NexaHome

Moderators: hekj, Telldus

hekj

Re: NexaHome

Post by hekj »

standers67 wrote:Har kört NexaHome länge och tänkte nu ta steget att köra det via ett snyggt webgränssnitt. Det visade sig vara klurigare än man kunde ana... Det funkar perfekt så länge man kör standardsidan, den visas när jag kör http://server01:8080/nexahome

Men nu hade jag tänkt mig att köra lite anpassade sidor som jag skulle bygga om. Jag laddade ner exempelfilerna och skapade en folder, C:\nexahome\webserver... Kopierade dit filerna, pekade ut denna folder i GUI:t, sparade och startade om applikationen. Fortfarande visas samma sida. Jag har kört Sysinternals filemon och sett att Javaprocessen läser filerna i foldern så det måste vara något annat som jag missförstått..

Jag har läst dokumentationen och tycker att jag satt upp det "by the book"... Tips från någon om vad jag kan ha missat?
Har du krokat på mypage parametern?

Din egen "Home Automation" sida:

Code: Select all

http://server.ip.adress:portnummer/nexahome?mypage=yes
http://server.ip.adress:portnummer/nexahome?mypage=yes&psw=thesecretpassword
Ett förtydligande angående mypage parametern och kopplingen till dess html sida:
mypage=<namn> --> <namn>.html
Exempel:
mypage=yes --> index.html
mypage=index --> index.html
mypage=demo --> demo.html

/Henrik
standers67

Post by standers67 »

Givetvis var det den lilla detaljen som jag hade missat :)
Strålande - tack för hjälpen!
/ Stefan
hekj

Post by hekj »

Kan tipsa om att den som vill få NexaHome att tända/släcka en lampa beroende på om det finns olästa mail på ett gmail konto bör läsa manualen! :idea:

/Henrik
skogis

Installationsproblem Nexahome

Post by skogis »

Installerade Nexahome på en liten Zotac dator Win7 64 bitars. Telldus Center fungerade bra, där kan jag tända och släcka alla lampor. När jag tänder en lampa i Nexahome få jag ett felmeddelande som lyder "Telldus Center is unable to execute command". Tittar jag i logfilen så står det "Unable to initialize JNA: unable to load library 'Tellduscore' : Det går inte att hitta den angivna modulen". I config under executable står det c:\program Files (x86)\Telldus\TelldusCore.dll och där ligger Telldusprogrammet. Vad är fel? Har även provat att installera både Telldus och Nexahome i mappen program Files. Har provat att stänga av brandväggen utan resultat. Har kört tidigare på en annan dator med Win7 32 bitars utan problem.

/ Skogis
hekj

Re: Installationsproblem Nexahome

Post by hekj »

skogis wrote:Installerade Nexahome på en liten Zotac dator Win7 64 bitars. Telldus Center fungerade bra, där kan jag tända och släcka alla lampor. När jag tänder en lampa i Nexahome få jag ett felmeddelande som lyder "Telldus Center is unable to execute command". Tittar jag i logfilen så står det "Unable to initialize JNA: unable to load library 'Tellduscore' : Det går inte att hitta den angivna modulen". I config under executable står det c:\program Files (x86)\Telldus\TelldusCore.dll och där ligger Telldusprogrammet. Vad är fel? Har även provat att installera både Telldus och Nexahome i mappen program Files. Har provat att stänga av brandväggen utan resultat. Har kört tidigare på en annan dator med Win7 32 bitars utan problem.
Misstänker att felet beror på att filen TelldusCore.dll är 32 bitars, jag har lagt upp en testversion av NexaHome som eventuellt kan fungera för dig (den ska använda sig av tdtool om dll filen inte kan laddas).
http://nexahome.se/NexaHome_2.2.4.jar

Såg något om att man kan ha både 32 och 64 bitars java installerade på samma maskin, den bästa lösningen är nog att starta NexaHome med 32 bitars java.

/Henrik
skogis

Post by skogis »

hekj wrote:
skogis wrote:Installerade Nexahome på en liten Zotac dator Win7 64 bitars. Telldus Center fungerade bra, där kan jag tända och släcka alla lampor. När jag tänder en lampa i Nexahome få jag ett felmeddelande som lyder "Telldus Center is unable to execute command". Tittar jag i logfilen så står det "Unable to initialize JNA: unable to load library 'Tellduscore' : Det går inte att hitta den angivna modulen". I config under executable står det c:\program Files (x86)\Telldus\TelldusCore.dll och där ligger Telldusprogrammet. Vad är fel? Har även provat att installera både Telldus och Nexahome i mappen program Files. Har provat att stänga av brandväggen utan resultat. Har kört tidigare på en annan dator med Win7 32 bitars utan problem.
Misstänker att felet beror på att filen TelldusCore.dll är 32 bitars, jag har lagt upp en testversion av NexaHome som eventuellt kan fungera för dig (den ska använda sig av tdtool om dll filen inte kan laddas).
http://nexahome.se/NexaHome_2.2.4.jar

Såg något om att man kan ha både 32 och 64 bitars java installerade på samma maskin, den bästa lösningen är nog att starta NexaHome med 32 bitars java.

