En sensor till två händelser

Moderator: Telldus

Post Reply
Cadryc
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

En sensor till två händelser

Post by Cadryc »

När en rörelsesensor i trappen triggas så så aktiveras en utav två händelser i Live, så lampan tänds när man går ner å släcks när man går upp.

Har lagt till energiförbrukning som villkor, så inte båda händelserna triggas samtidigt.

Jag har skapat en fiktiv enhet, och har lagt under Åtgärd att den sätts på och även att den stängs av och här la jag till fördröjning 10, så att händelsen för att släcka inte kan triggas inom 10 sekunder.

Den fiktiva enheten är också med under villkor, att den ska vara av.

Jag tänkte alltså som så att jag går ner, trappsensorn ser mig och hejar, tellsticken ser att förbrukningen är noll, lampan tänds. Och det funkar, men ett par sekunder senare så aktiveras händelsen för att gå upp, fastän jag står kvar nere.

Idéer?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: En sensor till två händelser

Post by etompau »

Försöker hänga med på din beskrivning. Du har en sensor på vägen ner till källaren.
Där nere har du en mottagare med effektmätning.
Du vill att lampan tänds när du går ner och släcks när du sedan går upp.

Kan du inte bara ha effektmätningen som ett villkor i två händelser?
Händelse 1 - Till-kommando skickas när detektorn triggar och effektförbrukningen är under x Watt.
Händelse 2 - Från-kommando skickas när detektorn aktiveras och effektförbrukningen är över x Watt?
Cadryc
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: En sensor till två händelser

Post by Cadryc »

Ja det var nog inte bästa beskrivningen, höll på för länge med det, med pigga ögon fick jag till det idag, hade missat en variabel, så problem löst.

Jag ville få till att ljuset tänds å släcks hela tiden när jag går fram och tillbaka.
Post Reply