Jula / Anslut

Moderator: Telldus

krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by krambriw »

Trots detta, dom verkar väldigt driftsäkra och pålitliga när dom väl lärt sig. Har haft ett antal i drift sedan en tid tillbaka, kanske sex veckor eller mer, och dom har aldrig missat att slå till eller från en enda gång. I jämförelse med mer kända fabrikat där jag faktiskt har upplevt en viss osäkerhet som kommer och går periodiskt (vilket ledde till laborering med repeaters, extra utsändningar av kommandon, synkroniseringsfunktioner mm).
Nu när infällda mottagare också finns kommer jag succesivt att byta ut befintlig enhet så snart den visar minsta tecken till att den missar

mvh
gabbano
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by gabbano »

Kanske dum fråga, men hur gör man om man önskar köra med RFCMD?
Tung pung ger starka ben!
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Jula / Anslut

Post by micke.prag »

rfcmd stödjer tyvärr inte dessa.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
kjell.a
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by kjell.a »

Kanske en dum fråga, men kan man köra med Duvadon ocn Jula/Anslut ?

Går det att programmera Anslut med NexaHome och sedan flytta över dem till Duvadon ?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Jula / Anslut

Post by micke.prag »

Det ska inte vara några problem att styra Anslut från Dovadon. Som du själv säger är det troligtvis lättare att lära upp mottagaren från datorn först. Bara skriv in samma hus och enhetsnummer i Dovadon sen.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
lennyluger
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by lennyluger »

KungenAvPeking wrote:Visst är det kul när man drar lite förhastade slutsatser och inte testar tillräckligt
innan man postar... Som tur var, så satte jag mig och dubbelkollade att infon i
föregående inlägg var rätt, vilket den inte var! :oops:

Visar sig att även biten för 2, måste vara satt! Detta innebär i att talen inte får
vara jämnt delbara med 4, i övrigt verkar mitt antagande stämma!

Men, jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag inte är felfri, så jag
testar vidare för säkerhets skull!!!

Men som det ser ut just nu, så kan man byta fritt på dom svarta, bara dom röda stämmer:
10101010110
Tack för bra info, jag fick det att fungera nästan direkt. Måste/ska man lägga en ny kod för varje mottagare som ansluts?

Jag vet att det är några som testat fler av dessa mottagare från Jula/Anslut, men det är lite otydligt vilka som fungerar och vilka som är svåra att ansluta. Det är ju en väsentlig prisskillnad mot övriga märken. Jag tänkte att jag gör en lista så kanske ni som testat kan uppdatera vilka som fungerar?

- Artnr 40851, dimbar mottagare, 99 kr: n/a
- Artnr 40856, digital fjärrkontroll, 149 kr: n/a
- Artnr 40850, fjärrströmbrytare 3-pack, 1000w, 99 kr: fungerar
- Artnr 40859, fjärrstyrt grenuttag, 179 kr: fungerar (tack krambriw)
- Artnr 40853, infälld mottagare 300w, 99 kr: n/a
- Artnr 40854, infälld mottagare 1000w, 79 kr: fungerar (tack krambriw)
- Artnr 40852, mottagare on/off, 2300w, 69 kr: fungerar (tack KungenAvPeking)
- Artnr 40857, trådlös väggströmbrytare, 79 kr: fungerar (tack krambriw)
- Artnr 40858, trådlös väggströmbrytare kron, 99 kr: fungerar (tack krambriw)

/Lenny
Last edited by lennyluger on Wed Oct 26, 2011 6:10 am, edited 4 times in total.
KungenAvPeking
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by KungenAvPeking »

Måste lägga in en kommentar där...

- Artnr 40852, mottagare on/off, 69 kr: fungerar, del av 3-pack 40850
Är en 2300W brytare, INTE del av 3-packet

- Artnr 40850, fjärrströmbrytare 3-pack, 99 kr: fungerar
1000W brytare!

