Tar Ni bort support för 433 MHz enheter?

Moderator: Telldus

Post Reply
larsjons
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tar Ni bort support för 433 MHz enheter?

Post by larsjons »

Hej,

Bytte batteri i min Oregon THGR122N och efter det så dyker den inte längre upp i Telldus Live. Jag noterar också att den inte finns med på listan av supportade enheter. Jag har dock använt den i flera år utan problem. Jag har fortfarande THGR122N enheter som fungerar med Telldus live (så länge batteriet räcker?). Min mottagare/sändare är en ZNet Lite v2.

Mvh Lars
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tar Ni bort support för 433 MHz enheter?

Post by tronde »

Det er ikke så enkelt som at den har fått ny kanal ved batteribyttet? Det er mulig at den nå sender på samme kanal som den andre du har. Hvis du har aktivert historikk på den, bør du se om det data fra en, eller to sendere der. Prøv å ta ut batteriene på nytt, så den får ny kanal. Dette er en svakhet med sendere som gir deg vilkårlig kanal ved batteribyttet slik blant annet mange (alle?) fra Oregon gjør.
larsjons
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tar Ni bort support för 433 MHz enheter?

Post by larsjons »

Hej, tack för svar tronde. Sensorn borde ha dykt upp som en ny enhet då den får ny kanal. Idag (efter att jag köpt nya tempsensorer som stöds officiellt) så har dock den dykt upp :-)
Det kan alltså ta +12 timmar för en sensor att synas eller så är min mottagare kass.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tar Ni bort support för 433 MHz enheter?

Post by etompau »

Det låter mer som sensorns skulle vara defekt.
Oregon använder samma protokoll för många olika givartyper.

12 timmar tar det absolut inte för en fungerande sensor inom räckvidd för att dyka upp, snarare 2-4 minuter.
Post Reply