Elfrågetråden

Moderator: Telldus

nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Elfrågetråden

Post by nickolo »

Hej på er alla !
Jag heter Nicklas och är behörig elektriker med 20 års behörighet och erfarenhet.
Har ni frågor så kan jag hjälpa till att tipsa då jag även har stor erfarenhet av Nexas produkter.
Följande gäller när det rör sig om vad du får och inte får göra:
Ellagen säger att du får lov att göra det du anser dig ha nödig kännedom om.
Detta gäller 230 volt och inga lekar i elcentralen.
Byta vägguttag och brytare får du alltså göra själv om du vet vad du gör.
Jag tipsar helst endast de medlemmar med frågor som jag tycker verka veta vad de pratar om.
Men fråga på så får vi se.
SJÄLVKLART ser man ju alltid till att strömmen är avstängd innan man gör något på elinstallationen.
Jag har själv en tellstick net med alla typer av nexa,proove och anslut produkter tillkopplade.(c:a 30 stycken)
Man kan säga att jag i stort sett styr hela mitt hus.
Jag har läst många av era kommentarer här på forumet där folk både är nöjda och irriterade på produkterna.
Jag har själv både positiva och negativa erfarenheter av tellstick net,men jag har fullt förtroende för killarna som
kämpar på med produkten och dess applikationer.
JAG JOBBAR INTE PÅ TELLDUS !
FRÅGA PÅ

Nicklas
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by krambriw »

Hej Nicklas, bra, äntligen, då kan vi ju snabbt checka med dig vad som är ok alternativt otillåtet.

Att byta strömbrytare och vägguttag till LIKVÄRDIGT material om man har nödig kännedom är vad jag vet tillåtet. Men att förändra fast installation är inte tillåtet.

Ta exemplet som nog är påfallande frestande för de flesta hem-pularna: En infälld strömbrytare som styr en taklampa i ett torrt utrymme, typ vardagsrum. Jag påstår att det INTE är tillåtet att skruva loss den och ersätta den med en typ LWMR-210 eller LWMR-230 i serie med ledningen som går till lampan. Det är ju inte ens tillåtet att byta ut en vanlig väggströmbrytare mot en dimmer. Oavsett hur mycket man anser att man har av nödig kännedom. En behörig elektriker måste anlitas för detta. All installation av material avsett för fast installation måste installeras av behörig elektriker.

För oss vanliga dödliga innebär detta (vad gäller sådana här produkter) att vi bara får
- ansluta plugin-enheter till elnätet som pluggas in i befintliga vägguttag eller som skruvas in i lampsocklar
- montera batteri- eller svagströmsdrivna sändare av olika slag

Allt annat är otillåtet.

Hur trist det än kan låta!

http://www.nexa.se/res/pdf/vilkenelista ... asjalv.pdf

mvh
Marten0615
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by Marten0615 »

Då passar jag gärna på att ställa en fråga! :)

Jag är Tellstickanvändare i hemmet sedan många år och har nu gett mig på det stora projektet, att kunna styra värmen i familjens sommarstuga!

Projekt: styra element i sommarstuga

Bakgrund: Mina föräldrar har en sommarstuga där vi har för avsikt att styra värmen. Huset är uppemot 100 år gammat men elen totalrenoverades för 2-3 år sedan. Stugan ligger ute på landet och jobbet är gjort (vitt) av en hantverkare vi blivit rekommenderade. Det sitter en ny modern elcentral med jordfelsbrytare, automatbrytare, jordade uttag i hela huset etc. Huset hade tidigare vattenburen värme med vedspis (och elpatron) som frös sönder för ett par år sedan när huset lämnades avstängt under vintern, vi kom in i bilden efter det. Vi har ersatt det vattenburna systemet med vanliga el-element med termostat i varje element.

Önskad funktion: Det jag sitter och klurar på är att få till en lösning så att vårt system får följande tre lägen:

1. Alla element avstängda (För att använda senvår, sommar & höst)
2. Element påslagna i kök och badrum för att hålla c:a 5*c (För vinterhalvåret när temperaturen har gått under 5*c i huset)
3. Alla element påslagna för uppvärmning när man är på väg till stugan/normal drift när man är på plats under vinterhalvåret.

