Problem med firmware update

Moderator: Telldus

Post Reply
Hid
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem med firmware update

Post by Hid »

Jag har haft en vanlig tellstick nu i något år, och köpte nyss en tellstick duo. Jag kör Linux (Gentoo) och har problem efter en firmware update (tellstick_duo_fw4.hex), allt verkar funka då jag startar telldusd, den hittar tellsticken, jag kan se temperatursensorer men det funkar inte att slå på/av switchar längre. Då jag skickar ett kommando med tdtool så blinkar telldus duon rött men den verkar inte skicka ut något kommando för switcharna slås inte längre på/av. Det funkade med exakt samma setup med firmware-versionen som kom med då jag köpte tellsticken, men som sagt nu efter firmware updaten så funkar det inte att skicka kommandon med tdtool. (den visar dock fortfarande sensor-värden från en "RF-tech" 433Mhz väderstationsmodul, men värdena är inkorrekta, se nedan)

Om jag pluggar in min gamla vanliga tellstick (istället för duon) så funkar det igen med exakt samma inställningar (för utom att jag laddar ftdi_sio-modulen med "ftdi_sio vendor=0x1781 product=0x0c31" för tellstick duo och "ftdi_sio vendor=0x1781 product=0x0c30" för vanliga tellsticken).

Jag har googlat i timmar, försökt debugga tellstickd (straceat och kollat på output då den skickar kommando och jämfört med då den gör samma sak med vanliga tellsticken, ser ingen skillnad). Har inte testat att flasha tillbaka den gamla firmware-versionen pga att jag 1) inte har tillgång till någon windows-burk och att flash-utilityn inte funkar i linux samt 2) Hittar inte den gamla firmware-versionen någonstans (finns bara 1 .hex-fil för duon på http://download.telldus.com/TellStick/S ... /firmware/ )

Tacksam för all hjälp jag kan få, då jag inte längre vet hur jag ska gå vidare. Har spenderat många timmar på att felsöka detta redan.