Ointelligent dimmer

Moderator: Telldus

Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ointelligent dimmer

Post by Bunker »

Hej!

Jag köpte igår en TellStick för att styra mina Waveman prylar. Fungerar ju utmärkt, så när som på att dimmers bara slås av eller på till den (ljus-)nivå dom hade senast. Men det är ju ett resultat över hur Wavemans dimmers fungerar.

Waveman-produkterna har ju vad jag skulle kalla ointelligenta dimmers, dvs man måste hålla in on-knappen medans dimning ska ske. Varannan gång man gör det dimmar den åt ena hållet och varannan gång åt andra hållet. Som sagt, inte intelligent men det fungerar i alla fall.

Med Tellstick kan jag bara slå av och på men jag skulle vilja ha ett till kommando som sänder on under en viss tidsperiod (hela sekunder är dock för långa intervall) så att jag kan åt minstone säga t.ex "dimma 50%", "dimma 25%" eller för att vända dimmer-riktning "dimma 1%".

Jag förstår att det är ganska grovhuggen funktionalitet men det är betydligt bättre än att inte ha någon kontroll av dimmer funktionaliteten alls och t.ex att belysningen på kvällen är alldeles för ljus för att nivån är fel.

Om jag förstår det hela rätt måste det till drivrutin-stöd för detta så jag känner inte att jag själv kan hacka om t.ex. tdtool för att lösa problemet.

Eller finns redan detta stöd på något sätt som jag missat?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Detta är något vi absolut får titta på. Just nu har vi ingen Wavemandimmer att testa på men det borde vara det minsta problemet...
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by w33zl »

Hur går det med detta?

Jag är också väldigt intresserad av den funktionaliteten och har försökt att simulera det med upprepade on-kommandon efter varandra, men det verkar som att varje anrop tar för lång tid så mottagaren hinner inte uppfatta dem som "dim-up" utan bara som flera vanliga "on".

Så troligen måste detta göras direkt i hårdvaran eller i alla fall direkt i drivrutinen.
Tobias
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: SUNDSVALL

En timer control kanske...

Post by Tobias »

Tråkigt att man inte tänkt igenom en smartare lösning för dimfunktion hos alla dessa olika tillverkare.

Enda jag kom att tänka på för t.ex. Nexa (som vid 2 x ON impuls startar en "dimmerloop"), skulle vara om man programmatiskt gör en timer som räknar millisekunder på hur länge dimmer loopen måste vara igång för att sätta olika dimmningsnivåer.

Detta är säkert omöjligt i praktiken då du inte på något sätt verkar kunna nollställa dimmläget :?

Surt sa räven...
Gunwald
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: En timer control kanske...

Post by Gunwald »

Tobias wrote:...... då du inte på något sätt verkar kunna nollställa dimmläget :?
Blir den inte nollställd när man dra ur den ur väggen? Då får vi väl koppla en Dimmer i en annan fjärrbrytare och sedan i väggen. Helt enkelt reseta dimmern genom att bryta strömmen först med brytaren, sen skicka "ON" , "ON" , "wait nn ms" , "ON" till dimmern.
Eller tycker ni det börjar bli klumpigt i väggutagen nu? :wink:

/Gunwald
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by w33zl »

Egentligen inte alls en dum idé.

Om vi sedan hittar en dosa som kan sända en signal så fort den blir matad med ström så har vi status + loggning också...
Synd bara att inga möbler kommer närmare väggen än 25 cm. ;)


Vi kan ju alltid hoppas på att Nexa/Waveman löser det åt oss.
Tobias
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: SUNDSVALL

Kretiviteten på top!

Post by Tobias »

Hahaha härligt med lite kreativt "think out side the box" ideer!!

Så man kommer fram till spännande lösningar :-)
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: En timer control kanske...

Post by w33zl »

Gunwald wrote:
Tobias wrote:...... då du inte på något sätt verkar kunna nollställa dimmläget :?
Blir den inte nollställd när man dra ur den ur väggen? Då får vi väl koppla en Dimmer i en annan fjärrbrytare och sedan i väggen. Helt enkelt reseta dimmern genom att bryta strömmen först med brytaren, sen skicka "ON" , "ON" , "wait nn ms" , "ON" till dimmern.
Eller tycker ni det börjar bli klumpigt i väggutagen nu? :wink:

/Gunwald
Lösningen är testad och bekräftad! Det är möjligt att göra så. :)

Tyvärr är det ju som sagt inte så praktiskt. Kanske om man kan plocka isär en dimmer och en brytare och sedan löda ihop dem till en.
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bunker »

micke.prag wrote:Detta är något vi absolut får titta på. Just nu har vi ingen Wavemandimmer att testa på men det borde vara det minsta problemet...
Vad är större problem då?

Jag noterar att så vitt jag kan se kom denna uppdatering inte med i 1.2 releasen.
PhotoMangan
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Waveman dimmer

Post by PhotoMangan »

Hej!

Är riktigt intresserad av en lösning där man kan dimma Wavemans produkter med Tellsticken, har någon hunnit testa om detta går än? Tellsticken fungerar sjukt bra så det vore ritkigt kul om det gick att dimma också, inte bara slå på eller av! Har laddat ner version 1.2.1 men det går fortfarande inte att dimma.

Hälsningar Magnus
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Waveman dimmer

Post by w33zl »

PhotoMangan wrote:Är riktigt intresserad av en lösning där man kan dimma Wavemans produkter med Tellsticken, har någon hunnit testa om detta går än?
Jag har gjort en egen labb-version av drivrutinen och där försökt styra dim nivån men utan resultat. Tyvärr tror jag att det är väl svårt att gissa sig till exakt hur koderna ser ut.

Mitt hopp går nu till att Micke och grabbarna kan sniffa koderna med sin smarta utrustning istället.
//w33zl

[url=http://labs.leven.se/DeLight/]DeLight[/url] - Mjukvara för TellStick
[url=http://labs.leven.se]labs.leven.se[/url] - Min personliga projektwebbplats
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Waveman dimmer

Post by Bunker »

w33zl wrote:
PhotoMangan wrote:Är riktigt intresserad av en lösning där man kan dimma Wavemans produkter med Tellsticken, har någon hunnit testa om detta går än?
Jag har gjort en egen labb-version av drivrutinen och där försökt styra dim nivån men utan resultat. Tyvärr tror jag att det är väl svårt att gissa sig till exakt hur koderna ser ut.

Mitt hopp går nu till att Micke och grabbarna kan sniffa koderna med sin smarta utrustning istället.
Lyckades du ändra dimnivå alls?

Eftersom det nu är ganska länge sedan jag tog upp det här och inget konkret nämnts ännu gissar jag att det står långt ner på priolistan. Synd för jag tror att det finns personer som avskräcks av att det inte går att styra dimmernivåer på något rimligt bra sätt.
PhotoMangan
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by PhotoMangan »

Intressant att du försökt fixa styrning av dimmern w33zl. Skulle vara bra att veta om Micke och grabbarna har intresse av att sniffa upp dimmerstyrningen med deras utrustning. Kanske är svårt att dimma dessa då man måste hålla inne knappen? Om det inte går att dimma Wavemans produkter kommer jag bita i det sura äpplet och köpa en ny Nexa-dimmer istället.

//Magnus
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Vi har ingen Waveman-dimmer att testa med så vi kan tyvärr inte göra något.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bunker »

micke.prag wrote:Vi har ingen Waveman-dimmer att testa med så vi kan tyvärr inte göra något.
Jag kan skicka en av mina om det är det enda som är ett problem för er.
Post Reply