Jag har skaffat en Nexa LMST-606 magnetkontakt som jag tänkte använda tillsammans med min duo.
När jag kollar på händelser i EventGhost får jag upp flera rader med samma data, precis som att man hade öppnat magnetkontaktet 5-10 gånger. Dessutom verkar det vara två olika protokoll för varje händelse den skickar ut, både arctech och waveman kommer upp. Men det kanske är normalt?
Bifogar två dumpar från EventGhost, den ena är när magneten öppnas och den andra när den stängs. När jag lägger in en sendmail från commandline-rad som körs när magneten öppnas så skickas det alltså iväg mellan 5-10 mail med samma text.
Kan nån förklara varför det blir så här, och hur man gör för att det bara ska dyka upp en gång??
LMST-606 och händelser i EventGhost
Moderator: Telldus
LMST-606 och händelser i EventGhost
- Attachments
-
- magnetkontakt stängd
- off.PNG (76.77 KiB) Viewed 3343 times
-
- magnetkontakt öppen
- on.PNG (82.74 KiB) Viewed 3343 times
Re: LMST-606 och händelser i EventGhost
Hej Rio,
Anledningen till att du får så många händelser är att enheterna sänder dem i en skur. Jag tror att det beror på att man "vill vara säker" på att dom verkligen kommer fram, man överrröstar helt enkelt etern. Grunden till problemet är att man inte använder ett riktigt två-vägs protokoll för dessa billigare produkter ( som tex z-wave ) så man kan aldrig få en så kallad "ack".
För att fixa problemet så har jag uppdaterat EG pluginnen så att du kan ställa in hur lång tid som måste gå innan ett likadant meddelande accepteras igen. Tror att det räcker med typiskt 0.3 sekunder (Självklart blockeras inte andra nya meddelanden under denna tid, endast kopior av föregående).
För att få en bra funktion måste du registrera enheten i Telldus Center så att du inte behöver använda RAW utan kan använda standard eventen istället.
Om du uppgraderar EG pluginnen så löser det kanske problemet. Gå till sista posten i tråden så hittar du den senaste versionen.
mvh Walter
http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... =15#p20062
Anledningen till att du får så många händelser är att enheterna sänder dem i en skur. Jag tror att det beror på att man "vill vara säker" på att dom verkligen kommer fram, man överrröstar helt enkelt etern. Grunden till problemet är att man inte använder ett riktigt två-vägs protokoll för dessa billigare produkter ( som tex z-wave ) så man kan aldrig få en så kallad "ack".
För att fixa problemet så har jag uppdaterat EG pluginnen så att du kan ställa in hur lång tid som måste gå innan ett likadant meddelande accepteras igen. Tror att det räcker med typiskt 0.3 sekunder (Självklart blockeras inte andra nya meddelanden under denna tid, endast kopior av föregående).
För att få en bra funktion måste du registrera enheten i Telldus Center så att du inte behöver använda RAW utan kan använda standard eventen istället.
Om du uppgraderar EG pluginnen så löser det kanske problemet. Gå till sista posten i tråden så hittar du den senaste versionen.
mvh Walter
http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... =15#p20062