/Henrik
Hej Henrik

Det funkade inte med den nyare versionen. Då avinstallerade jag båda Java versionerna, och installerade bara 32 bits versionen. Då sparkade det igång. men jag fick ett annat problem. När jag har motorvärmaren och Kupévärmaren ibockade, vill inte Nexahome synkronisera, jag får upp temperaturen, men inte gångtiden. Värmaren startar inte. Bockar jag av dom synkroniserar det igen. Kör Ver. 2.2.1 nu i 32 bits. Har även provat 2.2.4 och Java32 med samma symtom.Tacksam för hjälp.

/Skogis
skogis

Post by skogis »

Problemet är löst, avinstallerade motorvärmaren och kupévärmaren i Telldus. Installerade det igen och det funkar.

Tack för hjälpen i alla fall.

/skogis
DrFredrik

Post by DrFredrik »

Hej,

Jag skulle vilja kunna styra en bevattningsanläggning via NexaHome, men då behövs en bättre precision än minuter. Finns det någon möjlighet att programmera in on/off med sekundprecision?
T ex kanske det räcker att köra bevattningspumpen i 20 sekunder, vilket NexaHome borde kunna klara direkt.

För övrigt måste jag säga att jag är mycket nöjd med NexaHome. Jag har även testat RemoteStick på Android och Telldus egen mjukvara för iPhone.

Keep up the good work!

Fredrik
hekj

Post by hekj »

DrFredrik wrote:Jag skulle vilja kunna styra en bevattningsanläggning via NexaHome, men då behövs en bättre precision än minuter. Finns det någon möjlighet att programmera in on/off med sekundprecision?
T ex kanske det räcker att köra bevattningspumpen i 20 sekunder, vilket NexaHome borde kunna klara direkt.
Om du endast behöver sekundprecision på avstängningkommandot så skulle du kunna använda dig av befintlig timerfunktionallitet, nedanstående är ett exempel på hur en fjärrmottagare (namn=Bevattningspump, id=14) stängs av efter 20 sekunder med hjälp av lite kod i ett bsh script.

14.bsh

device = "14";
timeout = 20;  // sekunder
if (executedByCmd()) {
   if (deviceIsOn(device)) {
      startTimer(device, timeout);
   } else if (timerIsRunning(device)) {
      stopTimer(device);
   }
} else if (executedByTimer()) {
   deviceOff(device);
}
2011-03-02 09:50:30 :ON: Turning on device: 14 Bevattningspump - ok
2011-03-02 09:50:30 Script executed (14.bsh), result: [[timer, 14:20]]
2011-03-02 09:50:50 Script executed (14.bsh), result: [[device, 14, Off]]
2011-03-02 09:50:50 :OFF: Turning off device: 14 Bevattningspump - ok
Berätta gärna mer om ditt bevattningsprojekt, har du något automatiskt översvämningsskydd?

/Henrik
thohe

Re: NexaHome 2.2.1 Webproblem

Post by thohe »

Hej,

Jag kör NexaHome 2.2.1 och har problem med att jag bara får en tom web sida då jag surfar på datorn (Linux) som kör NexaHome eller från en annan dator. Det hjälper inte om jag kör localhost eller datorns tilldelade IP address. Har även provat med olika port nummer. Om jag provar med http://<ip-adress>:<portnr>/nexahome?status=yes så får jag följande svar:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
- <NexaHome>
- <status>
<mode options="Home, Away, Party">Home</mode>
- <devices>
<device name="Vardagsrum" id="1" timestamp="2011-03-03 21:50" dimmable="no" level="">OFF</device>
<device name="TV-rum-fönster" id="2" timestamp="2011-03-03 21:50" dimmable="no" level="">ON</device>
<device name="Köksfönster" id="3" timestamp="2011-03-03 21:50" dimmable="no" level="">ON</device>
</devices>
</status>
</NexaHome>

Så web interfacet verkar ju inte helt dött. Har provat med både Inter Explorer och Firefox med samma resultat. Blir snart tokig på detta. Vad kan det vara för fel?

