En dröm... (om att styra huset utan att behöva kompilera)

Moderator: Telldus

Post Reply
filifjonkan
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

En dröm... (om att styra huset utan att behöva kompilera)

Post by filifjonkan »

Hej,
nu har jag haft tre improduktiva dagar på jobbet pga av att jag börjat drömma om husatomation med en strömsnål Linuxburk.

Själv har jag en ASUS WL500W och ser att det ska vara fullt möjligt. Efter en hel del läsande på detta forum, på Openwrt och några till förstår jag att det finns stora möjligheter att modda min router (atlernativt att jag köper en till för en tusing) så att den kan styra hemmet, mäte temperaturer, köra en övervakningskamera etc.

Just nu har jag bara en hårddisk kopplad och ibland kör jag torrentklienten.

Och i detta forum står det om rfcmd som kan styra mina Nexagrejjor.

MEN, det verkar som att man måste vara ganska techig och även kompilera för att få in saker i min router.

Finns det verkligen inte något enkelt sätt att styra sin Tellstick med en linuxrouter?? Annars vore det väl affärside att kanske till och med sälja "omflashade" ASUSar inkl en Tellstick. Jag skulle köpa!

Men igen, kanske har jag bara inte hittat rätt, finns det en enkel HOWTO utan kompileringskrav.

Pls help

/Filifjonkan
sturban
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Post by sturban »

Om du bara vill styra din tellstick med en router så är väl Dovado:s UMR en kandidat. www.dovado.se är deras hemsida och du kan köpa den på t.ex. kjell & co, www.kjell.com. Du får tanka in deras nyaste firmware för Tellstick-funktionalitet.

Jag har en sådan och en Tellstick samt tre Rusta-fjärrbrytare. Jag kan styra dessa manuellt eller med en enkel schemaläggare som finns i routern.

Jag kopplade en effektmätare mellan eluttag och sladd, den visar på 4-7 watt så inte går det så himla mycket ström heller.

Routern kan kopplas in via ehernet eller USB-3G så det skulle gå att ha den som normal router även om jag tycker att det är rätt klent med inställningsmöjligheter jämfört med min Linksys med DD-WRT. Det viktigaste finns dock.

Har den 3G-modem inkopplat kan du SMS:a routern för att sätta på/stänga av saker.

Övriga grejor som du önskar, typ koppla kameror och väderstationer till routern är dock inget som den här burken klarar! Men om du redan har en Asus kanske du kan låta den göra det jobbet och kanske bara ha Dovadon som en enhet på hemma-nätet och strunta i alla router/3G/SMS-delar.
/U
filifjonkan
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by filifjonkan »

Det är ju själva f-n. Jag ser ju annonsen 30 ggr per dag när jag surfar in på telldus.se... Tänkte väl att den endast gick att ansluta med 3G, men så var ju inte fallet. En liten trist sak är ju att WLANet inte går att använda som "klient", dvs WLANet kan inte användas som "internetkälla". Så ser det i alla fall ut.

Kanske sturban kan verifiera.

Hursomhelst tror jag att det mycket snart blir några köp på ClickOK (billigare på Nexa samt Dovadon, ser dock ut som att de saknar Tellsticken...).

Stort tack för tipset.
sturban
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Post by sturban »

Du har rätt, åtminstone så vitt jag begriper efter att ha surfat runt i menyerna. Du kan inte ha Dovado:n som klient till din Asus/annan trådlös router via Wlan utan måste koppla in den med en sladd till en av de fyra Lan-portarna.

Jag skall göra ett litet labbtest hemma för att verifiera att allt fungerar som jag säger! Jag har testat att Tellsticken funkar mot mina brytare men jag har inte gjort något test med Dovadon som del i mitt hemmanät. Kan återkomma med lite detaljer senare.
/U
sturban
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Post by sturban »

Okej, det funkar. Gjorde så här:

Kopplade Dovadon direkt mot en dator, den var uppsatt som router och med DHCP-server igång
Satte statisk IP-adress i Lan-setupen i mitt fall till 192.168.0.151.
Stängde av DHCP-server.
Startade om, försökte öppna 192.168.0.151 från en dator i nätet, funkade inte.
Gjorde fabriksåterställning.
Gjorde om ovanstående med det tillägget att jag även ändrade Wan-adressen till en statisk, 192.168.11.1, känns som om det inte skulle ha någon betydelse egentligen!
Nu funkade det att surfa in på 192.168.0.151, lägga upp ett alias för min fjärrbrytare och sätta på/stänga av den.

Okej alltså, även om man nog kan ha en del synpunkter på att man måste surfa in på routerns setup-sidor med lösenord/password för att kunna styra på/av manuellt. Vill du ha schemalagd styrning av strömbrytarna funkar det bra.
/U
filifjonkan
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by filifjonkan »

OK,

Tack!
Okej alltså, även om man nog kan ha en del synpunkter på att man måste surfa in på routerns setup-sidor med lösenord/password för att kunna styra på/av manuellt. Vill du ha schemalagd styrning av strömbrytarna funkar det bra.
Menar du att om man har Dovadon uppsatt som "primärrouter" så skulle man inte behöva lösen och passord? Eftersom man i detta fall utifrån Dovadons synvinkel kommer från utsidan så krävs det...
sturban
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Post by sturban »

Du kommer alltid till inloggningsskärmen när du ansluter till Dovadon d.v.s. du måste logga in med admin/lösenord varje gång du vill göra nå't vare sig du kommer inifrån eller utifrån.

När du loggat in har du alla menyer med inställningar av Internet/Lan/Wan/Automation(Tellstick). Skulle vara trevligt med olika nivåer på användare där man bara har automationsalternativen tillgängliga men man kan kanske inte få allt!
/U
Mathias (Dovado)
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Mathias (Dovado) »

Tjena Sturban,
Hittade dig här oxå.

För er som inte känner till mig så är jag CTO på Dovado och försöker att vara närvarande på forum där det skrivs om våra burkar. Alltid bra för oss att få feedback och ideér från fältet.
Så nu finns jag här oxå.

Ang authenticering.
Vi har valt att göra det enkelt för oss i 99% av fallen är det samma person som äger router som även konfar den. Så därför har vi inte lagt upp olika nivår för olika användare. En och samma user kan skicka sms / ändra inställnigar ändra tellstick saker. Inget som vi idag ligger på priolistan att ändra på.

Dock det som kommer i en release inom en inte allt för lång framtid är att vi kommer att släppa ett API mot UMR:en. I och med det kommer det finnas möjligheter att hacka ihop sina egna program som kommunicerar mot UMR. Via API:et kommer man åt Automation och SMS funktioner.

Mer info kommer.

Mvh
Mathias
Post Reply