telldus direkt i min router

Moderator: Telldus

valhall
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by valhall »

Någon som vet om man kan koppla in den till en TP-Link TL-WR1043ND?

Vad krävs det av routern förutom en USB ingång för att få det att fungera?
Using Tellstick NET
valhall
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by valhall »

gabbano wrote:
extremesanta wrote: Nu blev jag väldigt nyfiken, jag är i görningen o köpa en sån router och lägga på Tomato. För den har jag vant mig vid nu.
Är det Tomato USB som gäller då?
Hur skall man göra för att få igång allt sen?
Det som behövs är:
- WNR3500L (se http://www.myopenrouter.com för installation av Tomato OS)
- Filerena usbserial, ftdi_sio, rfcmd
- USB hubb (+2 portar)

Logga in i web gui routern.
Aktivera USB stödet för externa lagringsenheter.
Kopiera över filerena usbserial, ftdi_sio, rfcmd till USB minnet.
Köra insmod på usbserial, ftdi_sio
Plugga in Tellsticken i USB hubben.
Kontrollera att du erhållit kontakt med Tellsticken genom att skriva dmesg
Sen är det bara att skriva rfcmd /dev/ttyXXXX NEXA X X X och börja aktivera/avaktivera enheterna...
1) Kan du styra allt nu även när datorn inte är påslagen?
2) Vad använder du för program på datorn/mobilen?
3) Du kan inte möjligtvis skriva en lite mer detaljerad instruktion för hur man ska göra sittandes med en windows dator?
Using Tellstick NET
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by gein »

Det verkar gå att installera OpenWRT på TL-WR1043ND. http://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl- ... d?s=tplink
extremesanta
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by extremesanta »

valhall wrote:
gabbano wrote:
extremesanta wrote: Nu blev jag väldigt nyfiken, jag är i görningen o köpa en sån router och lägga på Tomato. För den har jag vant mig vid nu.
Är det Tomato USB som gäller då?
Hur skall man göra för att få igång allt sen?
Det som behövs är:
- WNR3500L (se http://www.myopenrouter.com för installation av Tomato OS)
- Filerena usbserial, ftdi_sio, rfcmd
- USB hubb (+2 portar)

Logga in i web gui routern.
Aktivera USB stödet för externa lagringsenheter.
Kopiera över filerena usbserial, ftdi_sio, rfcmd till USB minnet.
Köra insmod på usbserial, ftdi_sio
Plugga in Tellsticken i USB hubben.
Kontrollera att du erhållit kontakt med Tellsticken genom att skriva dmesg
Sen är det bara att skriva rfcmd /dev/ttyXXXX NEXA X X X och börja aktivera/avaktivera enheterna...
1) Kan du styra allt nu även när datorn inte är påslagen?
2) Vad använder du för program på datorn/mobilen?
3) Du kan inte möjligtvis skriva en lite mer detaljerad instruktion för hur man ska göra sittandes med en windows dator?
Kan inte annat än att hålla med, en liten snabb guide hade vart fint. Är inte så hemma på hur man kopierar över via ssh (misstänker detta) samt hur man kör insmod.
BubbaUser
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by BubbaUser »

Köra på en router är ju en billig och strömsnål lösning men vill man ha lite mera funktionalitet på köpet tycker nog jag man ska kolla på en liten NAS som t.ex. Bubba B3. Då får man lite mera möjligheter utan att det drar mer än 5-10W. Tyvärr är de inte helt billiga.

// Magnus
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by Jaxån »

Det finns flera alternativa programvaror till routrar. OpenWRT DD-WRT och Tomato är de största. Programmen fungerar på lite olika routrar, så det måste man kolla först.
OpenWRT är den flexiblaste, och samtidigt den som kanske är den krångligaste. Men för ett sådant här projekt så kan den vara lämplig. De är alla baserade på Linux.
Nackdelarna med en router är att de har lite minne, så det finns inte plats för så mycket annan programvara.

Googla för att se vad som gjorts med respektiver programvara.

Här hittar ni mer information.
http://www.openwrt.org
http://www.dd-wrt.com/
http://www.polarcloud.com/tomato

Andra alternativet är att göra som BubbaUser och jag gjort. Köpa en NAT och installera programmen där. En nat har diskutrymme och man kan köra större servrar på dem. Jag använder en NSLU-2 med Debian/Linux på den. Vilket är samma programvara som jag kör på min vanliga dator. BubbaUser använder sig av en Bubba2 som åxå kör Debian/Linux.
På min har jag en 500G disk, och kör fildelning, skrivardelning och Tellsticken. Det finns flera andra. Man bör välja en NAS som man kan köra Linux på.

