Sätta på värmen

Moderator: Telldus

thompabompa
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sätta på värmen

Post by thompabompa »

När vi drog om all el i vårt fritidshus pratade vi med elektrikern om att kunna sätta på värmen innan vi åkte upp. Vad vi inte tänkte på var att den SMS-mottagare som elektrikern hade tänkt sig inte skulle fungera eftersom vi bor i total radioskugga. En annan variant skulle vara en fast-telefon-baserad lösning, men de närmare 10.000 kronor en sån lösning skulle kosta kändes lite väl saftig.
Den här första mottagaren var någon form av relähistoria som skulle monteras in direkt i proppskåpet.

Eftersom vi har ADSL i fritidshuset slog det mig att en Tellstick Net skulle vara perfekt för mycket annat, men kanske även som en sån här lösning. Är det någon av er som försökt sig på något liknande och hur gjorde ni i så fall?

Gissar att man någonstans har en termostat för att få en grundvärme (~10-15 grader) och att man sedan slår på så att man får den värme man har på den riktiga termostaten i huset? Vilka prylar behöver jag? ;-)
tenold
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sätta på värmen

Post by tenold »

Tjena,
Jag har inte gjort det för jag har en annan lösning, men det är möjligt med exempelvis Switchking programmet. (gratis upp till 6 mottagare tror jag)

Egentligen så blir ett scenario så här

Om värme är mindre än 10 grader slå av element (unerhållsvärme)
Om värme är mer än 20 grader (den temp du väljer) slå av element

Du kopplar elementen antingen via mottagare inbyggnad eller stickproppar nexa/anslut (kollla watt styrka)
Du behöver en innetemp mätare kolla www.m.nu

var det lite info
thompabompa
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sätta på värmen

Post by thompabompa »

Tack. Jo, så kan man ju göra. Men det kräver att jag har en dator som står och är igång hela tiden. Det känns lite overkill.

Det är konstigt att det finns så få system (Tellstick eller andra) som kan justera värme/termostat via nätet. Borde vara fler än jag som vill ha något sånt.
pixi
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Sätta på värmen

Post by pixi »

Swed
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sätta på värmen

Post by Swed »

Eller denna som är en mycket billig lösning
runt 370 kr per relä över internet.

http://www.audon.co.uk/np8800.html
MVH

Swed
rinnan
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sätta på värmen

Post by rinnan »

Jeg har satt opp en dovado 4GR med en tellstick. Bruker dovadoen for å styre tellsticken og har varmeovner som er plugget inn i et par av disse bryterne fra clas ohlsson.

Selv benytter jeg mobilt nett via en USB dongle. Jeg vil anta ADSL skal fungere bedre så lenge du får logget inn på dovadoen fra utsiden.

Billig løsning som fungerer bra i mitt fritidshus.

Om du vil ha termostatstyring kan du sikkert bruke en temperaturvakt sammen med den bryteren slik at varmen slår seg av når du har nådd en viss temperatur.

Jeg antar dette fungerer best når man ikke behøver mange ovner for å oppnå ønsket temperatur.

mvh,
Thomas
Swed
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sätta på värmen

Post by Swed »

Jag har investerat i extended och är helt nöjd, man kan garanterat se rätt status på dom 5 reläna 16A, samt temperatur på alla 1wire anslutningar (temperatur), samt har ett radiokort för fjärrstyrning av "Nexa". Kul att man också har allt i Androidtelefonen.(ny verson kommer innan jul enl utvecklarna med mer funktioner)
Schemaläggning finns klart mm mm
Tack för tipset.
MVH

Swed
pixi
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Sätta på värmen

Post by pixi »

Lite sent men.
Roligt att dela med sig av saker man hittar på nätet.


/Andreas H
mhema
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sätta på värmen

Post by mhema »

Kan dela med mig av min lösning...

Jag har golvärme i en del rum och en elpanna, tyvärr har jag ingen styrning på den ännu, men det kommer bli bergvärme snart och de nya pumparna har ju egna appar idag.
Men... i dag stänger jag av alternativt sänker elpannan när jag åker från huset och så har jag istället ett antal el-elemen utplacerade i rummen.
Tidigare hade jag en dator som stod på hela tiden och till den hade jag en "vanlig" Tellstick kopplad till (har också en väderstation kopplad till datorn som jag kan läsa av från nätet), då kunde jag läsa av tempen från väderstationen och slå av och på elementen om jag åkte till eller från huset.

Idag kör jag en T-Net kopplad direkt till nätet och jag har en tempgivare från teknikmagasinet (viking) utplacerad i ett rum som min T-Net också kan läsa av (kommer bli flera!).
Så jag kan slå av på element och lampor på distans, samt läsa av temperaturen i olika rum.

