Mr House och räckviddsfrågor...

Moderator: Telldus

Post Reply
standers67
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund

Mr House och räckviddsfrågor...

Post by standers67 »

Hej,

Trevligt med en produkt som TellStick... jag är enormt nyfiken på att prova den och hur den går att integrera med Mr House. Jag har satt upp ett flertal installationer med X10-teknologi och programvaran MrHouse.

Jag hittade en gammal tråd om detta men jag hittar inget på Wikin. Är det någon mer än jag som har brottats med detta redan, kanske finns det redan någon färdig lösning för integrering?

X10 är ju en intressant teknologi och det fungerar hyfsat men jag har problem med räckvidden, förmodligen på grund av störningar från värmepump och elektroniska transformatorer. Det är därför enormt intressant att det äntligen kommit trådlösa alternativ.

Vilka problem skall man vara beredd på om man skaffar en TellStick? Vi bor i ett betonghus och jag har redan gett upp att sätta upp AV-länkar eftersom signalen var på tok för låg för att signalen skulle komma fram från ena delen av huset till den andra. Störs signalen av trådlöst LAN, trådlös telefon och liknande?

Räckvidd upp till 30 meter stod det på AV-sändaren som jag köpte en gång och säljaren bedyrade att det skulle vara perfekt bild, det visade sig vara helt oanvändbart... Jassåååå, ni bor i betonghus...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Som sagt mycket intressant detta, jag hoppas verkligen att det fungerar. Då kommer det att beställas ett gäng TellSticks inom kort.

Mvh / Stefan
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Hej och välkommen till forumet.

Om du har betongväggar skulle jag inte våga lova någonting. Vi har sett lite blandat resultat här. Vissa som får det att funka utan problem och andra som inte fungerar alls.

När det gäller Mr House så låter det som ett mycket spännande projekt. Jag vet dock ingen som har gett sig på det.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply