DUO och Nexa Signalförstärkare

Moderator: Telldus

Post Reply
ducken

DUO och Nexa Signalförstärkare

Post by ducken »

Duon har verkligen riktigt bra räckvidd måste jag säga. Mitt hus består av en gammal timmerstomme med innerväggar på ~50 cm. Duon skickar med enkelhet signaler genom två sådana och två andra väggar plus 10 meter utomhus. Riktigt bra tycker jag.

Dock vill jag nå 10-15 meter till.
Är det någonting som talar emot med att använda Nexas Extender/Signalförstärkare (LEST-701, http://www.nexa.se/SignalforstarkareExender.htm) för att förstärka signalerna åt båda hållen?
Jag har enbart Nexa-mottagare- och sändare.
KungenAvPeking

Re: DUO och Nexa Signalförstärkare

Post by KungenAvPeking »

Det extendern gör, är att lyssna efter fyra, av dig förprogrammerade koder.
När den får en signal med en av dessa koder, så väntar den tills koden har sänts färdigt och sedan skickar den själv ut samma kod igen.

Så om DUOn ska reagera på samma koder som den sänder, då kommer det att bli problem...
DUOn sänder kod --------> Extendern hör och sänder vidare koden -------> DUOn hör koden komma tillbaka

Räknar du med att köra en kod enkel väg och en ANNAN kod åt andra hållet funkar det:
DUOn sänder kodA ----> Extendern hör och sänder vidare kodA ----> kontakten hör kodA från extendern och slår om.
Fjärrkontroll sänder kodB ----> Extendern hör och sänder vidare kodB ----> DUOn hör kodB från extendern.

Hoppas detta hjälper... ;)
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
ducken

Post by ducken »

Tack för svaret.
Jag var nog lite otydlig. Jag är alltså ute efter att skicka olika koder fram och tillbaka.
Det låter som att det inte skulle vara några problem med DUON. Dock är det ju som du säger att DUOn kommer ta emot samma signal som den skickar ut, men det bör ju inte ställa till några problem så länge man inte gör något i en mjukvara som skickar ut koden igen, för då blir det ju rundgång. Dock kan man ju faktiskt använda det till bekräfta att signalen åtminstone nått extendern.
Är det någon som testat med extender och DUO?

Är det fyra koder max som gäller i extendern?
KungenAvPeking

Post by KungenAvPeking »

Ja, fyra koder.

Så du kan slå på och av fyra olika enheter!
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Vinterhem

Post by Vinterhem »

Duon har ju antennuttag, så det borde gå att koppla in en bättre antenn, vilket jag själv funderar på.. Men vill man nå riktigt långt, åt ena eller andra hållet och bor på landet där man inte stör någon annan, så är fältet lite friare för experiment..
-En vanlig antennförstärkare för tv/radiomottagning täcker normalt 430-mhz-bandet, och kan användas åt både hållen..
För att nå långt, lindar men en tråd från "ingången" på förstärkaren runt antennen, och kopplar utgången via koaxialkabel till en antenn som sitter utomhus, gärna en riktantenn.. Testat, och någon kilometers räckvidd med min gamla tellstick.. :lol:
-Åt andra hållet borde fungera precis lika bra, MEN inte samtidigt! Med två antennförstärkare "åt varsitt håll" blir effekten en enormt hög brusnivå, och ingenting fungerar.. Extrema riktantenner kanske skulle kunna åtgärda det problemet, men samtidigt så kan man ju inte ha mer än en duo i datorn, så det faller lixom, ifall man samtidigt vill kontroller saker i närområdet..

/Peter
Post Reply