Här hittar ni information om dessa.

http://www.cyrius.com/debian/nslu2/
http://www.cyrius.com/debian/
http://www.excito.com/
gabbano
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by gabbano »

extremesanta wrote:Kan inte annat än att hålla med, en liten snabb guide hade vart fint. Är inte så hemma på hur man kopierar över via ssh (misstänker detta) samt hur man kör insmod.
I min setup så har jag en 4 portars usb hubb kopplad till, till den 2 st USB stickor, 1 kortläsare och Tellsticken. Jag kör alla program från min usb sticka. Vid överföring av filer så kan du mappa upp med Samba, vilket går att göra med några knapptryck i GUIt på tomato. Annars är det bara att ta ut stickan koppla in i windows burken, föra över filerna och sen stoppa tillbaka den i routern.

Ska se om jag kan göra en liten guide för WNR3500L + Tellstick...
Tung pung ger starka ben!
Frena
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by Frena »

Lite OT, men Nexa skall själva släppa någon form av gateway för direkt anslutning av Tellstick till Internet. Sägs släppas runt Q1.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by gein »

Frena wrote:Lite OT, men Nexa skall själva släppa någon form av gateway för direkt anslutning av Tellstick till Internet. Sägs släppas runt Q1.
Är det verkligen tänkt att deras gateway ska stödja Tellstick? Jag trodde de gjorde en helt egen sändare i sin gateway och att det snarare skulle bli en konkurrent till Tellstick.
Frena
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by Frena »

gein wrote:
Frena wrote:Lite OT, men Nexa skall själva släppa någon form av gateway för direkt anslutning av Tellstick till Internet. Sägs släppas runt Q1.
Är det verkligen tänkt att deras gateway ska stödja Tellstick? Jag trodde de gjorde en helt egen sändare i sin gateway och att det snarare skulle bli en konkurrent till Tellstick.

Så kan det ju klart vara. Det var nog bara jag som drog förhastade slutsatser.... :)
extremesanta
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by extremesanta »

gabbano wrote:
extremesanta wrote:Kan inte annat än att hålla med, en liten snabb guide hade vart fint. Är inte så hemma på hur man kopierar över via ssh (misstänker detta) samt hur man kör insmod.
I min setup så har jag en 4 portars usb hubb kopplad till, till den 2 st USB stickor, 1 kortläsare och Tellsticken. Jag kör alla program från min usb sticka. Vid överföring av filer så kan du mappa upp med Samba, vilket går att göra med några knapptryck i GUIt på tomato. Annars är det bara att ta ut stickan koppla in i windows burken, föra över filerna och sen stoppa tillbaka den i routern.

Ska se om jag kan göra en liten guide för WNR3500L + Tellstick...
Funkar det bra o nyttja usb-hubb till routern?
Ser fram emot en guide =)
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by tjabas »

jag undrar också över om det går att köra tellsticken rätt i routern utan att behöva ha datorn i gång, jag har en netgear wnr3500v2 som jag kör tomatos firmware på.

hade ju varit kanon om det fungerade speciellt utan att behöva ha datorn i gång,skulle det även fungera att nå tellsticken via telldus live?
BrunoAnthony
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by BrunoAnthony »

gabbano wrote:
extremesanta wrote:Kan inte annat än att hålla med, en liten snabb guide hade vart fint. Är inte så hemma på hur man kopierar över via ssh (misstänker detta) samt hur man kör insmod.
I min setup så har jag en 4 portars usb hubb kopplad till, till den 2 st USB stickor, 1 kortläsare och Tellsticken. Jag kör alla program från min usb sticka. Vid överföring av filer så kan du mappa upp med Samba, vilket går att göra med några knapptryck i GUIt på tomato. Annars är det bara att ta ut stickan koppla in i windows burken, föra över filerna och sen stoppa tillbaka den i routern.

Ska se om jag kan göra en liten guide för WNR3500L + Tellstick...

Inte så mycket aktivitet i denna tråd längre... Men gabbano (du verkar ju forfarane vara aktiv i andra forum) finns det möjlighet att skriva en liten guide (skulle göra min dag/månad/år) Jag har allt som behövs (netgear 3500WNL + tomato), tellstick (stickan) samt usb hubb och usb minne. (samt en windows pc som jag kan överföra filer till usbstickan på) (men som jag dock ej vill ha igång 24/7)

Jag är likt extremesanta dock inte helt på det klara med hur man kör insmod eller hur man mappar med samba.

som sagt, en guide hade varit extremt uppskattad.
Post Reply