Vilken tabbe man har gjort. Redan köpt denna billiga mottagare fast med den dyra "fina" fjärrkontrollen med timerfunktion (det var denna funktion som lockade) alltså redan lagt ner 500:- för att styra ETT uttag. SUCK!
Hade jag hittat denna superprodukt en vecka tidigare...

Men, men. Nu vill jag ändå ha denna supergrejj, men det kräver ju givetvis att den får stöd för dessa billiga mottagare. Jag skulle må dåligt i ett år, om jag måste köpa nya mottagare och inte får någon användning för min 500:- lösning.
Nu till mitt bidrag. Jag har tittat på koden och applicerat alla mina gammla kunskaper om digitalteknik (läste detta för 15 år sedan). Men kan inte knäcka koden på något sätt. Har provat addera och subtrahera binärt, provat alla logiska funktioner. Har till och med provat speglvända koderna för att se om mottagaren kanske vänder på det när den läser in, men inget verkar stämma. Hur avancerad kan en checksumma vara?
Det enda jag lyckats hitta är att om summan av alla 4 bitars sektioner i koden blir udda så blir checksumman också udda och vice versa. Detta stämmer för alla utom sista raden.
Men nu tänkte jag att man kan lösa detta på ett litet annat sätt. Jag har inte kollat på vad som finns i kod väg till VB. Jag kodar själv mycket i olika dialekter av Basic. Min tanke var att om man kan styra tellstickan ända ner på binärnivå vad den ska skicka så kan man faktiskt lite tidsödande lösa det. Genom att först programmer mottagren med hjälp av sin fjärrkontroll, och sedan strata en loop som går igenom alla tänkbara kombinationer (ja det blir en hel del kombinationer) och sedan stoppa loopen manuellt när mottagaren tänds, så kan man se vilken kod den fått. Har man luskat ut vilken huskod ens fjärrkontroll har så går det ganska enkelt sedan att testa fram rätt koder till övriga mottagare i huset.
Läste i en annan sträng här på forumet att ni trodde att fjärrkontrollen slumpar ut huskoden. Det låter inte troligt, däremot är dom säkert förprogrammerad med olika huskoder.
Eftersom det verkar vara fler än jag som har dessa "billiga" mottagare, så skulle vi sedan kunna dela med oss av koderna till mottagarna när vi hittat rätt.
Så vad tror ni. Går det styra ner på binärnivå vad den ska skicka?
Tidigare skrev ni att ver 1 av firmwaren inte fungerade till dessa mottagare, men inte varför. Har firmware ver2 kommit så min ide går att applicera?
Jag köper en sådan här nästa vecka på Kjell&Comp, och bröjar koda direkt om ni kan lova att den kan skicka till mottagaren!
PS. Var lite trött i förmiddags när jag försökte knäcka koden, så jag ska göra ett försök till i natt med ovan nämnda idéer (jobbar natt)