Fibaro flood sensor

Moderator: Telldus

Post Reply
stiffboard
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fibaro flood sensor

Post by stiffboard »

Problem med allt det står Fibaro på...drygt. Försökt igen att inkludera en Fibaro Flood sensor, får in en huvudenhet, en underenhet som kan vara av eller på som jag tror är fuktsensor, och en sista underenhet som jag tror är tamper larmet...lite oklart. Ingen temp dock. Har för mig att förra gången jag hade inne denna så dök det upp en tempmätare under Sensorer. Ovan nämnda ligger ju under Enhetslistan.

Huvudenhetens Grupp 1, 2 och 3. Ska dom alla ha min Tellstick Znet v1 associerad?

Om det under batteri står som nedan, har den haft kontakt då eller den bara plussar på vad som står i Wakeup interval löpande?
Denna enheten vaknade senast: 2019-01-04 18:10:29
Nästa gång denna enheten vaknar bör vara: 2019-01-04 19:17:29

Har sedan ett tidigare strömavbrott, då jag blev av med en massa enheter men de blev återlästa av Telldus support, en dummy temp sensor som jag inte har en aning om vad den tillhör. Kan möjligen vara en gammal tempsensor från Fibaro flood sensor? Av outgrundlig anledning så har den uppdaterat sig vid ett par tillfällen, men står nu på 5,3 grader, uppdaterad senast i tisdags, verkar helt fel. Några tips om vad som kan hänt och hur man sparkar igång den här Floodsensorn? Bör man ta bort dummy tempsensor? Hur gör man det? Kan ju bara dölja, men skulle vilja få bort helt.
Pjoms
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro flood sensor

Post by Pjoms »

Jag är rätt ny i den här värden, men jag köpte en Fibaro Flood sensor strax innan jul som jag lekte lite med som vattenlarm på julgranen innan den får sin rätta placering...

Under Enheter får jag bara upp en binär enhet som reagerar på både vatten och tamper. Jag tycker det bör vara en för varje. Får prova att ta bort den och lägga till på nytt och se om det hjälper.

Under Sensorer får jag upp en enhet med samma namn som visar temperaturen. Till höger på samma rad, intill tidsstämplingen för senast uppdaterad, finns även en batterisymbol.



Har du provat att aktivera vattenlarmet samt tamper och kollat vad som aktiveras?

Heter din "dummy-givare" samma som din Flood sensor? Har den en batterisymbol? Du kan klicka på den så ser du vilket protokoll den använder. Är det inte Z-wave lär det vara nå´t 433Mhz skräp som letat sig in.
Pjoms
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro flood sensor

Post by Pjoms »

Om man tittar på Fibaros instruktionsfilm på hur man man lägger till en Flood sensor ser man på slutet när de testar funktionen att den larmar för vatten när tamper aktiveras.
Det verkar tyvärr alltså som att det en och samma signal oavsett om larmorsaken är vatten eller tamper.
Attachments
Tamper indikeras som "vatten"
Tamper indikeras som "vatten"
FibaroFlood.jpg (8.41 KiB) Viewed 10013 times
stiffboard
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro flood sensor

Post by stiffboard »

Dummy tempsensorn hade inget namn men Telldus supporten har tagit bort den åt mig. Fibaro funkade dock inte bättre för det men igår dök det upp en z-wave tempsensor och lite senare fick jag ett mess från Telldus support som meddelade att dom fått igång den. Vet ju emellertid inte hur. Men när jag flyttat in i badrum igen så kommer det inga tempuppdateringar längre. Det är max 4 meter från annan z-wave lampa. Ger nog upp denna, tjatigt när det inte funkar. Precis installerat ett par z-wave brandvarnare på avsevärt mycket längre avstånd och dom funkade direkt. Det blir nog inte mer Fibaro prylar för min del, antingen är det skräp eller en ihållande otur med ett o samma märke. Drygt.
Pjoms
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro flood sensor

Post by Pjoms »

Kolla att den har kontakt med basenheten efter flytten till badrummet. Det kan hända att meshningen ("vidarekopplingen") inte hängde med riktigt, särskilt när det är en batteridriven enhet.

Man kan kontrollera anslutningen mellan Flood Sensor och huvudenheten.
1. Ta av locket på Flood Sensor
2. Håll in tamper-knappen tills lysdioden blir lila
3. Släpp tamper-knappen.
4. Tryck och släpp knappen igen.

Om lysdioden blir grön har den direktkontakt med basenheten.
Blir lysdioden gul har den kontakt med basenheten via en annan z-wave enhet.
Röd lysdiod indikerar att den inte har kontakt alls med basenheten.

Se även manualen på sid 13.

Vad jag förstår kan man uppdatera nätverket för att fixa problem med meshningen, men jag har inte testat själv.
Skulle tro att det är funktionen som ligger i Telldus Live under Platser, Ändra inställningar, Inställningar för Z-Wave och Begär Nätverksuppdatering.
Förmodligen måste man även väcka Flood Sensor först för att den ska komma med. Enligt instruktionsfilmen jag länkade till tidigare kan man väcka den med tre tryck på tamper-knappen.
stiffboard
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro flood sensor

Post by stiffboard »

Testade det du nämner ovan tidigare. Gjorde igen nu och diod blinkar ca 5 gånger i alla färger och lyser sedan konstant rött i några sekunder och sen börjar det om. Så ingen kontakt...den är sönder den här, och har nog alltid varit.
Pjoms
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro flood sensor

Post by Pjoms »

Får den kontakt om du flyttar den nära basenheten? I så fall är det meshen som strular.
stiffboard
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro flood sensor

Post by stiffboard »

Oavsett var jag har den så blinkar det likadant. Tolkar det som att den testar alla scenario och sen lyser konstant rött för att meddela...att den inte har kontakt?!?! Exkluderat och inkluderat igen. Helt annat scenario denna gång, fick namnge huvudnod och två undernoder direkt och association till tellstick endast på grupp 3...mycket märkligt. Fick iaf direkt temp och faktiskt fått flera tempvärden ikväll där den står helt öppet på golvet, halvvägs till där jag vill sätta den. Får väl smyga bort den på plats. Fast katterna verkar vilja leka med den. Dyrast kattleksak jag nånsin köpt men nu har jag ju iofs fått tre tempvärden idag.
Pjoms
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro flood sensor

Post by Pjoms »

Om jag minns rätt rapporterar den bara temperaturen om den har ändrats mer än de gränsvärden som sätts i enhetens parametrar, tror det var 0,5 gr har jag för mig.
Ändrar man någon parameter uppdateras den först nästa gång enheten vaknar. Allt för att spara batteri.
Post Reply