Självlärande dimmers?

Moderator: Telldus

tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

micke.prag wrote:Det verkar vara lite förvirring bland batcherna. Egentligen är det ganska enkelt:

Batch 1-4: Vit TellStick, firmware 1
Batch 5-6: Vit TellStick, firmware 2
Batch 7-: Blå TellStick, firmware 2
Ok så mao så behöver jag inte köpa en ny sticka, igen :D
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Hehe, nejdå. Vår ambition är ju att en TellStick ska räcka så länge som möjligt. Tyvärr är det svårt att förrutse hur en tillverkares protokoll kommer se ut och en bugg kan så lätt smyga sig in här och där.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
jokke88

Post by jokke88 »

Hejsan

Hoppas någon snäll där ute kan hjälpa mig, behöver verkligen hjälp :)

Iallafall, jag har en EYCR-250 som är inkopplad och funkar hur bra som helst att lära upp den och trycka på tänd och släck i Telldus Center även fjärrkontroll funkar toppen. Dock när jag trycker på min bat fil som skickar ett kommando till tdtool att den ska släcka/tända lampan så händer inte ett skit =/

"C:\Tellduse\tdtool.exe -off soffa" kommando fönstret öppnas men stängs lika snabbt igen. Har jag skrivit fel eller vad kan vara fel?

Har även en vanlig mottagare där man får ställa in Huskod och enhetskod. Som det funkar på=/ Kör samma kommando där "C:\Tellduse\tdtool.exe -off fonster"

Verkar ju vara något knas bara för det är en upplärningsmodell?

Någon som har något tips?
Ska även tillägga att jag har fixat en modifierad tellstick med antenn. Trodde först att det var avståndet de var fel på.

Tack på förhand

//Jokke
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Sökvägen till tdtool ser inte rätt ut.
Borde vara
C:\Program\Telldus\tdtool.exe
eller
C:\Program Files\Telldus\tdtool.exe
eller liknande.

Om du väljer Start->Kör, skriver cmd så får du upp en konsol som du kan köra din bat-fil från. Då kan du se vad du får för felmeddelande.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
jokke88

Post by jokke88 »

micke.prag wrote:Sökvägen till tdtool ser inte rätt ut.
Borde vara
C:\Program\Telldus\tdtool.exe
eller
C:\Program Files\Telldus\tdtool.exe
eller liknande.

Om du väljer Start->Kör, skriver cmd så får du upp en konsol som du kan köra din bat-fil från. Då kan du se vad du får för felmeddelande.

Jag valde att lägga det på C direkt då jag trodde de kunde bli problem eftersom det är ett mellanslag mellan "program" & "Files" Men det kan väl inte göra någon skillnad?

Körde bat filen i cmd och fick upp följande meddelande "Turning off device 4138623, off - The method you tried to use is not supported by the device"

Första jag tänker på vad är det för siffror? Borde de inte stå "Soffa"?
Då den heter så i Tellduse Center.
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Kör tdtool.exe --list så får du upp id-numret till enheten. För att slå på id 1 kan du köra:

Code: Select all

tdtool.exe --on 1
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
jokke88

Post by jokke88 »

micke.prag wrote:Kör tdtool.exe --list så får du upp id-numret till enheten. För att slå på id 1 kan du köra:

Code: Select all

tdtool.exe --on 1
underbart =)

efter jag kört --list så visa den ID 3 så jag körde
tdtool.exe --on 3 o då funka det.

Tusen tack micke
Post Reply