Tellstick med NAS QNAP

Moderator: Telldus

gertlind
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Re:

Post by gertlind »

gertlind wrote:Tjena
Försökte mig precis på att få in stickan på min QNap 219

Jag fastnade här :
[~] # insmod /opt/lib/modules/2.6.22.18/kernel/drivers/usb/serial/ftdi_sio.ko
insmod: error inserting '/opt/lib/modules/2.6.22.18/kernel/drivers/usb/serial/ftdi_sio.ko': -1 Invalid module format

Någon som har ett tips till en Linux newbee ?

LÄS SJÄLV :-)
gertlind
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by gertlind »

dr_blue wrote:Hej!

Har precis köpt en Tellstick (batch 12) till min QNAP TS219II Pro och jag har kompilerat telldus-core-2.0.4 med hjälp av cmake-2.8.3 och allt fungerar jättefint, har fått ut binärerna. Det enda problemet jag hade var att när jag körde insmod och modprobe på de ipkg-installerade kernel-modules så fick jag

Code: Select all

[admin@blackbox ~]# insmod /opt/lib/modules/2.6.22.18/kernel/drivers/usb/serial/usbserial.ko
insmod: cannot insert `/opt/lib/modules/2.6.22.18/kernel/drivers/usb/serial/usbserial.ko': Invalid module format (-1): Exec format error
Och om jag kör modprobe usbserial (efter att ha kört depmod)

Code: Select all

[admin@blackbox ~]# modprobe usbserial
modprobe: could not parse modules.dep
Eftersom jag kör senaste firmwaren så har jag kernel 2.6.33.2 så jag tog hem den både den kärnan (ftp.se.kernel.org) och den senaste QNAP GPL_TS

Code: Select all

wget ftp://gpl:download@ftp.qnap.com/gpl/QNAP_GPL_TS-20101126-3.3.x.tar.gz
och kopierade in kernel.config till källkoden för 2.6.33.2-kärnan

Code: Select all

[admin@blackbox src]# cp GPL_TS/kernel_cfg/TS-219/linux-2.6.33.2-arm.cfg linux-2.6.33.2/.config
aktiverade usbserial och ftdi_sio som moduler och byggde dem och då fungerar det att köra in dem:

Code: Select all

[admin@blackbox src]# insmod /lib/modules/2.6.33.2/kernel/drivers/usb/serial/usbserial.ko 
[admin@blackbox src]# insmod /lib/modules/2.6.33.2/kernel/drivers/usb/serial/ftdi_sio.ko
Hoppas detta kan hjälpa någon :)
Tjena
Jag har exact detta problem, kan du utveckla lite mer precist vad du gjorde. Gärna på svenska :-)

Den här var ju inte så svår:

Code: Select all

wget ftp://gpl:download@ftp.qnap.com/gpl/QNAP_GPL_TS-20101126-3.3.x.tar.gz
Men resten, har du möjlighet att skriva ihop något som en lekman förstår ?
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by Jaxån »

Rader som

Code: Select all

cp GPL_TS/kernel_cfg/TS-219/linux-2.6.33.2-arm.cfg linux-2.6.33.2/.config
är väl inte svårt att förstå?

Code: Select all

[admin@blackbox src]#
är något som kallas prompt och visar bara att datorn är klar att ta emot ett kommando till.

Det kan vara skillnad på versionnummren, men då kan du ju alltid titta vilket som gäller för dig.
gertlind
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by gertlind »

Ok, då har jag kört :
cp GPL_TS/kernel_cfg/TS-219/linux-2.6.33.2-arm.cfg linux-2.6.33.2/.config

Vad är nästa steg?
dr_blue
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by dr_blue »

Hej!

Har du packat upp 2.6.33.2-kärnan så att du hade något att kopiera in linux-2.6.33.2-arm.cfg till?

Efter att du gjort det kan du köra en "make config" i den katalogen (linux-2.6.33.2) och stega igenom den. Det är bara att trycka <Enter> på allt tills du kommer ner till USB-support, där väljer du "m" (module) på USB Serial och lite längre ner även på "USB FTDI SIO", kommer inte exakt ihåg vad de heter men du ser det när du kommer dit.

Därefter kör du en "make modules" och när den är klar (kan ta en stund, 15-30 min eller så) så kör du "make modules install" så kopierar den in modulerna till /lib/modules/2.6.33.2/kernel/drivers.

Efter det kan du köra de insmod som jag skriver om.

Hoppas det kan hjälpa dej lite grand iallafall! Fråga på annars så ska jag försöka hinna svara även om det kan ta en stund innan jag hinner! :o)
gertlind
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by gertlind »

dr_blue wrote:Hej!

Har du packat upp 2.6.33.2-kärnan så att du hade något att kopiera in linux-2.6.33.2-arm.cfg till?

Efter att du gjort det kan du köra en "make config" i den katalogen (linux-2.6.33.2) och stega igenom den. Det är bara att trycka <Enter> på allt tills du kommer ner till USB-support, där väljer du "m" (module) på USB Serial och lite längre ner även på "USB FTDI SIO", kommer inte exakt ihåg vad de heter men du ser det när du kommer dit.

Därefter kör du en "make modules" och när den är klar (kan ta en stund, 15-30 min eller så) så kör du "make modules install" så kopierar den in modulerna till /lib/modules/2.6.33.2/kernel/drivers.

Efter det kan du köra de insmod som jag skriver om.

Hoppas det kan hjälpa dej lite grand iallafall! Fråga på annars så ska jag försöka hinna svara även om det kan ta en stund innan jag hinner! :o)
Jaha, det tog ju inte lång stund innan jag fastnade igen, vad ska jag välja igentligen ?

Prompt for development and/or incomplete code/drivers (EXPERIMENTAL) [Y/n/?]
Local version - append to kernel release (LOCALVERSION) []
Automatically append version information to the version string (LOCALVERSION_AUTO) [N/y/?]
Kernel compression mode
> 1. Gzip (KERNEL_GZIP)
2. LZO (KERNEL_LZO)
choice[1-2?]:
dr_blue
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by dr_blue »

gertlind wrote:Prompt for development and/or incomplete code/drivers (EXPERIMENTAL) [Y/n/?]
Local version - append to kernel release (LOCALVERSION) []
Automatically append version information to the version string (LOCALVERSION_AUTO) [N/y/?]
Kernel compression mode
> 1. Gzip (KERNEL_GZIP)
2. LZO (KERNEL_LZO)
choice[1-2?]:
Har du firmware 3.3.9 på din Q-Nap? Jag fick ingen sådan fråga när jag kompilerade min kärna. Men jag skulle gå på 1). :)
gertlind
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by gertlind »

Tjena

Jag har Current firmware version: 3.3.8 Build 1217T

Det har hänt grejer, mest dåliga då.

Jag körde igenom alla 600 miljoner valen med bara enter tills USB grunksen dök upp. Gjorde valen enligt ditt tidigare inlägg.
Körde make modules, gick bra.

mitt i make modules install blev det "kernel panic", kändes sisådär. Bootade om burken och den lever ialla fall fortfarnade. Samtliga tjänster jag har påslaget lirar och all filer är kvar så det verkar inte ha hänt något super dåligt.

Tyvärr verkar inte drivarna för USB har blivit så bra:

Code: Select all

[~] # ipkg install kernel-module-ftdi-sio
Package kernel-module-ftdi-sio (2.6.22.18-1) installed in root is up to date.
Nothing to be done
Successfully terminated.
[~] # ipkg install module-init-tools
Package module-init-tools (3.5-1) installed in root is up to date.
Nothing to be done
Successfully terminated.
[~] # insmod /opt/lib/modules/2.6.22.18/kernel/drivers/usb/serial/usbserial.ko
insmod: cannot insert `/opt/lib/modules/2.6.22.18/kernel/drivers/usb/serial/usbserial.ko': Invalid module format (-1): Exec format error
dr_blue
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by dr_blue »

Tjena

ifall den lyckades bygga korrekt så finns de under /lib/modules/2.6.33.2 och inte 2.6.22
[admin@blackbox src]# insmod /lib/modules/2.6.33.2/kernel/drivers/usb/serial/usbserial.ko
[admin@blackbox src]# insmod /lib/modules/2.6.33.2/kernel/drivers/usb/serial/ftdi_sio.ko
Att du fick kernel panic känns konstigt, det måste bero på att du inte kör 2.6.33.2. Vad står det när du kör "uname -a"?
dr_blue
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by dr_blue »

PS. Här kan du ta hem 3.3.9 som har release-date 2011/01/28: http://qnap.com/download.asp?pl=1&p_mn=122 (direktlänk http://download.qnap.com/Storage/TS-219 ... ld0120.zip). DS
gertlind
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by gertlind »

dr_blue wrote:Tjena

ifall den lyckades bygga korrekt så finns de under /lib/modules/2.6.33.2 och inte 2.6.22
[admin@blackbox src]# insmod /lib/modules/2.6.33.2/kernel/drivers/usb/serial/usbserial.ko
[admin@blackbox src]# insmod /lib/modules/2.6.33.2/kernel/drivers/usb/serial/ftdi_sio.ko
Att du fick kernel panic känns konstigt, det måste bero på att du inte kör 2.6.33.2. Vad står det när du kör "uname -a"?
[~] # uname -r
2.6.33.2
dr_blue
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by dr_blue »

och om du försöker köra de insmod-kommandona jag skickade för 2.6.33.2-modulerna istället?
gertlind
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by gertlind »

Jag hittade feet varför istallatioe av de nya modulera gick fel. :-)

Behövde installera perl. Då rullade det på tills:

Code: Select all

  Building modules, stage 2.
  MODPOST 63 modules
  OBJCOPY arch/arm/boot/Image
  Kernel: arch/arm/boot/Image is ready
/bin/sh /share/MD0_DATA/Public/src/linux-2.6.33.2/arch/arm/boot/install.sh 2.6.33.2 \arch/arm/boot/Image System.map "/boot"
Installing normal kernel
/share/MD0_DATA/Public/src/linux-2.6.33.2/arch/arm/boot/install.sh: line 40: /boot/vmlinux-2.6.33.2: No such file or directory
cp: cannot create regular file `/boot/System.map-2.6.33.2': No such file or directory
You have to install it yourself


Tyvärr finns det inget annat än:

Code: Select all

[~] # ls /opt/lib/modules/
2.6.22.18/
[~] #
(Linux verkar kul så jag köpte en http://www.wisper.se/shop2/index.php?_a ... ductId=332)
dr_blue
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by dr_blue »

Baserat på din output så verkar det som om du försöker kompilera hela kärnan och inte bara modulerna, vilket nog går sådär :) kör du verkligen "make modules" och inte bara "make"? Efter att den är klar ska du köra "make modules install".
gertlind
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick med NAS QNAP

Post by gertlind »

Ja det har jag kört.

När listan över en miljon grejer kommer trycker jag enter vid varje, antar att jag accepterar default värdet. Sen tar det som du sa kanske 30 minuter. När jag kör make modules install tar det lite längre tid kanske upp till en timme.
Det ser ut som alla moduler byts ut?

Kommandona bore vara:
(Obs, att jag har en 210:a)

Code: Select all

cp GPL_TS/kernel_cfg/TS-210/linux-2.6.33.2-arm.cfg linux-2.6.33.2/.config
make config
make modules
make modules install
Post Reply