Ta emot larm och skicka SMS

Moderator: Telldus

Post Reply
frgusto
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ta emot larm och skicka SMS

Post by frgusto »

Jag funderar på att med Tellstick Duo ta emot brandlarm från Nexa trådlösa brandvarnare (eller inbrottslarm) och automatiskt skicka SMS till ett antal mobiler.
Skulle det vara möjligt? Vilken windows app skulle jag kunna använda för att skicka SMS?

Ett problem i sammanhanget skulle kunna vara att en brandvarnare skickar ju inte bara en signal, så det kan bli många SMS... :-)

Tack på förhand!
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by micke.prag »

Än så länge har vi inte byggt in stöd för Nexa brandvarnare.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
frgusto
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by frgusto »

Jasså! Då måste jag ha missuppfattat möjligheterna med Tellstick Duo.
LoA
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by LoA »

Kommer det inte att finna möjlighet att lära Tellstick Duo att känna igen olika enheter själv? Isf kommer man alltså att vara begränsad till ett mindre antal enheter som lagts till av Telldus? Det är vore trist om så är fallet... :-(
zyberzero
Posts: 56
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Göteborg

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by zyberzero »

Som det har varit i betan deckar Duon på vissa givna protokoll, bland annat Nexa self-learning och codeswitch. Du kan inte få den till att lyssna till en godtycklig signal tyvärr, har Sartanos trådlösa brandlarm hemma och det hade varit guld om man kunde lära den vissa signaler. Som sagt, den möjligheten finns inte än; men är vi tillräckligt många som önskar den kanske Telldus inför den? Hoppas kan man göra! :D
KungenAvPeking
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by KungenAvPeking »

Sen skulle jag tippa på att ju mer information man kan förse Telldus-gänget med, ju lättare blir det för dom att lägga till stöd för enheter - Ju lättare det är för dom, ju större chans att dom gör det! ;)

Så om Ni kan hitta information om protokoll och liknande, så tror jag chansen ökar!
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by micke.prag »

@KungenAvPeking: Exakt, ju mer information vi kan få ju bättre.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
LoA
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by LoA »

KungenAvPeking wrote:Sen skulle jag tippa på att ju mer information man kan förse Telldus-gänget med, ju lättare blir det för dom att lägga till stöd för enheter - Ju lättare det är för dom, ju större chans att dom gör det! ;)

Så om Ni kan hitta information om protokoll och liknande, så tror jag chansen ökar!
Menar du att man kontaktar tillverkaren av t ex brandlarmet för att få protokollet ifråga?

Initialt så vill jag se stöd för rörelsevakter (Nexa), magnetkontakter (Nexa) och temperaturgivare (Oregon Scientific). Det kanske redan finns?
Stisse
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by Stisse »

zyberzero wrote:Som det har varit i betan deckar Duon på vissa givna protokoll, bland annat Nexa self-learning och codeswitch. Du kan inte få den till att lyssna till en godtycklig signal tyvärr, har Sartanos trådlösa brandlarm hemma och det hade varit guld om man kunde lära den vissa signaler. Som sagt, den möjligheten finns inte än; men är vi tillräckligt många som önskar den kanske Telldus inför den? Hoppas kan man göra! :D
Hur ska jag tolka detta? att Duon inte stödjer att ta emot signaler ifrån Nexas rörelsevakter och brytare?
KungenAvPeking
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by KungenAvPeking »

Tja, om inte annat kan det vara en tanke att söka på nätet efter all info man kan hitta om produkten.
Nu är det kanske inget stort problem för Telldus-gänget att hitta info om Nexa-sortimentet, med tanke på att dom redan har stöd för många av dom... :)
Men hittar du info om någon som redan har lyckats avkoda tex Nexa's brandvarnare, så är det säkert en stor hjälp!
Vet inte hur bra sammarbete Telldus och Nexa har, om Telldus kanske rent av kan få ta del av protokollet direkt från tillverkaren eller inte...?

Ang. magnetkontakter, IR-deckare (rörelsedetektorer), så skulle jag våga sticka ut nacken, på att alla på denna sida funkar:
http://www.nexa.se/Saendare-passiva.htm
i och med att dom kan styra de vanliga kontakterna som man kan styra med Tellsticken...
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by MartinV »

Stisse wrote:Hur ska jag tolka detta? att Duon inte stödjer att ta emot signaler ifrån Nexas rörelsevakter och brytare?
Nexas rörelsevakter skickar On och Off precis som en vanlig fjärrkontroll. Jag har inte haft några problem att få de två olikar rörelsevakter (en för inomhusbruk och en för utomhusbruk) att fungera med Duo (förutom att de verkar spotta ur sig en hel hög med signaler för varje event).
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
Stisse
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by Stisse »

Så vilka är det supportade sändande och mottagande enheterna i Duo?
Hittar bara lista på mottagande enheter under Technical Spec.. Verkar vara samma sida för Tellstick och Duo..

Finns det någon manual för Duo?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by micke.prag »

Stisse wrote:Så vilka är det supportade sändande och mottagande enheterna i Duo?
http://www.telldus.com/products/compability
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
frgusto
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by frgusto »

Trådlös brandvarnare KD-101 LA använder kodsystem self learning. Enligt Nexas hemsida.

Vill bara dubbelkolla att brandvarnaren är alltså ändå inte med bland "supported transmitting devices" för Tellstick Duo ?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Ta emot larm och skicka SMS

Post by micke.prag »

Inga brandvarnare från Nexa stödjs av TellStick Duo.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply