Tellstick NET vad fungerar?

Moderator: Telldus

johanb2b
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick NET vad fungerar?

Post by johanb2b »

Hej, när Tellstick NET väl finns att köpa i butik vad kan jag förvänta mig fungerar från start?

- Kommer man kunna schemalägga av/på från Telldus Live?

- Kommer man kunna slå på flera enheter samtidigt i ett och samma schema eller genom tryck på en "knapp"

- Om jag slår av en enhet med en vanlig fjärrkontroll kommer detta att uppfattas av Tellstick NET och uppdateras till Telldus Live?


//Johan
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by micke.prag »

johanb2b wrote:- Kommer man kunna schemalägga av/på från Telldus Live?
Jepp
johanb2b wrote:- Kommer man kunna slå på flera enheter samtidigt i ett och samma schema eller genom tryck på en "knapp"
Detta jobbas det på just nu.
johanb2b wrote:- Om jag slår av en enhet med en vanlig fjärrkontroll kommer detta att uppfattas av Tellstick NET och uppdateras till Telldus Live?
Detta jobbas det på just nu.

Att vi "jobbar på det just nu" betyder att det förhoppningsvis finns när Net kommer ut. Om inte, inom en snar framtid.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Newgatetwo
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by Newgatetwo »

Hej,

Är ny här och väntar tåligt på Tellstick NET. Jag har också lite frågor:

Letat men hittar ingen information om hur Telldus Live ser ut. Skulle gärna vilja se hur det fungerar innan köp. Finns denna information någonstans?

Kan man tex säga till Telldus vart man är så på/av sker enligt solens upp/ner gång? Tar den hänsyn till detta? Eller hur gör man för att på/av skall följa ljus/mörker?

/Per
johanb2b
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by johanb2b »

Tack för svar. Jag håller med "Newgatetwo" ni borde ordna ordentliga skärmdumpar och ännu bättre en live-demo inloggning med lite simulerade enheter och scheman. Det blir lite som att köpa grisen i säcken idag.

En annan fråga hur ser det ut på Androidfronten? Ni vet väl att ingen riktig tekniker kör iPhone :wink: och jag gissar att många tekniknördar köper era produkter. Men helt allvarligt utan att dra igång en helt onödig diskussion om vilken frukt som är bäst (Apple gör skitfina telefoner och datorer jag lessnade bara snabbt) så borde ni satsa på en officiel Android-app också. Och om Windows Phone kommer igång på det också. Förstår att ni har nog att pyssla med ändå men med NET är kopplingen mot mobila enheter och plattor naturlig.

Finns ju en Androidapp "Remotestick" men den funkar kanske inte mot Telldus-Live + NET!? och är inte världens snyggaste. Och så finns Switchking men då en PC och DUO vilket går bort för min del.
Last edited by johanb2b on Mon Aug 29, 2011 11:15 am, edited 1 time in total.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by micke.prag »

Newgatetwo wrote:Letat men hittar ingen information om hur Telldus Live ser ut. Skulle gärna vilja se hur det fungerar innan köp. Finns denna information någonstans?
Tyvärr har vi inget "demo-konto" ännu. Se nedan.
Newgatetwo wrote:Kan man tex säga till Telldus vart man är så på/av sker enligt solens upp/ner gång?
Jepp. Även slumpinterval går att ställa in. T.ex. att tända slumpat mellan 09.00-09.15.
johanb2b wrote:Finns ju en Androidapp "Remotestick" men den funkar kanske inte mot Telldus-Live + NET
RemoteStick fungerar utmärkt tillsammans med Telldus Live!
johanb2b wrote:En annan fråga hur ser det ut på Androidfronten?
Vi jobbar på det!
https://gitorious.org/telldus/tellduscenter-light
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Newgatetwo
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by Newgatetwo »

Tack för svaren Micke!

Det låter som om det kommer att bli ett köp!

/Per
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by stefan.persson »

Vi har nu ordnat en demoinloggning på Telldus Live! där man också kommer åt schemaläggaren.

Logga in på http://live.telldus.com med användarnamnet demo@telldus.com och lösenordet demodemo

Designen är ännu inte helt klar, vilket man kan se när man redigerar ett schema, men funktionaliteten finns där.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Newgatetwo
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by Newgatetwo »

Perfekt Stefan!
Tack för detta, uppskattas mycket att man kan se hur det fungerar innan köp!
/Per
PeterA
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by PeterA »

Tjena!

Har nyss packat upp min Tellstick NET och testat den från Telldus live vilket funkar prima.

Skall det gå att styra enheterna med Telldus NET via Telldus Center eller är TC endast för att strya Tellstick samt Tellstick DUO vilka då är direkt kopplade till datorn.

Vad finns det mer för sätt att styra Tellstick NET på? Finns det någon iPhone app? Finns det något program liknande TelldusCenter eller är det webbläsaren och Telldus Live som gäller?

mvh

Peter
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by GregB »

Jag är också nyfiken på Tellstick NET, men framför allt pga möjligheten att ansluta den var helst jag har ett nätverksuttag. Dvs att styra den på klassiskt vis... Har fortfarande problem med att få full täckning i huset. Kanske går att lösa med USB-Ethernet iofs men kan man få den "bästa av två världar" så varför inte...
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by micke.prag »

PeterA wrote:Skall det gå att styra enheterna med Telldus NET via Telldus Center
TellStick Net är inte kompatibel med TelldusCenter. Du använder Telldus Live! för att styra din TellStick Net.
PeterA wrote:Vad finns det mer för sätt att styra Tellstick NET på? Finns det någon iPhone app?
Allt som fungerar med Telldus Live! fungerar med TellStick Net. T.ex. vår iPhone app och RemoteStick (för Android).
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by Zeta_R »

Jeg lurer på om det kommer et valg i scheduler der en kan sette hver "aktivitet" på pause? Hadde vært greit om
en skal vekk noen dager å stoppe hele eller deler av det som er i scheduler med en enkel pause funksjon.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by micke.prag »

Det finns på vår TODO
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
svenssei
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by svenssei »

Har precis anslutit min Tellstick Net och fått igång lite switchar. Håller på att schemalägga och undrar om det går att lägga flera olika scheman som man kan aktivera vid behov.
(Remotestick för Android funkar "skitbra" :lol: )
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tellstick NET vad fungerar?

Post by hekj »

micke.prag wrote:
PeterA wrote:Skall det gå att styra enheterna med Telldus NET via Telldus Center
TellStick Net är inte kompatibel med TelldusCenter. Du använder Telldus Live! för att styra din TellStick Net.
PeterA wrote:Vad finns det mer för sätt att styra Tellstick NET på? Finns det någon iPhone app?
Allt som fungerar med Telldus Live! fungerar med TellStick Net. T.ex. vår iPhone app och RemoteStick (för Android).
Kommer TelldusCenter att uppdateras så att den kan prata med en TellStick Net som sitter på det lokala nätverket?

Skulle ni kunna tänka er att modifiera TelldusCenter så att den går att köra utan att ha en TellStick / Duo ansluten? Om det var möjligt skulle man kanske kunna använda TelldusCenter (och NexaHome) till att tända/släcka lampor via Telldus Live som i sin tur pratar med en TellStick Net.
Post Reply