har rörelsesensorer vill också se något liknande.
Samt Nexa LWMR-210, som jag har bakom befintliga brytare, är pain-in-the-butt att lära upp...
TellStick Net SWE/FIN/ENG
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Status på Beta test ?

Post by stefan.persson »

Ja, planer finns, men ingen tidsuppskattning på det.

Kan också tillägga att om man har problem att scanna vissa rörelsesensorer/magnetbrytare , så kan det behövas en firmwareuppdatering som ännu så länge bara finns i en beta.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
kayrune
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Status på Beta test ?

Post by kayrune »

Jeg forstår ikke, hva skal man med ir-sensor, magnetlås o.l. når man ikke kan tilordne noe handling til signalet. Joda det er morro å se via internet om lyset er på eller av, men grunnen til at jeg kjøpte tellstick (net) var jo for å automatisere enheter basert på forskjellig input. Er det i det hele tatt mulig med net (live) via f.eks. 3rd part ? Det var over ett år siden alpha firmware for telldus-core ble sluppet for net og det virker som om utvikling har stoppet helt. Hva er egentlig planen for net/live fremover ?
fiat-lux
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Status på Beta test ?

Post by fiat-lux »

Hej igen!

Till Telldus och Stefan P
stefan.persson wrote:Ja, planer finns, men ingen tidsuppskattning på det.

Kan också tillägga att om man har problem att scanna vissa rörelsesensorer/magnetbrytare , så kan det behövas en firmwareuppdatering som ännu så länge bara finns i en beta.
Om nu syftet med den funktionen var att scanna av ex mag-sensorer m,m , vad är då tanken med denna nya implementation. Vad är den tänkt att användas till i praktiken? kanske några exempel på lösningar.


Jag skulle gärna se att man lägger till funktion att kunna trigga styrning mha av sensorer. Då får vi en funktion som vi verkligen har nytta utav.
Får en känsla av att ni skulle vinna mycket i anseende av oss användare om ni implementerar detta också. Och kom ihåg "Word of mouth".

Har du något att berätta om era planer, hur kommer det att fungera m,m? Är det en svår funktion att systemera?
jahaja
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Status på Beta test ?

Post by jahaja »

Är det bara jag som inte förstår hur man ska få detta att fungera? Hur aktiverar jag en magnetbrytare att tända lampor om dörren öppnas? :shock: Eller vad är tanken med denna magnetbrytarfunktionen?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Status på Beta test ?

Post by etompau »

Tanken är nog att systemen, dvs din magnetkontaktsändare eller annan sändare, och Telldus Live ska jobba parallell. Du läser in sändarens huskod i Telldus och lär upp din mottagare med denna kod, och kan sedan styra lampan både från magnetkontakten och Telldu Live, samtidigt blir statusen (till/från) korrekt uppdaterad i Live.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Status på Beta test ?

Post by etompau »

Post Reply