Ikea strådlös

Moderator: Telldus

Post Reply
toknicke
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ikea strådlös

Post by toknicke »

Hej

Sökt men hittar inget.

Kommer det finnas stöd för IKEA trådlös till TellStick ZNet Lite v2 .

Hittar lite om plugins och att det nu fungerar att styra HUE, har läst att man kan styra HUE och IKEA med samma gatevay (Philips)

God jul

//Niclas
stiffboard
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ikea strådlös

Post by stiffboard »

Ikea trådfri använder protokollet Zigbee, precis som Philips Hue. Funkar alltså inte med Tellstick
orje
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ikea trådfri

Post by orje »

Har fått min Telldus att fungera med Hue bridge och Ikea Trådfri (eller snarare FLOALT). På min Telldus så kör jag med plugin för Hue. Kör med appen Hue Essentials (med funktionen touchlink) för att få in min Ikea FLOALT i Hue bridge. Använder sedan en Nexa MIMST-705 rörelsevakt för att tända och släcka.

Kan inte uppgradera mjukvara på IKEA utan Trådfri gateway antar jag, någon som hittat lösning på det?

Kanske gammal information som alla redan känner till men hittade ingen bra information om hur man gör med Ikea trådfri. Antar att det fungerar men att Ikea inte supportar det.

Lyckas dock inte få med IKEA remote. Vet inte om det beror på att jag kopplat remote och FLOALT (trådfri) innan jag kopplar lampan mot Hue.

Hör gärna av er om ni har liknande erfarenheter eller lösning på hur jag kan få med remote.
Post Reply