Problem med tdtool (Unknown error)

Moderator: Telldus

Post Reply
northlight
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem med tdtool (Unknown error)

Post by northlight »

Hej,
Jag har installerat telldus-core på min Ubuntu server enligt den instruktion som finns på telldus hemsida [http://developer.telldus.com/wiki/TellS ... tionUbuntu]. Eftersom det är en server utan X så har jag gjort installationen via konsolen.

Installationen gick utan problem och jag editerade tellstick.conf enligt nedan.

------
user = "nobody"
group = "plugdev"
device {
id = 1
name = "Vardagsrum"
protocol = "Nexa"
model = "selflearning-switch"
parameters {
house = "16277963"
unit = "1"
}
}
------

tdtool --list fungerar som förväntat.
Number of devices: 1
1 Vardagsrum OFF

Men tdtool --on 1 ger
Turning on device 1, Vardagsrum - Unknown error

Om jag kopplar ur tellstick från USB kontakten så ger samma kommando
Turning on device 1, Vardagsrum - TellStick not found
så den verkar ju i alla fall känna av att jag har en tellstick ansluten.

Men hur löser jag "Unknown error"??

Jag har en Tellstick Duo, och kör Ubuntu Server (x64) 10.10 på en AMD Athlon(tm) II Neo N36L Dual-Core Processor
lsusb hittar förutom hubbar en:
Bus 004 Device 005: ID 1781:0c31 Multiple Vendors
northlight
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med tdtool (Unknown error)

Post by northlight »

Nu har jag också provat att kompilera och installera från källkoden.
Beskrivning på tillvägagångssättet.
Ta bort paketet [apt-get remove telldus-core]
installera cmake, libftdi1, libftdi-dev, libconfuse0, libconfuse-dev, build-essential
därefter cmake . | make | make install | ldconfig
Så långt inga problem.
När jag skulle start telldusd genom att skriva [/etc/init.d/telldusd start] så hände ingenting
det visade sig att telldusd finns under [/usr/local/sbin/telldusd] och inte i [/usr/sbin/telldusd] som skriptet hänvisade till, men det var snabbt fixat.
När daemon väl var startad så blev resultatet lika nedslående som förut.

root@ubuntu-server:/# tdtool --on 1
Turning on device 1, Vardagsrum - Unknown error
root@ubuntu-server:/#

Ska jag reklamera min tellstick-duo? det verkar ju bara vara jag som har detta problem.
Just nu känns det som om jag ska skaffa en http://www.kjell.com/?item=50299 och lägga ner det här med dator styrning :banghead:
johe71
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med tdtool (Unknown error)

Post by johe71 »

min duo blinkade inte när man klickade på fjärrkontroller och tog mest mot "skräp" när man körde SensorCallback-exemplen (finns beskrivet i den här tråden http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... 1327#p8790)

På hänvisan från micke.prag (http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... t=15#p8855) så skickade jag ett rma-mail och jag har fått en ny duo med posten och ska skicka tillbaks den gamla.

Min nya duo blinkade när jag klickar på fjärrkontroller och jag fick fint tillbaks temperaturer via SensorCallback. Efter ca 1½ dygn så "gav den upp", det kom inga temperaturer alls via SensorCallback och oavsett vad jag försökte göra så fick jag "TellStick not found". Men den blinkade fortfarande när jag klickade på fjärrkontroller.
Jag startade om, avinstallerade, installerade igen, ingen skillnad. Jag testade den på min windows-dator, fick "TellStick not found" oavsett vad jag gjorde.... så av en händelse så provade jag en annan USB-kabel, och efter det bytet så har det fungerat klockrent på båda datorerna...

så mitt tips innan du köper ett skymningsrelä är att testa en annan USB-kabel (om du har en som passar)
northlight
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med tdtool (Unknown error)

Post by northlight »

Hej, tack för tipset.
Provade med en annan USB kablen, och tog för säkerhets skull också en annan USB port.
Men det är samma meddelande. (Botade om datorn också, även om jag vet att det inte ska behövas)

Min blinkar "fint" när jag trycker ned en knapp på fjärrkontrollen, men ger inte så mycket som ett blink när jag försöker sända något via tdtool.
Om jag bara kunde få veta vad "Unknown error" betyder, men det kanske är för mycket att önska med tanke på namnet.
northlight
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med tdtool (Unknown error)

Post by northlight »

Med hjälp av Telldus support så har jag löst problemet.
Felet låg i /etc/tellstick.conf , se den korrekta fungerande versionen nedan.
Stort tack till Telldus support för hjälpen.



user = "nobody"
group = "plugdev"
device {
id = 1
name = "1Vardagsrum"
protocol = "Arctech"
model = "selflearning-switch:nexa"
parameters {
house = "16277963"
unit = "1"
}
}
Post Reply