Tellstick Duo hittas (nästan) inte i Arch

Moderator: Telldus

Post Reply
mdv
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Tellstick Duo hittas (nästan) inte i Arch

Post by mdv »

Hej,

Jag kör Arch linux på min server. Jag har i drygt ett år kört en Tellstick och det fungerar bra. I måndags köpte jag en Tellstick Duo och den bara vägrar att dyka upp i /dev. Den ligger varken som /dev/ttyUSB* eller /dev/tellstick*.

Jag ser den om jag kör en lsusb:
...
Bus 005 Device 002: ID 1781:0c30 Multiple Vendors
Bus 005 Device 003: ID 1781:0c31 Multiple Vendors
...
Det är 1781:0c31-enheten

Jag har även prövat att koppla in den till en laptop som jag kör open Suse på. På den körde jag inte tellsticken sedan tidigare, så jag har fått göra en ny ren installation av telldus-core, men jag har nu installerat telldus-core 2.1.0 på båda maskinerna (enligt instruktion). När jag pluggar in den gamla tellsticken i laptopen dyker den upp som /dev/ttyUSB0. Jag har förstås bytt ut 0c30 i instruktionerna mot 0c31.

Är det någon som har något förslag på vad jag skall pröva härnäst? Alla förslag mottages tacksamt!
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick Duo hittas (nästan) inte i Arch

Post by micke.prag »

TellStick Duo ska inte dyka upp alls under /dev. Vi använder inte längre drivrutinen i kärnan utan ett bibliotek i userspace.
Att du inte ser mer än i lsusb är förväntat.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
mdv
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Re: Tellstick Duo hittas (nästan) inte i Arch

Post by mdv »

Hej Micke,

I min iver över ditt svar glömde jag att svara... Jag ber om ursäkt för det, men jag kan glatt rapportera att Duon funkar fint efter ditt svar.

Tack,
Martin
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick Duo hittas (nästan) inte i Arch

Post by micke.prag »

Skönt att höra!
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply