Tellstick Net - styra on/off brytare beroende på temperatur

Moderator: Telldus

Post Reply
stebo
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Net - styra on/off brytare beroende på temperatur

Post by stebo »

Hej,

vill kunna styra fjärrbrytare beroende på temperatur - ex.
vid temp <18gr slå på brytare
vid temp >21gr slå av brytare

Logiskt mycket enkel integration - går detta att göra utan att ha en riktig "dator" inblandad?
Skulle kunna sträcka mig till att blanda in en Raspberry Pi - men helst inte blanda in en laptop eller liknande.

Jag har idag - 1 Tellstick Net, 1 temp-sensor och 3 Nexa brytare som tål 2300 watt och en Dovado Tiny med 4G.
Lösningen är till fjällstugan - för att kunna höja temperaturen (från grundvärme 10-12gr) ett dygn innan ankomst.

//Stebo
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick Net - styra on/off brytare beroende på tempera

Post by etompau »

Sök på "tasker", det finns en hel del om denna android-applikation på forumet. Den ska ha möjlighet för styrning beroende på temp. mm.
Annars skulle väl en vanlig termostat fungerar, eventuellt kopplad till en nexa-sändare.

Edit: kolla här http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... 3&start=45
Ser ut som att där är en lösning på gång från en duktig eldsjäl.
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net - styra on/off brytare beroende på tempera

Post by henkepenka »

stebo wrote:Hej,

vill kunna styra fjärrbrytare beroende på temperatur - ex.
vid temp <18gr slå på brytare
vid temp >21gr slå av brytare

Logiskt mycket enkel integration - går detta att göra utan att ha en riktig "dator" inblandad?
Skulle kunna sträcka mig till att blanda in en Raspberry Pi - men helst inte blanda in en laptop eller liknande.

Jag har idag - 1 Tellstick Net, 1 temp-sensor och 3 Nexa brytare som tål 2300 watt och en Dovado Tiny med 4G.
Lösningen är till fjällstugan - för att kunna höja temperaturen (från grundvärme 10-12gr) ett dygn innan ankomst.

//Stebo
Hej,

Jag har precis släppt en beta för en sådan funktion. Om du inte redan har registrerat dig här så gör det och kika in funktionen!

http://www.googleandroid.se/tellstick/

Mvh
Henrik
stebo
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net - styra on/off brytare beroende på tempera

Post by stebo »

henkepenka wrote: Hej,

Jag har precis släppt en beta för en sådan funktion. Om du inte redan har registrerat dig här så gör det och kika in funktionen!
http://www.googleandroid.se/tellstick/
Mvh
Henrik
Amen jösses - precis och exakt så som jag hade hoppats! Grymt!
Har skapat konto, kommer att köra igång till helgen.
X3M King
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net - styra on/off brytare beroende på tempera

Post by X3M King »

Den fungerar klockrent.

:clap:
stebo
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net - styra on/off brytare beroende på tempera

Post by stebo »

henkepenka wrote: Hej,

Jag har precis släppt en beta för en sådan funktion. Om du inte redan har registrerat dig här så gör det och kika in funktionen!
http://www.googleandroid.se/tellstick/

Mvh
Henrik
Applåder och fanfarer - det fungerar tamigfaan helt perfekt. Respekt!!! :clap:

Har gjort ett snabbt test ikväll med lampor och sensorer.
Fungerade strålande - en lampa fick simulera radiator - lampan tändes när tempen gick under 18gr, och släcktes vid 20gr.
Allt enligt den synnerligen enkla logiken som du byggt upp!

Till helgen kör jag ett riktigt test i Fjällen med risig mottagning. Kör med Telia mobilsurf kontant 4G i en hackad Huawei E398 med externa antenner via en Dovado Tiny. Detta ska styra tre radiatorer via en Tellstick Net. Ska även testa att slänga in en trådlös kamera i lösningen - då ser jag om bonden måste ploga vägen och kan be honom göra så i god tid.

Edit: Sälj lösningen till Telldus - jag blev skitbesviken när detta inte var implementerat i Telldus Live
Limmet
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net - styra on/off brytare beroende på tempera

Post by Limmet »

Stebo hur går det för dig med dina tester? Eller har det gått så bra att du har fastnat där upp i fjällstugan?

MVh Lars
Post Reply