TZWP-102 (Telldus Plug-in switch mini) felaktig förbrukning

Moderator: Telldus

Post Reply
alexbergsland
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TZWP-102 (Telldus Plug-in switch mini) felaktig förbrukning

Post by alexbergsland »

Jag har nyligen skaffat en RaZberry2 och har den inkopplad på en Raspberry 2B.
Just nu kör jag Domoticz men jag testade Z-Wave.me innan och resultatet var detsamma med ZWP-102, uttaget fungerar i sig som det ska, det kan inkluderas och slås av och på. Men effektmätningen är helt fel.
Jag har än så länge bara testat två förbrukare, en värmekabel (på 25W) till ett terrarium och en lågenergilampa på 20W. I Domoticz visar uttaget 645W just nu med lågenergilampan inkopplad. Med värmekabeln var det 850W nånting.

Nu har jag ju ingenting annat än Razberryn att testa med, så det kan ju lika gärna vara den som gör att det blir galet.

Nån som testat mini-pluggen och har andra eller samma erfarenhet?
alexbergsland
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TZWP-102 (Telldus Plug-in switch mini) felaktig förbrukning

Post by alexbergsland »

Nu testade jag att köra fläktaggregatet genom den och det drar då 3,2kW enligt Domoticz.
Enligt tångamperemetern drar det 0.4A, alltså 92W.
Pjoms
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TZWP-102 (Telldus Plug-in switch mini) felaktig förbrukning

Post by Pjoms »

Jag har tre stycken Telldus Plug-in switch mini och dessa ger rimliga värden. Har dock inte kontrollmätt dem.
Däremot presenteras alla tre olika i Live trots att alla har standard inställningar. Dessutom heter alla mätvärden "Energi" i historiken, men det rår nog inte switchen för...
Attachments
Ventilation.jpg
Ventilation.jpg (46.48 KiB) Viewed 6382 times
Diskmaskin.jpg
Diskmaskin.jpg (49.86 KiB) Viewed 6382 times
Sensorer.jpg
Sensorer.jpg (45.37 KiB) Viewed 6382 times
alexbergsland
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TZWP-102 (Telldus Plug-in switch mini) felaktig förbrukning

Post by alexbergsland »

När jag ser dina bilder kommer jag att tänka på att det står 0V i spänningsfältet hos mig. Det kan ju vara en ledtråd till att den inte mäter rätt.
alexbergsland
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TZWP-102 (Telldus Plug-in switch mini) felaktig förbrukning

Post by alexbergsland »

Nu har jag köpt tre pluggar till och de visar både spänning och effekt så den första som inte visade nånting alls är nog defekt och får reklameras.
berndtb
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TZWP-102 (Telldus Plug-in switch mini) felaktig förbrukning

Post by berndtb »

Tyvärr tror jag inte att utbyte av switch (tro mig jag har bytt ut) hjälper utan det är någon skum kommunikationsmiss som händer och det händer hela tiden, när man installerar Z-Wave så är det väldigt tidskritiskt och om det är kommunikationen mellan webbgränssittet och telldus burken man har hemma som blir fel när Z-Wave enheten installeras kan jag inte svara på men webbgränsnittet ser en sak som inte är kopplat till verkligheten, har provat i två dagar och alla Z-Wave enheter missar till och från och om det beror på någon mystisk kommunikationsmiss eller att Telldus burken inte hänger med helt enkelt vet jag inte enheten blir installerad men vissa funktioner saknas.
En väldigt mystik sak är att räckvidden påverkas också, efter att ha installerat samma sensorer ungefär tio gånger har jag nu fått dom att fungera väldigt bra och långt man vet definitivt att det är fel när device följt av ett nummer dyker upp istället för namnet man matat in.
Post Reply