Nybörjarfråga om Eventghost pluginet?

Moderator: Telldus

Post Reply
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nybörjarfråga om Eventghost pluginet?

Post by Martin »

Jag är ute efter att via befintlig väggsändare kunna skicka OFF signaler till andra motagare genom att tycka OFF 2 gånger i snabb följd.
Är detta möjligt och hur sätter man upp det isåfall? Jag har testat fram och tillbaka och får det att fungera varannan gång. :banghead:
Det jag saknar är att bara kunna lyssna efter en signal och sedan kunna sätta up en regler efter det. :help:

Använder mig av senaste versionen av Eventghost samt (TellStickDuo_25.02.2011.zip Eventghost pluginet).

Tack på förhand
Martin
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nybörjarfråga om Eventghost pluginet?

Post by krambriw »

Jag fattar nog inte riktigt vad du vill åstadkomma så jag provar att sätta upp några use-case:

- du vill "känna av" en viss off-signal inom ett visst tidinterval, tex 3 sekunder
- en timer startar på första signalen och löser ut på andra om den kommer inom tidintervallet
- kommer endast en signal, nollställs timern efter tidintervallet
- om villkoren uppfylls så skickas ett antal andra off-signaler ut för att styra andra mottagare

Hur ser din lösning ut som fungerar varannan gång?

mvh
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nybörjarfråga om Eventghost pluginet?

Post by Martin »

[quote="krambriw"]Jag fattar nog inte riktigt vad du vill åstadkomma så jag provar att sätta upp några use-case:
Har tänkt mig att kunna utnyttja befintliga Nexa strömbrytare som redan sitter på väggen till att kunna göra lite flera saker.
Tänkte mig därför utnyttja OFF signalerna på dessa strömbrytare. En del lampor styr jag endast via fjär. Man skulle lätt kunna tända
dessa med samma knapp via OFF. Man skulle även kunna tänka sig att lägga till script som slår på och av datorn via Wake On Lan. osv. också.
Har även en Kaffebryggare i köket som går på timer. Man skulle kunna utnytja befintlig strömbryttare till den också om man byter till en NEXA kontakt.
Timern lägger man till i EG istället. På köpet får man även att man kan slå på den via Telefonen.
:D

- du vill "känna av" en viss off-signal inom ett visst tidinterval, tex 3 sekunder
Japp det stämmer.
- en timer startar på första signalen och löser ut på andra om den kommer inom tidintervallet
Sämmer också.
- kommer endast en signal, nollställs timern efter tidintervallet
Stämmer.
- om villkoren uppfylls så skickas ett antal andra off-signaler ut för att styra andra mottagare
Stämmer. ViIl dock kunna välja om den ska skicka ON eller OFF. principen hur man gör är väl den samma.

Hur ser din lösning ut som fungerar varannan gång?
Så här ser det ut. Kan säga att det är första gången jag använder EG så kanske är helt ute och Cyklar.

Mvh
Martin
Attachments
Config
Config
config.jpg (43.11 KiB) Viewed 5222 times
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nybörjarfråga om Eventghost pluginet?

Post by krambriw »

Hej Martin,

Jag tror att jag löst problemet.

Det finns en ny version av plugin modulen att hämta på EG forumet:
http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... f=9&t=3512

Jag har modifierat event hanteringen. Det visar sig att Duo'n sänder repeteringar på eventen (eller om det var min plugin som skapade dubletter). Oavsett så blockerar jag nu repeteringar inom 0.3 sekunder (kortaste tid som jag fick det att fungera bra). Modifieringen gäller för "normala" events, inte raw, change eller sensor events, dessa är som tidigare.

Kom ihåg att inte logga raw events, jag tycker det stör funktionen

I min enkla konfiguration fungerar det klockrent, jag får den inte att missa, det fungerar hela tiden som det är tänkt. Jag har satt att eventen skall komma inom 5 sekunder för att släcka lampan.

Testa och återkom med feedback!

mvh Walter

PS Jag använder en fjärrkontroll för self-learning för att skapa mina on/off events medans lampan styrs av en code switch modul så det finns ingen chans att lampan skulle kunna styras direkt av fjärrkontrollen
Image2.jpg
Image2.jpg (70 KiB) Viewed 5190 times
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nybörjarfråga om Eventghost pluginet?

Post by Martin »

krambriw wrote:Hej Martin,

Jag tror att jag löst problemet.

Det finns en ny version av plugin modulen att hämta på EG forumet:
http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... f=9&t=3512

Jag har modifierat event hanteringen. Det visar sig att Duo'n sänder repeteringar på eventen (eller om det var min plugin som skapade dubletter). Oavsett så blockerar jag nu repeteringar inom 0.3 sekunder (kortaste tid som jag fick det att fungera bra). Modifieringen gäller för "normala" events, inte raw, change eller sensor events, dessa är som tidigare.

Kom ihåg att inte logga raw events, jag tycker det stör funktionen

I min enkla konfiguration fungerar det klockrent, jag får den inte att missa, det fungerar hela tiden som det är tänkt. Jag har satt att eventen skall komma inom 5 sekunder för att släcka lampan.

Testa och återkom med feedback!

mvh Walter

PS Jag använder en fjärrkontroll för self-learning för att skapa mina on/off events medans lampan styrs av en code switch modul så det finns ingen chans att lampan skulle kunna styras direkt av fjärrkontrollen
Image2.jpg
Tack Walter, Du har löst problemet. :D Har testat fram och tillbaka med olika scenario och det fungerar perfekt. :D :D
Eftersom jag tänder fler enheter så har jag satt en fördröjning på 0,5sec innan den tänder nästa enhet. Annars hände det ibland att stickan inte han med.
Återigen stort tack för din hjälp och detta fantastiska plugin. :clap:

mvh
Martin
Post Reply