Dock stämmer infon om att dom fungerar, har själv båda sorterna!
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
lennyluger
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by lennyluger »

Tack för klargörandet, listan ändrad.
Aek
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by Aek »

Nån som vet om - Artnr 40854, infälld mottagare 1000w funkar med lågenergilampor?
Nexa anger ju att de inte gör det på sina...
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by krambriw »

- Artnr 40859, fjärrstyrt grenuttag, 179 kr: fungerar
- Artnr 40854, infälld mottagare 1000w, 79 kr: fungerar
- Artnr 40857, trådlös väggströmbrytare, 79 kr: fungerar
- Artnr 40858, trådlös väggströmbrytare kron, 99 kr: fungerar

mvh Walter
Aek
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by Aek »

Aek wrote:Nån som vet om - Artnr 40854, infälld mottagare 1000w funkar med lågenergilampor?
Nexa anger ju att de inte gör det på sina...
Svarar mig själv: Jula säger att "Det kan fungera, men det är inget vi rekommenderar."

När jag frågar varför svarar de inte alls...
urk
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by urk »

Att lysrörslampor inte skulle gå att styra kan sannolikt bara bero på att enheten är uppbyggd med triacstyrning, alltså halvledarkomponenter som switchar själva strömmen. Men Nexa har inte dessa i sina 1000W-brytare utan det är ett vanligt relä, så därför förstår jag inte riktigt varför det inte skulle fungera. Vet inte hur det är på Julas brytare men säkerligen är det även här ett relä.
När man talar om lågenergilampor menar man numer såväl LED-lampor som lysrörslampor. Bättre att skilja dem åt, eftersom de inte har riktigt samma egenskaper. Oftast är det lysrörslampan som är problemet som knäcker halvledarelektronik. Men LED-lampor har man inte det problemet men däremot kan man få andra problem där en viss utrustning kräver en viss belastning för att fungera och då en LED-lampa inte förbrukar speciellt mycket ström kan det ibland vara orsaken till att det inte skulle fungera.

För övrigt anser jag att lysrörslampor är ett j-a sattyg till belysning, som inom några år kommer vara helt utraderade från konsumentmarknaden.
thalle
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by thalle »

Inhandlade en infälld on/off brytare (40854) häromdagen, men för den inte att kommunicera.
Använder jag telldus center så läses fjärrkontrollskod och enhetskod in av tellsticken.
Men jag kan inte styra den via programmet.
Har försökt lära upp den via programmet också, men fungerar inte det heller.

Är Anlsut enheterna lite av en chansning, eller _ska_ de fungera?

EDIT : Fann lösningen, fjärrkod 426. Sen är det bara att ändra enhetskoden om jag köper fler eller?
JoGi
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by JoGi »

Har precis köpt in 2 infällda mottagare i Anslut-serien från Jula.
1st Infälld Dimbar mottagare 40-300W med artnr 408-053 (Batch 2028518)
1st Infälld ON/OFF mottagare 1000W med artnr 408-054 (Batch 2028518)

För det första bör alla som köper dessa tänka på att de är riktigt stora. Det måste vara en infälld dosa som är helt tom på kablar och ingen strömbrytare eller uttag i dosan. För då får den inte plats.
Tak-dosan är med utesluten att placera den i då den tar upp hela dosan och där sitter lamp-skruven i mitten.
Kopplingsdosor har normalt så mycket kablar så den lär inte få plats där heller.

Så kontrollera först vilken plats som finns före inköp, de kostar inte mycket men man blir besviken när man kommer hem och ska försöka få plats med de.

Sedan är frågan om de ens fungerar?
Jag har bara kopplat in den dimbara enheten (408-053) och jag lyckas inte få den att fungera. Även fast jag har använt mig av verifierade koder tidigare i denna tråden.
Med fjärrkontroll så går det, men inte med tellsticken.

I listan tidigare står det n/a och jag vet inte om det betyder att den är verifierad att inte fungera eller inte testad av någon än? Verkar även vara felaktigt artikelnummer på den i listan, se artikelnummer ovan.
Baserat på vad jag kommit fram till så fungerar den inte.

Nu ska jag koppla in 408-054 som endast har ON/OFF som enligt listan ska fungera och se om den snurrar igång.
Så ON/OFF versionen fungerade utan problem, därav så verkar då inte den dimbara fungera.
KungenAvPeking
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula / Anslut

Post by KungenAvPeking »

Stämmer att den dimbara ej fungerar!

Dessa enheter stödjer inte absolut-dimning utan den dimmar med on-on, vilket blir ett problem med tellsticken!

Den ska gå att använda som on/off, men risken finns att den börjar blinka, om Tellsticken skickar on-koden flera gånger...
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Post Reply