Telldus 2.0.4 på Debian Stable

Moderator: Telldus

Post Reply
Zenox
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus 2.0.4 på Debian Stable

Post by Zenox »

Jag kör med telldus-core paketet från följande ställe:

Code: Select all

server:~# vi /etc/apt/sources.list
deb http://download.telldus.com/debian/ stable main
Paketet har precis blivit uppdaterad till version 2.0.4. Skulle vilja testa då jag har problem med en GAO selflearning enhet. Se följande tråd.

Code: Select all

server:~# dselect
 *** Xtr libs     telldus-core 2.0.3-1     2.0.4-1
Problemet är att jag inte kan installera paketet på Debian Stable då libstdc++6 bara finns i 4.3 version, även om man tar paketet från backports. Föregående version gick att installera då den har beroende mot den äldre versionen med.

Code: Select all

libtelldus-core2 beror på libstdc++6 (>= 4.4.0)
Finns någon möjlighet att köra telldus-core ändå, bygga om det med stöd för från gcc 4.3 eller på annat sätt?
Zenox
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus 2.0.4 på Debian Stable

Post by Zenox »

Hittade referens där länk till källkoden fanns mm
http://developer.telldus.se/wiki/TellSt ... tionSource

Kompilerade och installerade utan problem och nu fungerar tdtool i alla fall. Ska testa mer senare.

Några frågor som kom upp:

1. När man installerar dras "/usr/local/lib/libtelldus-core.so.2.0.3" in, borde det inte vara 2.0.4 då det är den jag kompilerade?

2. Får felmeddelande "/var/state/telldus-core.conf:1: ingen flagga 'deviceNode' finns" och nästa rad "Turning on device 3, Motorvärmare, Garage - Success"
Varför finns både en /etc/tellstick.conf och en /var/state/telldus-core.conf fil? Kan jag bara göra en länk (ln -s) mellan dom?

3. Kan ni kompilera paketet ni distribuerar med stöd för libstdc++6 version 4.3+ istället så går det att köra direkt även på Debian Stable?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Telldus 2.0.4 på Debian Stable

Post by micke.prag »

1) Det blev en miss i källkodspaketet, tyvärr byggs det som 2.0.3 ändå. Ska åtgärdas!

2) /var/state/telldus-core.conf ska inte vara likadan som /etc/tellstick.conf. Du kan säkert tömma den genom:

Code: Select all

$ echo > /var/state/telldus-core.conf
3) Det ska vi göra!
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Zenox
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus 2.0.4 på Debian Stable

Post by Zenox »

Kanonskönt. Längtar efter nya versionen och håller tummarna att GAO selflearning enheten funkar sen :D
Post Reply