Jag har hittat två komponenter som jag tror att jag kan dra nytta av. I mina föräldrars radhus (byggt på 70-talet) finns det el-element med en termostat i varje element och en central termostat med en omkopplare som på något sätt kan styra alla element centralt. Jag tänker mig att man skulle sätta en sådan ställd på 5*c på väggen i köket och att den sedan värmer med hjälp av elementen efter behov.

Jag vet inte om elementen i sommarstugan är direkt förberedda för den här typen av centralstyrning, antagligen inte.?
Kan en central termostat styra vanliga element med egen termostat "efter behov"?

Jag har hört talas om att man kan skaffa en reaktor (ett stort relä för att bryta/slå till strömmen till flera element) och en eller flera sådana borde kunna användas för att slå av/på elementen med hjälp av t.ex. en nexa mottagare.

Jag har en idé om att man skulle kunna kombinera en termostat och rektorer för att få till den lösning vi önskar. Jag tänker mig då att alla elementen kan stå på c:a 20*c och att i av läge 1 är alla avstängda. I läge 2 slås strömmen på till termostaten och den håller värmen i huset (med hjälp av elementen i dessa rum) till 5*c. Och läge 3 utan termostaten då alla element är igång och styrs av termostaten i varje element.

Optimalt vore det om huset får ett strömavbrott att det återgår till läge 2 med automatik (Ifall datorn med tellstick duo/internet går ner då vi har 15 resp 20 mils enkel resa för att starta om datorn om något blir fel med den :) )

Det hela bör kunna styras av mottagare som är kompatibla (nexa för inbyggnad?) med tellstick så att vi enkelt kommer åt det via telldus live. Jag antar att jag vill få till någon slags NC/NO kombination med t.ex. 2 nexa mottagare, en termostat och 2 reaktorer?

Båda mottagare av = termostat tillkopplad, 5* i delar av huset
mottagare 1 av, mottagare 2 på = allt av
mottagare 1 på mottagare 2 av = all värme på
Eller på något annat bättre sätt? :)

Min pappa vill kunna växla mellan läge 1 och 2 för att kunna spara pengar och för att inte "värma huset när det inte behövs" som nu när hösten har varit mild. Vi vill alla kunna dra på värmen så att det är varmt när vi kommer dit och när vi är där.

Det vore jätteintressant att få input av någon som är expert på elområdet. Verkar jag ha en bra och eller genomförbar idé, eller har du (Eller någon annan på forumet?) något annat bättre förslag för att åstadkomma ovanstående styrning av värmen? Jag kan återkomma med mer information som modell på element m.m. vid behov.

Hoppas att jag är tydlig nog för att skapa en helhetsbild. Vore intressant med inputs!

MVH

Mårten
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

#krambriw
Det du säger och skriver stämmer till 100%
Dock är reglerna lite oklara när det gäller om en trådlös brytare/dimmer typ Nexa räknas som vanlig dimmer hos elsäkerhetsverket.
Svaret jag fått vid tidigare fråga till dem var att reglerna brytare mot dimmer gäller konventionell dimmertyp.
Luddigt om något JAG VET!

Samma fråga kan till och med få olika svar beroende på vem man frågar på elsäkerhetsverket.

Det är faktiskt på gång att ändras lite på reglerna om strömbrytare/dimmer då det inte är någon större inkopplingsskillnad och inte innebär någon fara för person.
De flesta dimmrar är känsliga för att fas respektive tändtråd kommer på rätt plats.
Det enda som händer om det blir fel är att det inte fungerar.



Nicklas
Last edited by nickolo on Sun Nov 20, 2011 10:08 pm, edited 3 times in total.
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

#marten0615
Hej Marten !
Du verkar faktiskt ha bra koll på läget.
Det du beskriver är helt genomförbart och funkar oavsett elementtyp.
Du måste ha kontaktorer i centralen som är kopplade på elementgrupperna så att du kan styra via fjärrbrytare.
Det du måste se till är att den extra rumstermostaten hela tiden styr elementen via kontaktorerna i centralen och att den blir helt förbikopplad när du vill ha den temperatur som elementen är inställda på med hjälp av en extra kontaktor bara för rumstermostaten.

Tänk nu på att du är inne på sådant som du inte får göra själv såvida du inte är behörig elektriker.

