.Net wrapper (status)

Moderator: Telldus

Post Reply
Rocker
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

.Net wrapper (status)

Post by Rocker »

Hej!

Jag håller på att bygga en webbapp för kontroll av ljus/värme i sommarhuset. Jag har labbat med wrappern men hittar ingen metod för att hämta "current status", d.v.s. av/på. Måste man själv hålla reda på status, eller kan man "fråga" enheten om vilken status den/de har?

// Eric
RickardP
Posts: 55
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Nyköping, Sweden
Contact:

Re: .Net wrapper (status)

Post by RickardP »

Eftersom Tellstick endast är RF-sändare och inte RF-mottagare kan man inte få status, möjligt att det kommer med dem nya Tellstick med RF-mottagare också att man kan se status.

Du får bygga ett eget system för det om du nu vill ha status, jag kör utan status då man oftast ser själv om lampan är på eller av :-)
Rocker
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: .Net wrapper (status)

Post by Rocker »

Som systemvetare måste jag säga att det verkar som en lite "röten" design. En request bör ju följas av en acc, eller? Kan det bekräftas att man inte får någon statusping? Kastas inte ett exception om ett på/av kommando skickas utan svar heller, eller? Låt säga att man skickar ett av/på kommando till en enhet som är utanför räckvidden...
RickardP
Posts: 55
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Nyköping, Sweden
Contact:

Re: .Net wrapper (status)

Post by RickardP »

Nej inget svar ges oavsett vad resultatet blir.

Bara när Tellsticken inte är inkopplad får du meddelande/exception.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: .Net wrapper (status)

Post by micke.prag »

Rocker wrote:Som systemvetare måste jag säga att det verkar som en lite "röten" design. En request bör ju följas av en acc, eller?
Det enkla svaret här är ju att det inte finns en "design". Systemen från början är designade med en fjärrkontroll och en mottagare som har visuell kontakt. D.v.s. du trycker på knappen tills du ser att lampan tänds.

Vi, och många andra, har sedan byggt vidare på detta. Det spelar ingen roll hur vi hade velat designa det idag. Mottagarna innehåller ingen sändare och det är inte så mycket att göra åt.
Det finns många andra system som är bättre anpassade för att styras från en dator. Dock har oftast prislappen en extra nolla på slutet.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply