Antenn för Tellstick net

Moderator: Telldus

arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn för Tellstick net

Post by arneolav »

Antenn avsedda för 433 MHz?
Sarrow
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn för Tellstick net

Post by Sarrow »

arneolav wrote: Tue Nov 06, 2018 4:48 pm Antenn avsedda för 433 MHz?
Ja det är för 433mhz
KG53
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn för Tellstick net

Post by KG53 »

Har själv beställt en antenn med magnetfot och har tänkt att göra ett jordplan till densamma, kollade runt på nätet och såg att största effekten från antennen går snett uppåt varför jag tänkte testa att montera den uppochner då mina mottagare sitter lägre än antennen.
Tomans
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn för Tellstick net

Post by Tomans »

Jag har kämpat en del med att utöka täckningsområde och därmed tillförlitligheten på styrningen av värme i garage och verkstad. Mitt problem var att inte kunde lita på att värmen verkligen slogs på. Efter att ha testat olika placeringar av min Tellstick Net, köpt en 249:- antenn (som andra rekommenderar här i forumet) och byggt tre olika antenner själv, hittade jag till slut en antenn som löste mina problem. Som gammal radioamatör valde jag att löda ihop en SlimJim antenn:

1. Med hjälp av kalkylatorn på denna sida http://m0ukd.com/calculators/slim-jim-a ... alculator/ räknade jag fram en antenn som är anpassad för 433.92 Mhz
2. Konstruktionen rent fysiskt gjordes av
- 2 meter Installationskabel för 220V som jag skalade bort plasten från
- 1 BNC kontakt för chassimontage (Kjell & Co)
- 1 BNC-BNC kabel på tre meter (Kjell & Co)
- 1 BNC-SMA adapter (Kjell & Co)
- En bit installationsrör för el (s.k. VP rör, 16 mm, finns på Clas Ohlsson i 2m längder)
- Ca 20 cm krympslang med 20mm diameter
- Verktyg: Lödkolv, bågfil, värmepistol, skjutmått, tumstock, en dos tålamod :)

Kostnad: Ca 250:- (förutom BNC-chassikontakten, VP rör och krympslang som jag redan hade).

Resultat: Det här är den antenn som jag fått bäst resultat med med mina förutsättningar (avstånd till garage och verkstad ca 15 m åt vardera hållet, ett hus med armeringsjärn i byggnadselementen mellan våningarna, samt en hel del järn/armering i väggarna och antennen placerad i ett fönster). Jag upplevde också en god förbättring när jag uppgraderade till en ZNet V2... se även "Uppgradering" nedan

Andra antenner:
- Den färdiggjorda antennen för 249;- fungerade sämre än det lilla antennsprötet på Tellstick Net. Den har ingen polariseringsmarkering på antennspröten och ingen frekvensangivelse på förpackningen eller på antennen. Personligen är jag tveksam till om den är anpassad för 433.92 Mhz men jag kan inte mäta upp den.
- Kvartsvågsantennen med jordplan jag gjorde fungerade inte heller bra - konstigt nog. Jordplanet borde göra att dess spridning skulle vara god i 360 grader... men icke.
- Den vanliga dipolen fungerade ok, men räckvidden blev inte tillräcklig för att nå bilvärmarna.

Uppgradering:
Eftersom Telldus ZNet V2 var på extrapris i julhandeln, köpte jag en sådan för att eventuellt använda och skapa ett mesh-nät med ZWave, för att på så sätt nå bilarna och verkstaden. Efter att ha satt igång ZNet V2 upplever jag att funktionen på 433,92 Mhz är mer tillförlitlig. Jag är inte säker på varför (är radion i Znet V2 verkligen så mycket bättre?).

Bilderna nedan innehåller mått från MØUKDs kalkylator,samt några bilder på min antenn som inspiration.
73 de SMØOKW
Attachments
image3.jpeg
image3.jpeg (73.88 KiB) Viewed 8494 times
SlimJim-mått.PNG
SlimJim-mått.PNG (34.2 KiB) Viewed 8494 times
SlimJim-bild.PNG
SlimJim-bild.PNG (56.13 KiB) Viewed 8494 times
KG53
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn för Tellstick net

Post by KG53 »

KG53 wrote: Wed Jan 02, 2019 4:06 pm Har själv beställt en antenn med magnetfot och har tänkt att göra ett jordplan till densamma, kollade runt på nätet och såg att största effekten från antennen går snett uppåt varför jag tänkte testa att montera den uppochner då mina mottagare sitter lägre än antennen.
Har nu monterat antennen upp och ner med ett jordplan på 2x ca 17,2 cm i taket till mitt dataskåp, testat av och på till mina brytare och det tycks fungera, tidigare hade jag problem med 2 brytare som satt skymda av radiatorer och ställde in upprepningen till 7ggr för att det skulle fungera, nu tycks det räcka med 1ggr, är än så länge nöjd med resultatet.
rippmaster13
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn för Tellstick net

Post by rippmaster13 »

Vad hade du tagit för att bygga en sådan superanten til mig som n00b :)
robe
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn för Tellstick net

Post by robe »

@rippmaster13 Köp en färdig i stället! :-) Jag köpte nedanstående och fick den på öppet köp om den inte skulle fungera. Tidigare hade jag en hel del termometrar som rapporterade lite som de ville, ibland med dagars mellanrum. Nu rapporterar alla inom 4-6 minuter och är superstabila. Jag har även fått in termometern i växthuset som tidigare verkligen varit lynnig.

Magnetantenn ISM 433 MHz 3 dBi
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Antenn för Tellstick net

Post by etompau »

Hu, 250 kr. Före postens avgifter så fick man en sådan antenn från Ebay, rakt ner i brevlådan för 15-20 kr.
robe
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Antenn för Tellstick net

Post by robe »

Jag är medveten om att priset inte var det bästa men ville ha en snabb lösning på ej tillförlitliga sensorer. :geek:
etompau wrote: Sat Jan 25, 2020 6:16 pm Hu, 250 kr. Före postens avgifter så fick man en sådan antenn från Ebay, rakt ner i brevlådan för 15-20 kr.
Post Reply