Finns det någon fungerande fork av telldus programvara

Moderator: Telldus

Post Reply
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Finns det någon fungerande fork av telldus programvara

Post by Jaxån »

När telldus har slutat supporta Linux med sin programvara, så undrar jag om det finns någon som har en fungerande fork. Ja, jag har sänt in bugfixar men inte sett att de ens svarat på dem.
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns det någon fungerande fork av telldus programvara

Post by Jaxån »

Tack för sammanställningen.

Jag har varit in på GitHub-sidan, och där finns det ett antal buggfixar och frågor som inte verkar blivit addresserade/tillaggda.

Sedan har vi problement med de gamla programbibliotek som Telldus är beroende av och som har ersatts med nästa version av den. Det skulle behöva uppdateras.

Men jag ser noll aktivitet i den git:förrådet under något år, vilket är bekymmersamt. Det vore någon rå om någon/några andra fick rättighet att uppdatera programvara där, eller som splittade av orginalet. Men jag har själv inte lyckats funderat ut hur man vare sig bygger en release från källkoden, eller hur man skall kunna få reda på hur C++-programmet fungerar och hur man skulle gå till väga för att uppdatera beroendena.

Men tack för sammanställningen.
macdanne
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns det någon fungerande fork av telldus programvara

Post by macdanne »

Ursäkta kapningen. har du eller någon kommit ngt på spåren ?

för ett år sedan ungefär provade jag openhabian 2. minnet i RPI kraschade återigen och blev ett nytt, men la ner projektet ett tag, typ ett år... nu i jul så fick jag lite tid leka och drog igång det hela igen. OPENHABIAN 3 denna gång , allt funkar ju men får inte in telldus core på hallonet. kört styrahem guiden. men det blir fel sista procenten i kompileringen .

Code: Select all

[ 96%] Linking CXX executable tdtool
cd /home/openhabian/tellstick-build/telldus-core-2.1.2/build/tdtool && /usr/bin/cmake -E cmake_link_script CMakeFiles/tdtool.dir/link.txt --verbose=1
/usr/bin/c++ -Wdate-time -D_FORTIFY_SOURCE=2 -O3 -DNDEBUG -Wl,-z,relro -rdynamic CMakeFiles/tdtool.dir/main.cpp.o -o tdtool   -L/home/openhabian/tellstick-build/telldus-core-2.1.2/build/client  -Wl,-rpath,/home/openhabian/tellstick-build/telldus-core-2.1.2/build/client: -ltelldus-core 
/usr/bin/ld: /home/openhabian/tellstick-build/telldus-core-2.1.2/build/client/libtelldus-core.so: undefined reference to `pthread_create'
/usr/bin/ld: /home/openhabian/tellstick-build/telldus-core-2.1.2/build/client/libtelldus-core.so: undefined reference to `pthread_join'
collect2: error: ld returned 1 exit status
make[3]: *** [tdtool/CMakeFiles/tdtool.dir/build.make:107: tdtool/tdtool] Error 1
make[3]: Leaving directory '/home/openhabian/tellstick-build/telldus-core-2.1.2/build'
make[2]: *** [CMakeFiles/Makefile2:302: tdtool/CMakeFiles/tdtool.dir/all] Error 2
make[2]: Leaving directory '/home/openhabian/tellstick-build/telldus-core-2.1.2/build'
make[1]: *** [Makefile:163: all] Error 2
make[1]: Leaving directory '/home/openhabian/tellstick-build/telldus-core-2.1.2/build'
make: *** [debian/rules:58: build-stamp] Error 2
dpkg-buildpackage: error: debian/rules build subprocess returned exit status 2
E: Build command 'cd telldus-core-2.1.2 && dpkg-buildpackage -b -uc' failed.
Jag har en hela del 433 prylar, förvisso även strömbrytare som styr så det funkar men vill ha igång tellstick duo återigen.
RPI2 + DUO + (HA3.3.2 + OWFS) => OPENHAB då HA inte går ladda ner längre
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns det någon fungerande fork av telldus programvara

Post by Jaxån »

Ingen fara, detta är problemet med att ingen som är aktiv gör något med mjukvaran.

Har sett några som gjorten del jobb, men inte någon fork av Tellstick mjukvara.

Jag har kompilerat Tellstick mjukvara, men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde på rak hand. Behöver installera om OpenHab på den, så jag måste nog komponera en beskriving när jag gör det.

Men lycka till så länge.
Mastiff
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns det någon fungerande fork av telldus programvara

Post by Mastiff »

Hei, vise mann i Østen! :D Kom du deg noen gang til å gjøre dette? Jeg har tre Pi-er som er på tidlig Buster (som er det eneste jeg har fått til å installere på), men jeg skulle gjerne hatt dem opp på Bulleye fordi Hass krever nyere SQL enn det ligger på Buster. Så hvis du har fått det til å kompilere for nyere versjoner, ville det vært suverent!
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns det någon fungerande fork av telldus programvara

Post by Jaxån »

Kan den här postningen hjälpa? Använder en Docker-installation för att få Telldus stöd.

viewtopic.php?p=54321
Post Reply