Nicklas
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

Last edited by nickolo on Sun Nov 20, 2011 9:41 pm, edited 1 time in total.
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

OBS !
Frågor till mig har jag endast möjlighet att besvara på kvällstid och helger.


//Nicklas
Marten0615
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by Marten0615 »

nickolo wrote:#marten0615
Hej Marten !
Du verkar faktiskt ha bra koll på läget.
Det du beskriver är helt genomförbart och funkar oavsett elementtyp.
Du måste ha kontaktorer i centralen som är kopplade på elementgrupperna så att du kan styra via fjärrbrytare.
Det du måste se till är att den extra rumstermostaten hela tiden styr elementen via kontaktorerna i centralen och att den blir helt förbikopplad när du vill ha den temperatur som elementen är inställda på med hjälp av en extra kontaktor bara för rumstermostaten.

Tänk nu på att du är inne på sådant som du inte får göra själv såvida du inte är behörig elektriker.

Nicklas
Tack för svar! Vi ska ta dit en elektriker! Efter att ha sett arga snickaren m.m. inser jag att den här typen av större jobb ska göras av en behörig person! Men det känns bra att höra att det är rimligt och att jag inte verkar vara helt ute att cykla! //Mårten
marsj027
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by marsj027 »

Hej
Jag har två frågor:
1. Kan man trappkoppla nexa 210 dvs 2 eller flera vanliga strömbrytare skall kunna styra dimmern i 210. Jag har idag vanliga dimmers som är trappkopplade och tänkte be en elkille komma och byta detta. Men vill gärna veta att det går innan jag tar dit någon.
Fråga 2. fungerar 210 med transformator som går till mina halogenpuckar i taket? (vet ej vad de är för typ av trans. men de är 6 år gamla och styr ca 4 - 5 "puckar")

Tack!
Martin :?:
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

Hej Martin !
Nexa 210 går att trappkoppla om den placeras i den kopplingsdosa där trådarna till alla dina dimmrar möts.
Du måste då också se till att din elektriker placerar en fjäder i varje brytare så att knapparna blir återfjädrande.
Tänk också på att säga till honom att all ström till brytarna skall kopplas bort så att alla knappar endast bryter trådarna på 210.

När det gäller trafo så funkar 210 endast till elektronisk trafo och tyvärr är det så att vissa modeller inte funkar ändå trots att de är elektroniska.
Detta har och göra med om de är switchade eller inte.

//Nicklas
johfry
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by johfry »

Hej Nicklas!
Jag har tänkt att använda Tellstick Net och fjärrströmbrytare för att slå på och av elelement i fritidshuset. Blir dock lite tveksam när jag läser specarna hos t ex Nexa. Jag hittar ingen fjärrströmbrytare som anges klara mer än 700 w om man kopplar in ett element. Vet du om det finns något annat märke som klarar högre watttal?

Hälsningar

Johan
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

Är det 230 eller 400 volt ?
De flesta av nexas plugin samt inbyggnadsmottagare klarar 1000-3500W
Du får nog specifiera lite närmare vad det är för element du har och hur de är kopplade.
Nexas LGDR-3500 klarar t.ex. 3500W.
Jag har element kopplade med denna och det funkar kanon.
Har även några kopplade med LCMR-1000 och det funkar också kanon.


//Nicklas
johfry
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by johfry »

Hej!

Det är 230 volt och det gäller två till tre olika element som kopplas in med stickpropp i olika delar av huset. De är på 1000-2000 w.

Anledningen till min fråga är följande text från Nexas produktblad på t ex LGDR-3500;
...
Elradiatorer
Ja, LGDR-3500 klarar av exempelvis värmeelement, max 700 W. / Stockpropsansluten.
...
Tack!
Hälsningar

Johan
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by nickolo »

Det var ju klart lite konstigt.

Jag har i alla fall haft ett 1500 och ett 2200 watts element inkopplade i ett år nu utan problem.

Har faktiskt missat den text du refererade till.


//Nicklas
KungenAvPeking
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Elfrågetråden

Post by KungenAvPeking »

Själv har jag 2000W element i stugan (http://www.jula.se/konvektorelement-med ... 0-w-411090), som jag styr med http://www.jula.se/mottagare-on-off-408052.

Funkar utmärkt, men som sagt, det beror ju på vilken typ av element du har...
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Post Reply