Väderstation - Rapporterar ej korrekt till Tellstick

Moderator: Telldus

Post Reply
anasazi
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Väderstation - Rapporterar ej korrekt till Tellstick

Post by anasazi »

Hej!

Jag har i dagarna köpt en Telldus väderstation i hopp om att integrera denna med ex Telldus Live.
I deras manual står det följande:

När din TellStick tar emot signaler från inomhusenheten så kommer 4 nya sensorer bli synliga:
- Inomhustemperatur och luftfuktighet.
- Utomhustemperatur och luftfuktighet.
- Nederbörd mm/h samt total nederbörd.
- Vindriktning, vindhastighet samt vindby.


Problemet är att den enda sensor som uppdateras kontinuerligt är vindriktning, vindhastighet samt vindby.
En gång på natten så kom sensorerna för utetemperaturen samt luftfuktigheten in men har sedan dess inte uppdaterats något mer.
Provade att hälla lite vatten i regnmätaren men ingen sensor registreras.
Inomhustemperaturen och luft5fuktighet har heller inte kommit in.

Avståendet från utomhusenheten till inomhusenheten borde vara OK eftersom alla värden uppdateras på inomhusenheten med ca 15 sekunders mellanrum.
Provar jag att hälla vatten i regnmätaren så ser jag det på inomhusenheten och detsamma gäller för ex temperatur.

Vindsensorn verkar som sagt fungera bra för den uppdaterar data med ca 15 sekunders intervall till Telldus Live.

Plockade fram min gamla RFXtrx433E, uppdaterade den med senaste firmware och provade ta emot data med den och den ger samma resultat:

Vindsensorn rapporterar data som WGR800 och gör det som sagt med ca 15 sekunders intervall.
Temperatur och luftfuktighet verkar rapporteras som THGR810, THGN800. Denna har jag bara lyckats få in en gång. Och sedan uppdaterades den aldrig mer.

Regnsensorn och inomhussensor lyckades jag aldrig får in vare sig via Telldus Live eller via RFXtrx443e.
De borde dyka upp eftersom RFXtrx433e har stöd för dessa protokoll så jag börjar fundera om det är något galet med min inomhusenhet…

Samtlig värden från utomhusenheten verkar uppdateras korrekt till min inomhusenheten och jag har även placerat inomhusenheten nära Tellstick samt RFXtrx433e men tyvärr utan resultat.

Någon som har haft liknande problem med sin väderstation?
Post Reply