kompilerad rfcmd för NSLU2

Moderator: Telldus

Post Reply
chol
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Västra Götaland

kompilerad rfcmd för NSLU2

Post by chol »

Hej!

Tänkte bara kolla ifall någon här på forumet har en kompilerad rfcmd för NSLU2(OpenSlug/SlugOsBE 3.10) som ni kan tänka er att dela med er av?

Jag antar att även en variant byggd för Unslung skulle fungera alldeles utmärkt för mig!

Min laptop där jag körde Ubuntu och korskompilerade är död och jag vill ha rfcmd nu! :)

Eller nåt ställe där jag kan ladda ner det!
In C++ friends may touch each others private parts
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Jag har laddat upp vår version här:
http://download.telldus.se/TellStick/So ... 0.1.tar.gz

Hoppas den fungerar för dig!
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
chol
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Västra Götaland

Post by chol »

Fungerar kanon! Möe tacksam!

Nu kan man äntligen starta kaffebryggare och motorvärmare med ett cronjobb! Skall koppla ihop Slugen med ett 1-wire-nät också så kan mäta temperatur och utifrån det välja hur länge i förväg motorvärmaren skall startas. Perfekt!
In C++ friends may touch each others private parts
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Jaxån »

Jag kör Debian på min Slug, så jag behöver inte korskompileringen. Fungerar utmärkt.

Är dock intresserad av 1-wire-nätet. Hur har du tänkt ansluta det till sluggen? Det finns ju två serieportar i den, som inte är utdragna. Eller tänker du använde an USB-seriellomvandlare?
chol
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Västra Götaland

Post by chol »

Hur slipper du korskompilering med Debian? Kompilerar du native på Sluggen? Skulle man väl egentligen kunna göra med OpenSlug antar jag också men jag kör från en ganska liten USB-sticka så frågan är vad jag får plats med...

Tänkte vara lat och använda DS9490R
men en vanlig USB->Seriell kan nog också fungera.
Funderade också ett tag på att använda en interna serieport men det stupar nog på att de flesta av min tilltänklta hw-projekt brukar bli liggande i en kabelhärva i källaren... :?
In C++ friends may touch each others private parts
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Jaxån »

Jag installerar bara programmen som vanligt på Debian (exempelvis: aptitude install yaws). Den är som en helt vanlig dator. Det är optimalt för mig, eftersom jag kör Debian eller Ubuntu på alla mina datorer.

Skulle tro att man kan klämma in Debian på en 4G sticka med allt. Men då har man inte så mycket programvara etc. Jag kör från en USB-disk, eftersom jag använder den till fildelning (NFS och SAMBA), musikdelning (mt-daapd) och webserver (Yaws). Men en USB-Audio funderar jag på att göra den till en musikspelare med.

Har haft funderingar på att skaffa en till slugg för att experimentera med. Då ha en sticka som rotfilsystem. HD får då finnas under /srv och ha all data där. Eventuellt även /var.

Tack för tipset. Det verkar ju vara ett bra alternativ. Jag har även detta problem med byggen :-/ så DS9490R verkar vara alternativet för mig :)
Sillylys
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Malmö Syd

Tellstick på NSLUG2

Post by Sillylys »

Jag har lite problem med att få rfcmd att funka. Har installerat den i /home och gett den x-rättighet till alla. Jag har dragit ut hårddisken och satt i sticken i stället tänkar att köra den med en USB hubb sen.

Jag får meddelandet "hittar inte /dev/ttyUSB0. Vad gör jag fel och hur ska det göras?javascript:emoticon(':?')
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Har du sett till att drivrutinen hittar stickan och att den skapar /dev/ttyUSB0?
Kör du udev scriptet skapas /dev/tellstick istället.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Sillylys
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Malmö Syd

Post by Sillylys »

Nej, jag har använt den kompilerade versionen.

Jag har tidigare installerat den okompilerade på en Ubuntuservar och det gick bra
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Ett förtydligande. rfcmd är bara ett verktyg mot drivrutinen. Du behöver fortfarande ftdi_sio innan rfcmd fungerar.

http://www.telldus.se/wiki/index.php?ti ... _drivrutin
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick på NSLUG2

Post by Jaxån »

Sillylys wrote:Jag har lite problem med att få rfcmd att funka. Har installerat den i /home och gett den x-rättighet till alla. Jag har dragit ut hårddisken och satt i sticken i stället tänkar att köra den med en USB hubb sen.

Jag får meddelandet "hittar inte /dev/ttyUSB0. Vad gör jag fel och hur ska det göras?javascript:emoticon(':?')
Varifrån har du fått rfcmd som du installerat?

Vilken version av Linux-kärnan använder du? Kommandot 'uname -a' ger svaret.

Har du tittat i loggarna? Dess ligger normalt under /var/log som exempelvis filen /var/log/messages

Vilken version av firmware har du i sluggen?
Sillylys
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Malmö Syd

Post by Sillylys »

Från dig :) överst i tråden.

Linux LKG9DD5FA 2.4.22-xfs #1 Sat Dec 29 03:29:38 UTC 2007 armv5b unknown

Senaste vesion uNSLUg
Sillylys
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Malmö Syd

Post by Sillylys »

Apr 12 09:50:51 (none) user.info kernel: hub.c: new USB device 00:01.0-1, a
Apr 12 09:50:52 (none) user.warn kernel: Device descriptor:8 bytes received
Apr 12 09:50:52 (none) user.warn kernel: Device descriptor:18 bytes receive
Apr 12 09:50:52 (none) user.warn kernel: usb.c: USB device 7 (vend/prod 0x1
#
Från senaste försök
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Verkar inte som ftdi_sio är laddad. Eftersom du kör en 2.4-kärna måste du modifiera drivrutinen och kompilera om den om den ska hitta TellStick. Har du möjlighet att uppgradera till 2.6.14 eller senare så rekommenderar jag dig starkt att göra detta.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply