"sensor" for å dobbeltsjekke status på varmekurs

Moderator: Telldus

Post Reply
SveinBjarne
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stord, Norway

"sensor" for å dobbeltsjekke status på varmekurs

Post by SveinBjarne »

Jeg vil bruke Telldus Net for å styre varme på hytta, og ønsker meg å kunne sjekke om varmen er på eller av, i tilfelle strømmen har vært borte for eksempel. Finnes det en sensor som jeg kan koble på den aktuelle strømkursen og som vil fortelle meg via Telldus Live om det virkelig er strøm på den? Jeg kan vel bruke en temperatursensor og erstatte batteriene med strømforsyning, men det er ikke veldig elegant...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: "sensor" for å dobbeltsjekke status på varmekurs

Post by etompau »

Måske kan du bruge en "poor man solution": en termometer der du fjerner termistorn och tilslutter et relä.
Beroende på relästatus kommer temometern att rapportera kun to forskillig verdier, der det ena veriet er når reläet er obent og det andra er når reläet er sluttet.
SveinBjarne
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stord, Norway

Re: "sensor" for å dobbeltsjekke status på varmekurs

Post by SveinBjarne »

Det var en utmerket ide. Varmen på hytta, tre varmegolv skrus på og av med et 4-veis rele styrt av en Nexa enhet. En av koblingene i releet var altså ledig. Jeg hadde tilfeldigvis en temperatursensor jeg kunne bruke, men i stedet for å fjerne termistoren loddet jeg inn en par-ledning parallelt med den så releet kortsluttet termistoren. Da viste temometeret ingen verdi, antakelig overstyrte det. Etter litt testing med motstander fant jeg ut at en 2kohm motstand i serie med releet får at termometeret til å vise ca 35 grader mer når releet lukker. Dermed har jeg en sensor som fungerer normalt og viser romtemperaturen i hytteboden når varmen er av, mens jeg får bekrefta at varmen er på når sensoren viser over 50 grader.

Takk for kjapt svar og en ide som ser ut til å fungere utmerket.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: "sensor" for å dobbeltsjekke status på varmekurs

Post by etompau »

Nice! Godt at du kom med en tilbagemelding, så at andra kan bruge lösningen/set-up:en.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: "sensor" for å dobbeltsjekke status på varmekurs

Post by jorang »

Hva oppleves som fordelene med denne løsningen? Kan du ikke se dette (in)direkte av en temperatursensor eller to?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
SveinBjarne
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stord, Norway

Re: "sensor" for å dobbeltsjekke status på varmekurs

Post by SveinBjarne »

Joda, det er klart jeg ser etter hvert at temperaturen stiger i rommene etter at jeg har skrudd på varmen, men på denne måten får jeg sjekket det etter noen sekunder at releet virkelig har slått inn. Og ikke minst kan jeg kontrollere at varmen fremdeles står på, Nexa kontakten vil så vidt jeg har testa meg fram til ikke slå seg på etter et strømbrudd. Dette er spesielt viktig på hytta mi fordi all varmen er basert på varmakabler støpt ned (litt dypt) i betongen, det kan fort ta et par timer før jeg ser vesentlige utslag på temperatursensorene i rommet. Ettermiddagssol gjennom vinduene kan gi raskere temperaturstigning enn gulvvarmen. Systemet er nokså tregt, er det et par grader i hytta tar det halvtannet døgn å få det varmt nok, så da er det viktig for meg både å kunne skru på så seint som mulig for å spare strøm, men også være sikker på at det står på så det er varmt til vi kommer.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: "sensor" for å dobbeltsjekke status på varmekurs

Post by etompau »

Kom på en annan lösning, och det är att använda en nexa-sändare WBT-912. Lägg up en självlärande enhet (dummy) i Live och scanna in huskoden från sändaren. Slut ingången på sändaren och statusen uppdateras direkt i Live. Lite enklare än att kontrollera temperaturvärde.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "sensor" for å dobbeltsjekke status på varmekurs

Post by arneolav »

Det er jo kjempesmart!

Testet med Nexa WBT912. Fungerer perfekt!
Post Reply