Hej
Jag har sökt runt men inte lyckats hitta något svar på mina frågor.
Jag har precis köpt en Tellstick Net för att använda ihop med mina Nexa dimmrar.
Jag har en hel hög med gamla "Code Switch Dimmrar" och en "Self Learning on/off".
Så jag loggar in och ska lägga upp mina enheter och det finns då tre olika varianter att välja mellan:
"Code Switch"
"Self Learning On/Off"
"Self Learning Dimmer"
Men jag har ju "Code Switch Dimmer" och den reggar jag då som en "Code Switch" eller hur ska jag göra?
Tappar jag någon funktionalitet gentemot en "Self Learning"?
Och hur funkar det att lägga till min "Self Learning On/Off", vad menas med housecode osv, kort sagt hur gör man?
Just nu har jag gjort som så att jag har satt min fjärr på C och sen tryckt på knapp 3.
Och sen lagt till min "Self Learning" som en "Code Switch" på C 3 och på så sätt fått den att fungera.
Hoppas det jag har skrivit inte är för flummigt.
Tacksam för svar
Tellstick Net och code switch
Moderator: Telldus
Re: Tellstick Net och code switch
Problemet med en gammal code switch dimmer är att den inte stödjer s.k. absolutdimning (förutom mina gamla Ikea Koppla), d.v.s. man kan inte skicka exempelvis "90%" till dem och få dem att dimma till 90%. De tar i själva verket bara emot ON och OFF. För att dimma dem trycker man på ON två gånger i rad och så börjar den dimma upp och ner tills man trycker ON igen. Därför är mottagaren i själva verket en code switch och du måste registrera den som en sådan. Du kommer tyvärr inte kunna använda den som dimmer i Live-tjänsten.
Dina Self-learning-mottagare är ju självlärande, så du kan mata in en valfri kod och sen lära upp dem med den koden. Men visst, det funkar väl att låtsas att den är en code switch också. (Köper du en self-learning-dimmer däremot så måste du välja det för att kunna dimma den.)
Dina Self-learning-mottagare är ju självlärande, så du kan mata in en valfri kod och sen lära upp dem med den koden. Men visst, det funkar väl att låtsas att den är en code switch också. (Köper du en self-learning-dimmer däremot så måste du välja det för att kunna dimma den.)
Re: Tellstick Net och code switch
MrMad wrote:Problemet med en gammal code switch dimmer är att den inte stödjer s.k. absolutdimning (förutom mina gamla Ikea Koppla), d.v.s. man kan inte skicka exempelvis "90%" till dem och få dem att dimma till 90%. De tar i själva verket bara emot ON och OFF. För att dimma dem trycker man på ON två gånger i rad och så börjar den dimma upp och ner tills man trycker ON igen. Därför är mottagaren i själva verket en code switch och du måste registrera den som en sådan. Du kommer tyvärr inte kunna använda den som dimmer i Live-tjänsten.
Okej, tackar för svaret, då e jag på banan igen.

Slutade med att jag köpte 12st nya self learning dimmrar idag.
Dock ett körande över halva stan för att få ihop alla.
Några tips på vad man kan ha dom gamla dimmrarna till?
Märkte under julgelgen att dom är mindre bra att ha kopplade till schemaläggaren då dom kom i otakt och bara blinkade...*s*