Telldus på OpenWrt: /dev/bus/usb ?

Moderator: Telldus

Post Reply
matsl
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus på OpenWrt: /dev/bus/usb ?

Post by matsl »

Hej,

jag har efter mycket om och men fått igång telldus-core 2.1.0 på min TP-Link TL-WR1043ND som kör OpenWrt.

Efter att ha använt strace för att se vad telldusd försökte öppna så kom jag fram till att den misslyckades med att
öppna /dev/bus/usb. Jag gjorde då bara en länk (ln -s /proc/bus /dev) och då hoppade det igång.
I Ubuntu ligger ju denna katalog under /dev medans i OpenWrt är det i proc-systemet. Någon som vet vad det
är som väljer om usb poppar upp i proc eller dev?

/Mats
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Telldus på OpenWrt: /dev/bus/usb ?

Post by micke.prag »

Vi använder inte /dev direkt i 2.1.0 utan libftdi som i sig använder libusb. Något där kanske? Eller kan det vara någon rättighet som spökar?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
taliz
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus på OpenWrt: /dev/bus/usb ?

Post by taliz »

matsl wrote:Hej,

jag har efter mycket om och men fått igång telldus-core 2.1.0 på min TP-Link TL-WR1043ND som kör OpenWrt.

/Mats
Hur gjorde du Mats? Jag sitter med samma router och vill få igång min tellstick där. Kör Openwrt 10.03.1 på den just nu och har installerat confuse och kmod-usb-serial-ftdi hitills. Men sen har det tagit stopp.. Verkar som man måste sätta upp nån cross compile miljö och bygga(http://wiki.openwrt.org/doc/devel/crosscompile ?), eller finns det ngt enklare?

PS. Jag är gammal linux-admin så jag är inte helt lost i att kompilera saker, men cross compile har jag aldrig gjort. Dessutom har jag blivit så gammal nu att mitt tålamod är litet när det gäller att grotta med saker, jag vill bara att det skall funka så fort som möjligt.
Kanske Telldus kunde lägga lite mer energi på att få in paketet i Openwrt-disten direkt, så att det byggs för alla arkitekturer?
taliz
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus på OpenWrt: /dev/bus/usb ?

Post by taliz »

Jag har byggt en openwrt build miljö nu enligt http://wiki.openwrt.org/doc/howto/build på min Ubuntu 11.10 amd64. Sedan har jag mjuklänkat in telldus-core-2.0.4 sourcen under package. Efter det la jag in Makefil etc från https://dev.openwrt.org/ticket/9062 under telldus-core-2.0.4 katalogen. Jag har också installerat libftdi, libfdti-dev, libconfuse0, libconfuse-dev, libconfuse-common etc. Men, när jag sedan försöker bygga telldus-core-paketet via en "make package/telldus-core V=99" får jag:

Code: Select all

cd /home/mw/openwrt/backfire/build_dir/target-mips_r2_uClibc-0.9.30.1/telldus-core-2.0.4 && AR=mips-openwrt-linux-uclibc-ar AS="mips-openwrt-linux-uclibc-gcc -c -Os -pipe -mips32r2 -mtune=mips32r2 -funit-at-a-time -fhonour-copts -msoft-float" LD=mips-openwrt-linux-uclibc-ld NM=mips-openwrt-linux-uclibc-nm CC="mips-openwrt-linux-uclibc-gcc" GCC="mips-openwrt-linux-uclibc-gcc" CXX="mips-openwrt-linux-uclibc-g++" RANLIB=mips-openwrt-linux-uclibc-ranlib STRIP=mips-openwrt-linux-uclibc-strip OBJCOPY=mips-openwrt-linux-uclibc-objcopy OBJDUMP=mips-openwrt-linux-uclibc-objdump SIZE=mips-openwrt-linux-uclibc-size cmake -DBUILD_RFCMD=0 -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=/usr -DBUILD_LIBTELLDUS-CORE=1 -DBUILD_TDTOOL=1 -DSUPPORT_TELLSTICK_DUO=0 -DSUPPORT_USB=0 -DGENERATE_MAN=0 -DUSE_QT_SETTINGS_BACKEND=0
CMake Error: The following variables are used in this project, but they are set to NOTFOUND.
Please set them or make sure they are set and tested correctly in the CMake files:
CONFUSE_LIBRARY
    linked by target "telldus-core" in directory /home/mw/openwrt/backfire/build_dir/target-mips_r2_uClibc-0.9.30.1/telldus-core-2.0.4/driver/libtelldus-core

-- Configuring incomplete, errors occurred!
make[2]: *** [/home/mw/openwrt/backfire/build_dir/target-mips_r2_uClibc-0.9.30.1/telldus-core-2.0.4/.configured_] Error 1
make[2]: Leaving directory `/home/mw/telldus-core-2.0.4'
make[1]: *** [package/telldus-core/compile] Error 2
make[1]: Leaving directory `/home/mw/openwrt/backfire'
make: *** [package/telldus-core/compile] Error 2
Av nån anledning verkar den alltså inte hitta confuse.. hmm..
taliz
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus på OpenWrt: /dev/bus/usb ?

Post by taliz »

Herregud vad bökigt detta är. Nu har jag satt diverse environment variables att peka på toolchain osv, men nu klagar den på både libconfuse och ftdi(obs jag har bytt till 2.1 source nu):

Code: Select all

CMake Error: The following variables are used in this project, but they are set to NOTFOUND.
Please set them or make sure they are set and tested correctly in the CMake files:
CONFUSE_LIBRARY
    linked by target "telldusd" in directory /home/mw/openwrt/backfire/build_dir/target-mips_r2_uClibc-0.9.30.1/telldus-core-2.1.0/service
FTDI_LIBRARY
    linked by target "telldusd" in directory /home/mw/openwrt/backfire/build_dir/target-mips_r2_uClibc-0.9.30.1/telldus-core-2.1.0/service

-- Configuring incomplete, errors occurred!
Måste jag lägga in libconfuse sourcen och ftdi sourcen under min toolchain eller hur fan gör man?
Sitter med typ 20-30 tabbar i min browser med diverse trådar om cross compile och felmeddelanden osv, får ju en jävla huvudvärk av det här.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Telldus på OpenWrt: /dev/bus/usb ?

Post by micke.prag »

Jag kan inte svara på varför inte confuse hittas på 2.0.4. Men om du bygger >2.1.0 måste libftdi in i Make-filen också. Den måste hanteras på samma sätt som confuse borde ha gjorts.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply