Ipod touch

Moderator: Telldus

Post Reply
Rantax
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ipod touch

Post by Rantax »

Någon som vet om det finns program till ipod touch som kan styra tellsticken ? eller om någom kan skriva ett.
dixido
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by dixido »

Ja, det går med hjälp av eventghost och dess webserverplugin. http://www.telldus.se/wiki/index.php?ti ... _webserver
Rantax
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Rantax »

kör på en Windos home server, men får det bara att funka som localhost inte via de andra datorerna. Kör IIS och vet inte om webserverpluginet ska vara med i eventghost eller om det spelar roll var webserver.xml ligger
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

För att få det att fungera måste du lägga till Eventghosts web server plugin och konfigura den (port, html doc root)

Jag skapade en mapp i EvenGhost (web_root) där jag la min html fil som heter EgCtrl.html

Den innehåller länkar "till sig själv" med parametrar för styrningarna typ "EgCtrl.html?D1_ON"

Se bifogat exempel

mvh

Code: Select all

<head>
		<title>Belysningstyrning</title>
</head>

    <frame title="Button" visible="true">
        <panel>
            <borderLayout/>
            <label title="Toggle Buttons" constraints="North"/>
            <panel>
                <boxLayout/> <!-- default orientation is horizontal -->

                <toggleButton title="Profiling"/>
                <toggleButton title="Debugging" selected="true"/>
            </panel>
        </panel>
    </frame>

<table border="1"  width="25%">
  <tr><!-- Row 1 -->
    <td><input type="button" value="Bokhylla: TILL" onclick="location.href='EgCtrl.html?D1_ON'" style="background-color: green; color: white;"></td><!-- Col 1 -->
    <td><input type="button" value="Bokhylla: FRÅN" onclick="location.href='EgCtrl.html?D1_OFF'" style="background-color: red; color: white;"></td><!-- Col 2 -->

     <td>  <!-- Col 3 -->
  </tr>
  <tr><!-- Row 2 -->
     <td><input type="button" value="Fönster: TILL" onclick="location.href='EgCtrl.html?D2_ON'" style="background-color: green; color: white;"></td><!-- Col 1 -->
     <td><input type="button" value="Fönster: FRÅN" onclick="location.href='EgCtrl.html?D2_OFF'" style="background-color: red; color: white;"></td><!-- Col 2 -->
     <td><!-- Col 3 -->
  </tr>
  <tr><!-- Row 3 -->

     <td><input type="button" value="Hall: TILL" onclick="location.href='EgCtrl.html?D3_ON'" style="background-color: green; color: white;"></td><!-- Col 1 -->
     <td><input type="button" value="Hall: FRÅN" onclick="location.href='EgCtrl.html?D3_OFF'" style="background-color: red; color: white;"></td><!-- Col 2 -->
     <td><!-- Col 3 -->
  </tr>
  <tr><!-- Row 4 -->
     <td><input type="button" value="Vardagsrum: TILL" onclick="location.href='EgCtrl.html?D4_ON'" style="background-color: green; color: white;"></td><!-- Col 1 -->
     <td><input type="button" value="Vardagsrum: FRÅN" onclick="location.href='EgCtrl.html?D4_OFF'" style="background-color: red; color: white;"></td><!-- Col 2 -->
     <td><!-- Col 3 -->
  </tr>

  <tr><!-- Row 5 -->
     <td><input type="button" value="Krona: TILL" onclick="location.href='EgCtrl.html?D5_ON'" style="background-color: green; color: white;"></td><!-- Col 1 -->
     <td><input type="button" value="Krona: FRÅN" onclick="location.href='EgCtrl.html?D5_OFF'" style="background-color: red; color: white;"></td><!-- Col 2 -->
     <td><!-- Col 3 -->
  </tr>
  <tr><!-- Row 6 -->
     <td><input type="button" value="Fasad: TILL" onclick="location.href='EgCtrl.html?B2_ON'" style="background-color: green; color: white;"></td><!-- Col 1 -->
     <td><input type="button" value="Fasad: FRÅN" onclick="location.href='EgCtrl.html?B2_OFF'" style="background-color: red; color: white;"></td><!-- Col 2 -->
     <td><!-- Col 3 -->

  </tr>
  <tr><!-- Row 7 -->
     <td><input type="button" value="Carport: TILL" onclick="location.href='EgCtrl.html?B3_ON'" style="background-color: green; color: white;"></td><!-- Col 1 -->
     <td><input type="button" value="Carport: FRÅN" onclick="location.href='EgCtrl.html?B3_OFF'" style="background-color: red; color: white;"></td><!-- Col 2 -->
     <td><!-- Col 3 -->
  </tr>
  <tr><!-- Row 8 -->
     <td><input type="button" value="Home" onclick="location.href='EgCtrl.html'" style="background-color: green; color: white;"></td><!-- Col 1 -->
     <td><!-- Col 3 -->

  </tr>
</table>
</body>
</html>
jonaz
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jonaz »

Image

detta utvecklade jag för min iphone :) en webbapp som körs på en php server :)

edit:fixar bilden.. tror jag :)
Last edited by jonaz on Thu Sep 25, 2008 4:41 am, edited 1 time in total.
Rantax
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Rantax »

Ser trevligt ut, ska hem och porva tyvärr ser jag inte det sista.
EddieCrouger
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by EddieCrouger »

Håller oxå på med en webapp för iphone... servern körs på min MacMini och drivs av MAMP. Den snackar med TellSticken via drivrutinen för Ulterius (tack basco). Fungerar riktigt smidigt!!!
acidflash
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by acidflash »

jonaz wrote:Image

detta utvecklade jag för min iphone :) en webbapp som körs på en php server :)

edit:fixar bilden.. tror jag :)
Najs,

Det finns ingen möjlighet att få se koden för det. Jag är just nubörjare på SDK och håller på att försöka lära mig.

Tack på förhand =)

/Jonas
Executor
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Executor »

Jag är grymt intresserad av en iPhone-app om ni nu sitter på någon sådan. Har inga kunskaper i programering så om det finns nått hyffsat enkelt sätt att få det att lira så fint som på bilderna ovan skulle jag bli väldigt glad!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Det är det tydligen många som är. Till EventGhost (som stöder Tellstick) finns det ett gäng sådana. Tyvärr verkar det som om alla vill ha lite pröjs för sina micro-applikationer, dom säljs via app store :|

mvh Walter
Executor
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Executor »

Ok.

Att betala några kronor för programmet är inga problem, men det känns ganska omständligt att behöva köra hela EventGhost, och sen en remote-app till det, bara för att slå på och av några lampor hemma. Då ser den app som visats här i tråden mycket bättre ut. Ingen som vill dela med sig?
Post Reply