Fungerande termometer över 100 grader?

Moderator: Telldus

Post Reply
TobiasR
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fungerande termometer över 100 grader?

Post by TobiasR »

Jag söker en termometer som fungerar att installera i min panna.

Har kollat in att Webers trådlösa ska fungera men den går i princip inte att köpa över nätet då den är slut överallt.

Har någon erfarenhet av andra tillverkare som skulle kunna fungera?

Temp 0-100 grader behövs.

Jag har en Tellstick NET.
albinsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerande termometer över 100 grader?

Post by albinsson »

Kanske finns här http://www.toolab.se/produkt/6438-Termo ... eber-Style

Jag köpte min på Ica Maxi, det kan vara värt att kolla upp om du har det i närheten.

Weber termometern funkar upp till 100 grader sedan slår det över och visar "1 grad" vid "101 grader" men upp till 100 går den bra.
Vill bara upplysa dig om att den även har nåt typ av energisparläge vilket gör att den stängs av efter 8h. Vet inte hur det passar ditt tilltänkta användningsområde.
Själv har jag den utan på rökröret för att jag ska få en notifikation när det är dags att gå ner och lägga i mer ved. Så jag startar bara termometern varje gång jag tänder pannan, det blir inte ett problem att den stänger av efter 8h för då har det brunnit ut sedan länge.

Jag har inte sett någon annan termometer bekräftats fungera vid de temperaturerna.

albinsson
TobiasR
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerande termometer över 100 grader?

Post by TobiasR »

Tack för svaret!

Synd att den stänger av med automatik efter 8 timmar. Det har det inte gått att läsa sig till någonstans.

Beställde en häromdagen på allsale.se. De hade hemma och gratis frakt. Får väl se om jag blir nöjd annars så får jag väl skicka tillbaka den.

Ingen på Telldus som känner till några andra termometrar som funkar högre än 60 grader vilket tydligen är det vanligast ehos Oregon...???

Jag har en annan stektermometer som sänder på rätt frekvens men som inte funkar med Tellstick Net... Kan man med en Duo få detta att funka? Såg någonstans att man kunde via programvaran läsa ut data såsom temperatur men kan ha missuppfattat... Dessutom går det tydligen inte att få tag på en Duo då de är slut överallt.
perkabolo
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerande termometer över 100 grader?

Post by perkabolo »

Kan du bekräfta om det stämde med automatavstängning? Har beställt två stycken för att logga mina acktankar. Men om de stänger av sig fungerar det dåligt och då blir det till att skicka tillbaka.
perkabolo
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerande termometer över 100 grader?

Post by perkabolo »

"Kontrollenheten och termosensorn stängs automatiskt av om du inte trycker på någon knapp i cirka 8 timmar."

Så var det med den goda idéen... :(
TobiasR
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerande termometer över 100 grader?

Post by TobiasR »

Precis... så är det tyvärr. Riktigt tråkigt!

Kan inte Telldus få till så att även fler tillverkare av stek/grill-termometrar stöds?
perkabolo
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerande termometer över 100 grader?

Post by perkabolo »

Jag tror att lösningen ligger i att ta fram en 1-wire -> tellstick brygga. Det finns ett DIY projekt på forumet.

Sen kan man ansluta alla möjliga typer av 1-wire givare och logga dem med tellstick net eller duo.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerande termometer över 100 grader?

Post by tronde »

perkabolo wrote:Jag tror att lösningen ligger i att ta fram en 1-wire -> tellstick brygga. Det finns ett DIY projekt på forumet.

Sen kan man ansluta alla möjliga typer av 1-wire givare och logga dem med tellstick net eller duo.
Det burde gå an modifisere det prosjektet til å lese analoge signaler. Da kan man bruke et rimelig PT100-element som giver.

Elfa har flere givere fra ca. 30 kr og oppver.

http://en.wikipedia.org/wiki/Resistance_thermometer
albinsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Fungerande termometer över 100 grader?

Post by albinsson »

perkabolo wrote:Kan du bekräfta om det stämde med automatavstängning? Har beställt två stycken för att logga mina acktankar. Men om de stänger av sig fungerar det dåligt och då blir det till att skicka tillbaka.
Jag har tre st Clas Ohlson upm/esic givare på mina acc tankar. Dom ska klara upp till 80 grader, men visar lite fel (kanske pga förluster eftersom jag har strappat fast dom på utsidan och isolerat runt) så när det är 80grader visar mina ca 68. Så jag har alltså ca 12 grader till jag kan kräma ur dom. Sen har jag i Switchking mha värdemappningsfunktionen justerat inkommande värden så alltid rätt värde presenteras. Det funkar bra tycker jag.

Edit : sorry, jag såg att jag skrivit med dig om detta förut. Är lite trött i mössan :-\
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Fungerande termometer över 100 grader?

Post by tronde »

albinsson wrote:
Jag har tre st Clas Ohlson upm/esic givare på mina acc tankar. Dom ska klara upp till 80 grader,
36-1797 stopper på 71 grader. Da er det 0 ohm i sensoren. Det kan passe med at du ikke får mer enn 68 grader.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerande termometer över 100 grader?

Post by arneolav »

Samma problem, ESIC WT450H = Clas 36-1797 stopper på 71 grader.... Finns inget annat?
Post Reply