Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Moderator: Telldus

Post Reply
Toson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by Toson »

Ett par temp/hygro sensorer har sporadiskt visat lite felaktiga värden så jag bytte ut dom för att se om det blev bättre.
Dom nya programmerades med samma kod som dom gamla (hade fullt i listan) och dom startade med att visa bra värden på sina resp displayer.
Men sen händer ingenting i Telldus Live, har stått på i nästan två dygn nu utan att visa sig i TL.
Har jag missat nåt? Har aldrig haft problem att lägga in sensorer, men har nog inte bytt ut på det sättet förut. Måste man göra nåt speciellt för att få till det? Kan inte hitta någon info om det, men det kanske finns gömt nånstans?
Alltså, Hur Göra?
//T
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by etompau »

Gissar på att du har Telldus egna sensorer? Du skriver att att de nya har fått samma ID-kod som de gamla. Då ska enbart tidsstämpel och mätvärde uppdateras, ingen ny sensor ska dyka upp i listan.

Kolla att din Net (typ?) blinkar blått när sensorerna skickar data.
Toson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by Toson »

Jag har bara Telldus sensorer.
Jo, det ser ut som dom nya fortsätter i de gamla ID'na och med samma "Sensor ID och Kanal id".
Det verkar lite rörigt hur man behandlar sensorerna, då de bara dyker upp och inte går att ta bort, även om man "ignorerar" dom. Har nu en hel hög sensorer på dom olika Telldus Net'arna som ligger dolda sedan månader.
Hade varit bättre om man kunde "Godkänna" innan dom kom in i systemet och sen att man kan "Radera" dom, för det händer ju att man byter och ändrar ibland. Det begränsar till 8 st sensorer också, så hur gör man när man vill ha fler?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by etompau »

OK, så du får nu in värde från de nya givarna?
Givare som inte uppdatera sina mätvärde under ca en vecka ska försvinna automatiskt från listan.
Ska du ha fler givare än 8 så får du köpa någon annan givartyp, ex "viking" eller oregon. Dessa skapar nya ID vid uppstart av sensorn.

Varför processen med givarna är just så här får du fråga Telldus om. Sannolikt är systemet designat för att vara så enkelt som möjligt för en ny användare.
Toson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by Toson »

OK, man får ansluta olika fabrikat för att få plats med fler som då ger nya ID'n.
Nu visar det sig att problemet med felvisande sensorer kvarstår. Den ena sensorn provade jag att föra över på annat ID när den inte kom upp som ny, men sen la jag tillbaks den som det gamla. Men den andra som låg kvar på samma ID som den gamla hela tiden, men bara var borttagen en kort tid, kom tillbaks med samma problem som den gamla sensorn haft. Nämligen att mätvärdena går upp och ner t.ex. normalt 22grC ner till 5grC flera ggr per dygn/timme. Detta hade båda sensorerna jag bytte.
Attachments
2019-04-16.png
2019-04-16.png (492.02 KiB) Viewed 10129 times
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by etompau »

Det ser ut som det är kollision mellan de olika givarna som orsakar felvisningen.
Dubbelkolla på givarnas display att alla har olika ID.
Toson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by Toson »

Ja, man kan tro det. Det konstiga är att det började för några månader sedan och alla sensorerna har varit igång flera år utan att ändras och funkat tills batteribyten vilket skett några ggr, men inte i samband med problemen.
Det enda jag kan tänka mig i det sammanhanget är att någon granne har dragit igång sensorer, men inte de närmaste som jag vet. Tomterna är 30 m breda så det närmaste man kan komma är c:a 20 m.
Jag har också sensorer som dykt upp då och då som "nya" utan namn som jag lagt som "dolda" hela tiden, men de ligger kvar där och visar att det var typ 3 månader sedan de uppdaterades. Dom har alltid i alla tider kommit lite då och då, men har tidigare försvunnit efter några veckor.
Jag har tre st Telldusar igång, en NET V2, en ZNet V1 och en ZNet V2. Jag har separerat så Net 2'an kör sensorer, ZNet 1'an bara 2 st Z-brytare och ZNet 2'an kör alla brytare med timer c:a 15-20st. Har gått så i flera år, utom ZNet 2'an som byttes vid erbjudandet om att byta "gamla Net" till den för en tid sedan.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by etompau »

Jag vet inte om du använder facebook, men i gruppen "vi som använder Telldus Live" så diskuteras just detta fenomen.
En del menar att detta är kollisioner från andra givare som skapar detta fenomen. Har själv lite svårt att tror det, då datasändningen är mycket kort från givarna och det lär behövas en hel givare för att signalerna ska riskeras att bli störda, men OK, med 8 sensorer i drift och kanske granne som också har dessa så kanske det är möjligt.
Har du kollat batterierna i dina sensorer? Ibland kan "433-grejorna" få lite spel när batterierna börjar ta slut och ligga med konstant sändning.