Måste också göra reklam för en fantastisk mobilapp (Android) Remotestick. Den kan koppla upp sig och hämta data från/styra alla givare/sändare man skapat på telldus live (man kan även lägga till/ta bort enheter direkt i appen) appen har stöd för en bakgrundsbild så att man kan ha en planritning på huset och på den lägga ut enheter (switchar/sensorer) i respektive rum som man enkelt från sin mobil kan läsa av och slå på och av... helt fantastiskt!
Nedan har ni en skärmdump från min mobil (ursäkta om den försvinner om ett tag...) och jag kan ju tillägga att jag precis införskaffat en tempgivare, därför är det bara en så länge, men fler kommer. Dessutom är texten för tempen grå och försvann lite när jag lade in den i rummet, därför ligger den utanför rummet, men jag har skrivit till den som gjort Remotestick och frågat om alt texfärger och han har mycket planer på förändringar i Appen (bara lite för lite tid just nu som det verkar), men han har uppdaterat med fantastiskt många snygga lösningar (enkelt dimra lampor i appen, stöd för locale så att man kan få händelser beroende på var man befinner sig med sin mobil, slå ihop enheter till grupper, flera "fönster" där man kan lägga olika bakgrundsbilder för ex flera våningsplan eller olika typ av styrningar -jag har ex lampor i en vy och element i en annan och varje vy kan ha en bakgrundsbild :) )
http://dl.dropbox.com/u/12930087/2012-0 ... -29-18.jpg

Jag älskar verkligen Tellstick och ovan nämda App, tänk att det kan vara så barnsligt roligt att få styra saker :) fast jag har ju faktiskt en otrolig nytta av det också och har sänkt min elförbrukning (har skaffat en efergy elmätare också, önskar verkligen att tellstick kunde få stöd att ta emot data från den så att jag även kunde se min förbrukning i realtid). Oj... det blev långt inlägg, sorry!
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sätta på värmen

Post by Zed »

En annan enklare lösning är att skaffa ett antal vanliga enfaselement med vanlig 220V-propp och egen termostat. Får man tag i begagnade element eller har egna stående kan det bli både enkelt och hyggligt billigt. Sedan har det väl lite att göra med stugans storlek.

En Tellstick Net, några trådlösa brytare och element är vad som behövs. Ta ett element och ställ in på önskad temp, t.ex. 5 grader för lite uppehållsvärme. Ta sedan nästa element och ställ in på vad du vill ha när du kommer dit. När du drar igång det varmare kommer ju det svalare automatiskt att slå av och spara dig en del ström. Vill man finlira lite finns det kanske inbyggnadsbrytare som klarar trefas on du nu har sådana fast monterade. En tempgivare i kåken ger dig till slut möjlighet att kolla så att det fungerar som tänkt.

Köpte ett enfas konvektorelement med fläkt för 200 spänn på Jula för några år sedan med effekten 800, 1200 eller 800+1200. Kör jag dessutom fläkten blir det varmt på nolltid .
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
lilytwig
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sätta på värmen

Post by lilytwig »

Du kan automatisera mera mycket enkelt. Min set-up består av: Tellstick net, temperaturgivare (Viking), temperatur/fukt-givare (Viking) appen Remote Stick och appen Locale.
Tellstick net tar emot temp- och RH-värden från sensorerna. De visas i Remote stick. Locale kan trigga på dessa värden och styra din Tellstick via Remote stick.
Jag styr el-motorvärmare till bilen genom detta. Ju kallare det är desto tidigare låter jag en switch slå på MV. Verkar det krångligt? Absolut inte. Testa Locale ihop med Remote Stick.
/Lilytwig

..life isn't fair to you each and every minute. You need to live a life to afford it...
Pengan
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sätta på värmen

Post by Pengan »

Jag är själv i uppstarten med att få liv i min tellstick duo.
Tänker mig ett antal termometrar som jag på något vis vill lägga en automatik på så att de triggar en brytare som slår på en kontaktor till elpatronen.
Ännu fiffigare skulle det vara om man bara kunde köra Honeywells trådlösa termostater över nätet och koppla upp en mottagare direkt på termostatkablen från elpatronen.
eijo
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sätta på värmen

Post by eijo »

Jag har ett liknade upplägg i vår sommarstuga;

Element inställda på att hålla inomhusvärmen på 4-5 grader. Två små byggfläktar från Jula som jag kan styra via nexabrytare och Tellstick ansluten till gammal laptop. Ett par USB termometrar för att hå koll på temp.

Funkar bra för att ha koll + slå på värme något dygn innan vi åker dit. Givetvis en IP kamera och lite andra switchar att styra lampor med oxå :)

Hela kalaset gick på <1000 kr för tellstick, byggfläktar och några nexa brytare :D
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sätta på värmen

Post by peswe »

lilytwig wrote:Du kan automatisera mera mycket enkelt. Min set-up består av: Tellstick net, temperaturgivare (Viking), temperatur/fukt-givare (Viking) appen Remote Stick och appen Locale.
Tellstick net tar emot temp- och RH-värden från sensorerna. De visas i Remote stick. Locale kan trigga på dessa värden och styra din Tellstick via Remote stick.
Jag styr el-motorvärmare till bilen genom detta. Ju kallare det är desto tidigare låter jag en switch slå på MV. Verkar det krångligt? Absolut inte. Testa Locale ihop med Remote Stick.
Har just beställt en Tellstick Net.
Nu tänkte jag komplettera med lite annat roligt lull-lull som jag behöver.
Kan du berätta mer exakt vilka givare du använt?

mvh
Peter
lilytwig
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Sätta på värmen

Post by lilytwig »

Tempgivarna är Viking. Finns på Jula och Teknikmag (under andra namn). Sök på termometer fabrik viking
/Lilytwig

..life isn't fair to you each and every minute. You need to live a life to afford it...
Post Reply