Problem med firmware update

Moderator: Telldus

Post Reply
Hid
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem med firmware update

Post by Hid »

Jag har haft en vanlig tellstick nu i något år, och köpte nyss en tellstick duo. Jag kör Linux (Gentoo) och har problem efter en firmware update (tellstick_duo_fw4.hex), allt verkar funka då jag startar telldusd, den hittar tellsticken, jag kan se temperatursensorer men det funkar inte att slå på/av switchar längre. Då jag skickar ett kommando med tdtool så blinkar telldus duon rött men den verkar inte skicka ut något kommando för switcharna slås inte längre på/av. Det funkade med exakt samma setup med firmware-versionen som kom med då jag köpte tellsticken, men som sagt nu efter firmware updaten så funkar det inte att skicka kommandon med tdtool. (den visar dock fortfarande sensor-värden från en "RF-tech" 433Mhz väderstationsmodul, men värdena är inkorrekta, se nedan)

Om jag pluggar in min gamla vanliga tellstick (istället för duon) så funkar det igen med exakt samma inställningar (för utom att jag laddar ftdi_sio-modulen med "ftdi_sio vendor=0x1781 product=0x0c31" för tellstick duo och "ftdi_sio vendor=0x1781 product=0x0c30" för vanliga tellsticken).

Jag har googlat i timmar, försökt debugga tellstickd (straceat och kollat på output då den skickar kommando och jämfört med då den gör samma sak med vanliga tellsticken, ser ingen skillnad). Har inte testat att flasha tillbaka den gamla firmware-versionen pga att jag 1) inte har tillgång till någon windows-burk och att flash-utilityn inte funkar i linux samt 2) Hittar inte den gamla firmware-versionen någonstans (finns bara 1 .hex-fil för duon på http://download.telldus.com/TellStick/S ... /firmware/ )

Tacksam för all hjälp jag kan få, då jag inte längre vet hur jag ska gå vidare. Har spenderat många timmar på att felsöka detta redan.

Vet inte riktigt vilken info jag ska ge, men listar ett par saker jag kan tänka mig kan hjälpa, om jag missat någonting så är det bara att säga till här så återkommer jag med mer information.

linux kernel 3.3.4
tellstick-core-2.1.1

Output från: tdtool -l
Number of devices: 11
1 Skrivbordslampa OFF
2 Golvlampa OFF
3 Serverrumsfl OFF
4 test2 ON
5 Taklampa OFF
6 Takfl OFF
7 Unused #7 OFF
8 Unused #8 OFF
9 Unused #9 OFF
10 Unused grey/black OFF
11 Unused grey/black OFF


SENSORS:

PROTOCOL MODEL ID TEMP HUMIDITY LAST UPDATED
fineoffset temperature 255 -204.7° 2012-07-26 06:40:46

Output från: /usr/local/sbin/telldusd --nodaemon
telldusd daemon starting up
Connecting to TellStick (1781/C31) with serial AE01DIR0

time tdtool --on 1 --off 1
Turning on device 1, Skrivbordslampa - Success
Turning off device 1, Skrivbordslampa - Success

real 0m2.083s
user 0m0.000s
sys 0m0.002s
(switchen slås inte på/av, ingenting händer)

kernel modules:
lsmod
Module Size Used by
ftdi_sio 25713 0
usb_storage 30312 0
xts 2101 8
gf128mul 4970 1 xts
dm_crypt 11423 1
dm_mod 46423 3 dm_crypt
fuse 47916 2
acpi_cpufreq 4449 0
mperf 763 1 acpi_cpufreq
nvidia 10909003 70
rc_ati_x10 884 0
i2c_i801 6130 0
usbserial 19923 1 ftdi_sio
ati_remote 5798 0
rc_core 8767 3 ati_remote,rc_ati_x10
i2c_core 12569 2 i2c_i801,nvidia
jmicron 1081 0
ide_core 57655 1 jmicron
usbhid 17902 0
hid 38050 1 usbhid
pata_jmicron 1440 0
Hid
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med firmware update

Post by Hid »

Väntar fortfarande på svar. Har inte lyckats lösa det på egen hand än.

Vet inte om jag borde göra en bugtracker report eller inte. Väntar ett tag till innan jag gör det tror jag, då jag inte är säker på om det är ett fel på min sida eller ej.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Problem med firmware update

Post by micke.prag »

Hur har du uppgraderat din TellStick Duo?
För att uppgradera till senare firmware behöver du köra det verktyg som följer med TelldusCenter till Windows. Vi har för närvarande inget verktyg för Linux.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Hid
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med firmware update

Post by Hid »

micke.prag wrote:Hur har du uppgraderat din TellStick Duo?
För att uppgradera till senare firmware behöver du köra det verktyg som följer med TelldusCenter till Windows. Vi har för närvarande inget verktyg för Linux.
Uhm, vet inte om det var jag som beskrev dåligt eller om jag just fick ett "blizzard customer support" boilerplate-svar ^^

Som sagt så handlar det om en tellstick duo som jag flashat till senaste firmware "tellstick_duo_fw4.hex" som efter uppdateringen inte längre kan skicka signaler.

Edit: Jag använde tellduscenter hemma på en polares windows-burk.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Problem med firmware update

Post by micke.prag »

Frågan ställdes eftersom du kör Linux men ändå uppgraderade din TellStick Duo vilket ju endast går i Windows och Mac. Din beskrivning beskriver även ett problem vi upptäckte när uppgraderingsverktyget för TellStick Net användes till TellStick Duo.

För att förtydliga: För att uppgradera din TellStick Duo måste verktyget som följer med TelldusCenter användas. Du behöver inte ladda ner någon separat hex-fil utan använd den som finns inbyggd i programmet.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Hid
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med firmware update

Post by Hid »

Okej, det är möjligt att jag uppdaterade via TellStick Net. Om så är fallet, kan jag fixa problemet genom att hitta en windows-burk och bara köra tellduscenter och flasha om enheten?
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med firmware update

Post by stefan.persson »

Hid wrote:kan jag fixa problemet genom att hitta en windows-burk och bara köra tellduscenter och flasha om enheten?
Precis så. När TelldusCenter installeras i windows läggs även flashningsprogrammet till i installationsfoldern.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Post Reply