Jag har själv två Net/Znet i drift, men bara en original Telldus temp/fuktighetsgivare och där ser jag inga tendenser till så omfattande felvisningar som du visar i ditt diagram.
Dock ser jag att vissa "spökgivare" ligger kvar längre än en vecka, har ett par givare som finns med i listan utan att ha uppdaterats på 3-4 veckor. I ZNet finns en givare som ligger kvar med senaste uppdatering från augusti 2018.
Hör med Telldus support om dom kan ge några goda råd omkring detta.
Toson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by Toson »

Jag är inte med i FB, så har inte den infon.
Är det inte anledning att föra en sån diskussion här, där det är ett officiellt Forum för sånt?
Jag har varit lite förvånad över att det är så få inlägg här på Forumet, men det kanske är så att många inte vågar vara med i sådana sammanhang och förlitar sig på FB i stället?
Batterierna är precis bytta i dessa två av den anledningen.
Har ett tiotal givare kvar i ZNetten som legat i över tre månader och två i två månader, verkar som det är i ZNet2 som det problemet finns, tidigare har det varit i Net som dom dykt upp och gått bort efter ett par veckor.
Provar just att lägga om sensorn på en annan kanal och sen lägga tillbaks den, då den ena verkar ha fått bort problemet när det gjordes.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by etompau »

Det verkar som Facebook även har tagit över från diskussionsforumen, vilket är trist imho.
Håller med att antal inlägg har gått ner, varför kan man bara spekulera i. Antingen funkar kundernas prylar så bra, eller så hittar man inte hit.
Skulle gärna se lite mer aktivitet från Telldus i forumet, det hade kanske ökat intresset.
Toson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by Toson »

Tack för att DU är med och löser problem i alla fall!
Nu har jag märkt ett annat fenomen, att sensorn bara kommer upp i ZNet2'an och INTE i Net2. Det har alltid förut kommit upp nya sensorer i båda, så man kan "välja" var man vill ha dom. Kommer inte ens upp i ZNet1'an.
Sensorn med grafen jag skickade, har jag alltså flyttat till en annan kanal (som hamnat på ZNet2) och den gamla positionen (på Net2) har jag kvar och den fortsätter att kontinuerligt ta emot värden från en sensor på den kanalen med relevanta värden, dock inga värden som någon av mina andra sensorer ger. Verkar ju som den tar emot från en riktig sensor i närheten, ska försöka skärma av Net2'an åt ena hållet, om man kan se nån skillnad.
Toson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by Toson »

Jaha, då kanske vi löst problemet...….?
Skärmade av Net2'an mot troligaste/närmaste grannen (har inte hört att han har Telldus eller liknande produkter, men) utan att värdena slutade komma in. Den uppdaterade värden i samma takt som tidigare.
Sen vinklade jag skärmen 90gr mot flera grannar, dock ligger dom 50-60m från mig, och då tystnade signalerna uppenbart. Den har nu stått på i 45 min utan att uppdatera den skumma kanalen, och alla andra uppdaterar som vanligt.
De grannarna ligger rakt i synfältet där jag har ett stort fönster emellan, så signalen kommer visst klockrent rakt in i min Net2'a. Den andra sensorn som hade samma problem ligger visserligen sämre till men ändå rakt mot samma grannar utan något emellan.
Får prova med att flytta Net2'an till ett "skyddat" läge.
Då återstår bara hur man får nya sensorer att fångas upp an Net2'an?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by etompau »

Kul att du löste det. Då är det alltså en kollision från andra givare med samma ID som ställde till det !
Givare med fasta ID är både bra och dåliga, bra när man ska byta batteri utan att tappa ev. loggningar, dåliga då man har många givare eller grannar i närheten.
Toson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygro sensor visas inte i Live efter byte

Post by Toson »

Ja, sannolikt är det sensorer med samma ID som ligger och stör.
Ska som sagt flytta på Net'en och se vad det är bäst utan störningar.
Men vad gör jag för fel då nya sensorer inte kommer på alla mottagare som tidigare, utan bara på ZNet2'an?
Det finns alltid mer att lära sig.
Ang. så lite inlägg i Forumet, så tror jag inte en sekund på att det är så lite problem, för infon om hur utnyttja Tellstickarna är klart undermålig och jag vet flera som inhandlat och försökt komma igång med lite mer än bara sensorer som har gett upp och slängt in den i en låda.
Om man kollar hur många som läser inläggen ser det ut som det är en hel del som är intresserade i alla fall.... Om man sen går in i FB och snackar om det, så är det inte så kul.
Se till att det kommer upp i Forumet i stället!
Post Reply