/Thohe
hekj

Post by hekj »

thohe wrote:Jag kör NexaHome 2.2.1 och har problem med att jag bara får en tom web sida då jag surfar på datorn (Linux) som kör NexaHome eller från en annan dator. Det hjälper inte om jag kör localhost eller datorns tilldelade IP address. Har även provat med olika port nummer. Om jag provar med http://<ip-adress>:<portnr>/nexahome?status=yes så får jag följande svar:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
- <NexaHome>
- <status>
<mode options="Home, Away, Party">Home</mode>
- <devices>
<device name="Vardagsrum" id="1" timestamp="2011-03-03 21:50" dimmable="no" level="">OFF</device>
<device name="TV-rum-fönster" id="2" timestamp="2011-03-03 21:50" dimmable="no" level="">ON</device>
<device name="Köksfönster" id="3" timestamp="2011-03-03 21:50" dimmable="no" level="">ON</device>
</devices>
</status>
</NexaHome>

Så web interfacet verkar ju inte helt dött. Har provat med både Inter Explorer och Firefox med samma resultat. Blir snart tokig på detta. Vad kan det vara för fel?
Starta NexaHome med wap-funktionalitet avstängd samt med debugfönster aktivt.

java -jar NexaHome.jar -d -no_wbmp -no_wml NexaHome.xml
Om inte detta hjälper så är nästa steg att byta namn på mottagarna (tag bort alla åäö samt bindestreck).

Skrivs det ut någon ledtråd i debugfönstret?

/Henrik
DrFredrik

Post by DrFredrik »

hekj wrote: Om du endast behöver sekundprecision på avstängningkommandot så skulle du kunna använda dig av befintlig timerfunktionallitet, nedanstående är ett exempel på hur en fjärrmottagare (namn=Bevattningspump, id=14) stängs av efter 20 sekunder med hjälp av lite kod i ett bsh script.
...
Berätta gärna mer om ditt bevattningsprojekt, har du något automatiskt översvämningsskydd?
Hej Henrik,
Det låter som en lösning av problemet, men jag inser inte riktigt hur jag ska få scriptet att köras direkt efter start av vattenpumpen (nybörjare som jag är)?
Räcker det med att ge det samma namn som id för pumpen? Ska scriptet läggas i samma mapp som .jar-filen? Behöver något mer markeras i NexaHome?

Det automatiska översvämningsskyddet består nu av att växterna placerats i badkaret... Vattnet tar jag via en slang som stuckits ned i toalettens vattentank (automatisk påfyllning där). När man är bortrest borde det duga för att hålla växterna vid liv i några veckor, och till sommaren kanske bevattningen flyttas ut till landet/växthus eller liknande.
MVH // Fredrik
thohe

Post by thohe »

hekj wrote: Om inte detta hjälper så är nästa steg att byta namn på mottagarna (tag bort alla åäö samt bindestreck).
Yes, nu funkar det! Inga åäö eller bindestrecken var lösningen!

Tackar!!
Thomas
hekj

Post by hekj »

DrFredrik wrote:
hekj wrote: Om du endast behöver sekundprecision på avstängningkommandot så skulle du kunna använda dig av befintlig timerfunktionallitet, nedanstående är ett exempel på hur en fjärrmottagare (namn=Bevattningspump, id=14) stängs av efter 20 sekunder med hjälp av lite kod i ett bsh script.
...
Hej Henrik,
Det låter som en lösning av problemet, men jag inser inte riktigt hur jag ska få scriptet att köras direkt efter start av vattenpumpen (nybörjare som jag är)?
Räcker det med att ge det samma namn som id för pumpen? Ska scriptet läggas i samma mapp som .jar-filen? Behöver något mer markeras i NexaHome?
Scripten anropas efter att Mode ändrats eller ett kommando har skickats till en mottagare. Det finns inget krav på att bsh filerna måste finnas men om NexaHome hittar filer döpta till start.bsh, mode.bsh, 1.bsh, 2.bsh, 3.bsh osv på samma ställe som NexaHome.xml finns så anropas dessa.

http://nexahome.se/manual/index.html

/Henrik
DrFredrik

Post by DrFredrik »

hekj wrote: Scripten anropas efter att Mode ändrats eller ett kommando har skickats till en mottagare. Det finns inget krav på att bsh filerna måste finnas men om NexaHome hittar filer döpta till start.bsh, mode.bsh, 1.bsh, 2.bsh, 3.bsh osv på samma ställe som NexaHome.xml finns så anropas dessa.

http://nexahome.se/manual/index.html

/Henrik
Det fungerar alldeles utmärkt!
(och står förstås i manualen om jag hade letat lite innan jag frågade... )
Tack för din fina support! :wave:

/Fredrik
Post Reply