Störande sensorer från grannar

Moderator: Telldus

Post Reply
f_palsson

Störande sensorer från grannar

Post by f_palsson » Tue Apr 21, 2020 6:48 am

Hej,

Jag har 8 st Telldus TERMO/HYGRO SENSOR 433MHZ, artnr 313160. Alla ligger på vars en kanal.

Helt plötsligt för en tid sedan så började jag få varierande värde på en av sensorerna. Det är en givare som sitter ute, som vartannat mätvärde visar ett typisk inomhusvärde. Kan det vara en granne som "snott" min kanal?

Jag trodde att givarna skickade med någon form av identitet, utöver kanalvalet, så att man inte skulle blanda samman dem, men så är kanske inte fallet?

Innebär det att jag kan glömma att nyttja denna givare (eftersom jag har full avseende antal kanaler) och får köpa en Z-wave-givare istället (och sedan hoppas att inte fler kanaler snos av någon granne)?

etompau

Re: Störande sensorer från grannar

Post by etompau » Tue Apr 21, 2020 8:06 am

"Kanalvalet" är i praktiken ett ID-nummer som sensorns skickar med tillsammans med sensorvärdet.
8 olika ID-nummer är tillgängliga med just denna sensor. Som du själv har noterat, så kan kollisioner uppstå med angränsande sensorer.

Det finns andra typer av 433-sensorer som slumpar fram en varierande ID-nummer vid uppstart och har då fler nummer att välja på än 8 stycken.
Har för mig att exempelvis denna gör så (du kan ju dubbelkolla med leverantören).
https://www.lohelectronics.se/hemautoma ... tomhusbruk

AndersSven

Re: Störande sensorer från grannar

Post by AndersSven » Tue May 26, 2020 5:22 pm

Jag har stora problem med sensorerna från Telldus - har 8 stycken och dom störs då och då av grannars sensorer, klart irriterande. Enligt Telldus support kan man inte göra något åt detta, synd eftersom sensorerna är bra bortsett från denna egenhet.Har då provat ett antal sensorer från Loh electronics som nämnts i tråden här och det har gått utmärkt - inga tendenser till störningar från grannar!
Tack för tipset i tråden - jag kan rekommendera dessa sensorer! Det finns en variant som bara mäter temperatur och en variant som mäter både temperatur och relativt fuktighet. Har också testat en Z-wave från Cleverio - fungerar dåligt, inte prisvärd.

/Anders

Post Reply