Nybörjar Guide..

Moderator: Telldus

Post Reply
Stisse
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nybörjar Guide..

Post by Stisse »

Hej,

Jag tänkte sätta upp en fjärrstyrd lösning hemma i villan.. Har inte köpt något än och tänkte höra mig för innan jag köper något..

Har en Vista x32 som jag kör som media PC och som jag tänkte ha som maskin för att fjärrstya.

Vilket märke av brytare/mottagare borde man använda? Vilket märke har flest olika typer av brytare? Vilka har bäst räckvidd andra fördelar ?

Har tittat runt på Kjell co och förstår inte alla mottagare/brytare
Skillnad på sjävlärande / manuella ?

Om jag idag har infällda strömbrytare i väggen för lampor och vill ha dessa fjärrstyra, behöver jag byta ut hela brytaren mot en ny eller kompleterar man men en innanför ?

Kan man fjärrstyra dimmade uttag ? eller ha fjärrstyrda dimmers?

Jag vill ha ca 5 utag(stick kontakter) och ca 8-10 strömbrytare(infällda lamp brytare)

Vill kunna styra dessa ifrån PCn lokalt, vill kunna använda en webserver så jag kan styra när jag inte är hemma.. Vill samtidigt ha en fjärrkontroll så jag slipper använda PCn då jag inte är på plats vid den, ev flera fjärrkontoller.

Vill kunna styra uttag och brytare på schema ifrån PCn.

Loggas det när man tänder manuellt i programvaran? Går det att styra så att en lampa stängs av när den varit igång i tex 2timmar ifrån att den tändes? (oavsätt hur den tändes) Är detta isåfall extra programmering?

Kan ansluta en fjärrstyrd dimmer och styra nivån ifrån PCn?

Kan man tex ha flera fjärrstyrda enheter i ett rum och ha olika mallar(script) för olika av/på , dimmernivåer på flera brytare / dimmers. Tex "mysbelysning vardagsrum" med då dimmer 20% på taklampa, släck fönster belysning, vitrinskåp belysning på"


Oj, det vart många frågor,, Hoppas någon har tid och lust att svara..

Tack på förhand
Stefan
riksvag
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nybörjar Guide..

Post by riksvag »

Stisse wrote:Hej,

Jag tänkte sätta upp en fjärrstyrd lösning hemma i villan.. Har inte köpt något än och tänkte höra mig för innan jag köper något..

Har en Vista x32 som jag kör som media PC och som jag tänkte ha som maskin för att fjärrstya.

Vilket märke av brytare/mottagare borde man använda? Vilket märke har flest olika typer av brytare? Vilka har bäst räckvidd andra fördelar ?

Har tittat runt på Kjell co och förstår inte alla mottagare/brytare
Skillnad på sjävlärande / manuella ?

Om jag idag har infällda strömbrytare i väggen för lampor och vill ha dessa fjärrstyra, behöver jag byta ut hela brytaren mot en ny eller kompleterar man men en innanför ?

Kan man fjärrstyra dimmade uttag ? eller ha fjärrstyrda dimmers?

Jag vill ha ca 5 utag(stick kontakter) och ca 8-10 strömbrytare(infällda lamp brytare)

Vill kunna styra dessa ifrån PCn lokalt, vill kunna använda en webserver så jag kan styra när jag inte är hemma.. Vill samtidigt ha en fjärrkontroll så jag slipper använda PCn då jag inte är på plats vid den, ev flera fjärrkontoller.

Vill kunna styra uttag och brytare på schema ifrån PCn.

Loggas det när man tänder manuellt i programvaran? Går det att styra så att en lampa stängs av när den varit igång i tex 2timmar ifrån att den tändes? (oavsätt hur den tändes) Är detta isåfall extra programmering?

Kan ansluta en fjärrstyrd dimmer och styra nivån ifrån PCn?

Kan man tex ha flera fjärrstyrda enheter i ett rum och ha olika mallar(script) för olika av/på , dimmernivåer på flera brytare / dimmers. Tex "mysbelysning vardagsrum" med då dimmer 20% på taklampa, släck fönster belysning, vitrinskåp belysning på"


Oj, det vart många frågor,, Hoppas någon har tid och lust att svara..

Tack på förhand
Stefan

Vilket märke av brytare/mottagare borde man använda?
Tycke och smak. Jag kör enbart Nexa.

Vilket märke har flest olika typer av brytare?
Hmm, Nexa har flest modeller i butiker när mig. Finns säkert andra, men jag tror nexa ligger bra till.

Vilka har bäst räckvidd andra fördelar ?
Sorry, vet ej. Tror att det är ganska lika. Nexa har dock en repeater.

Har tittat runt på Kjell co och förstår inte alla mottagare/brytare
Skillnad på sjävlärande / manuella ?
Manuell: du ställer in en kod. Självlärande: Du väljer en kod på en brytare, och lär därefter upp brytaren. Du kan lära brytaren flera koder.


Om jag idag har infällda strömbrytare i väggen för lampor och vill ha dessa fjärrstyra, behöver jag byta ut hela brytaren mot en ny eller kompleterar man men en innanför ?
Jag har båda modellerna. De som är helt utbytta har längst räckvidd, men har du en dubbelbrytare så har du inget val, utan måste välja en inbyggd.

Kan man fjärrstyra dimmade uttag ? eller ha fjärrstyrda dimmers?
Javisst. Men tellsticken lirar inte särskilt bra med nexas dimmers även om det fungerar.

Loggas det när man tänder manuellt i programvaran?
Nej.

Går det att styra så att en lampa stängs av när den varit igång i tex 2timmar ifrån att den tändes?
Nej.

Kan ansluta en fjärrstyrd dimmer och styra nivån ifrån PCn?
Nej. Eller kanske. Ikea hade en fjärrdimmer som tydligen ska fungera. Men den säljs inte längre.

Kan man tex ha flera fjärrstyrda enheter i ett rum och ha olika mallar(script) för olika av/på , dimmernivåer på flera brytare / dimmers. Tex "mysbelysning vardagsrum" med då dimmer 20% på taklampa, släck fönster belysning, vitrinskåp belysning på"
Ja, med undantag av dimmers om du inte har koppla. Men det får du programmera själv, tex med php eller asp.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Låter som att Stisse borde kolla in EventGhost....

mvh
Post Reply