C# hjälp

Moderator: Telldus

Post Reply
stefank
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

C# hjälp

Post by stefank »

Hej,

Har precis skaffat mig en Tellstick och tänkte testa att göra en liten applikation för en 7" skärm VS 2010

Har fått .net wrappern ifrån 2007 att fungera så kan tända & släcka lampor men där saknas dimmer funktion bland annat.

Finns det någon nyare eller är en på G ? Sedan är mina kunskaper rostiga och sist jag gjorde något var det i java, hur får jag in TelldusCore.dll i C# som följer med Telldus installationen. Går inte som referns som wrappern. I c++ kör man med dllimport om jag inte minns fel.

Tacksam för alla svar.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: C# hjälp

Post by stefan.persson »

Hej!
Det finns källkod till början på en ny wrapper här: http://developer.telldus.se/browser/tru ... NETWrapper Som man kan se i http://developer.telldus.se/browser/tru ... Wrapper.cs finns även dim-funktionen där. Denna wrapper är avsedd för kommande versioner, men principen är densamma. Teckenkodningen är annorlunda i nästa version så å-ä-ö i namn på devices kommer att bli fel här (man kan skriva om getString-metoden för att lösa detta), och det finns en rad callback-funktioner avsedda för vår kommande TellStick Duo, men de kan ignoreras.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
stefank
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: C# hjälp

Post by stefank »

Tack så mycket för snabba responsen.
Fick det att fungera, helt utmärkt!

Har bara ett litet problem. Jag lyckas skicka en signal för dimma ner lampan men bara till 1 nivå.

TelldusWrapper.TelldusNETWrapper.tdDim(id, value);

efter value måste vara ett char (1 tecken) så hur sätter man niverna smidigtast då?
Testade med value = 5 och då sänktes lampan lite men sedan kan jag inte öka/sänka nivån med något annat värde.

Måste man släppa/nollställa på något sätt eller vad kan jag ha missat?

Tack på förhand
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: C# hjälp

Post by stefan.persson »

Fint att du har fått igång det! Värdena som du skickar in ska vara ett tal mellan 0 och 255. Om du prövar med t.ex. 10, 128 och 250 så bör du se tydliga förändringar i dimningsnivån.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Post Reply