Bekräftelsefunktion?

Moderator: Telldus

Post Reply
duetten
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Bekräftelsefunktion?

Post by duetten »

Jag har en Z-WAVE GATEWAY TELLSTICK ZNET LITE VER 2 och använder den tillsammans med ett antal fjärrstyrda uttag där ver2 klarar av även mottagning på 455 MHz.

Jag har en fråga om mina utomhusuttag av denna typ:

https://telldus.com/se/produkt/utomhusuttag-433mhz/

På baksidan av uttaget finns en symbol med en dubbelriktad pil ritad i ett hus. Ska man kanske tolka det som att man borde få en bekräftelse om påslag/avslag? Eller säger symbolen bara att den går att använda både inne och ute? Lite oklart hur man ska tolka symbolen.

Jag använder i alla fall utomhusuttagen flitigt (typ 20-25 meter utan fri sikt) men har tydliga problem med räckvidden då de funkar perfekt inomhus men bara ibland utomhus. Trots det ser det alltid i Telldus app ut som att den bytt status, Då man använder uttaget inomhus ändrar ikonen i appen färg omedelbart vid aktivering men utomhus blinkar symbolen i appen ett bra tag innan uttaget (eventuellt) slår på/av. Men även om uttaget inte aktiveras ändrar symbolen i Telldus app färg, som om det bytt status. Jag har tolkat detta som att sändaren försöker aktivera uttaget en längre stund/alternativt väntar på svar då räckvidden är kritisk men då uttaget inte alltid slår på/av undrar jag i så fall varför Telldusappen ändå säger att den ändrat status?

Nån som kan svara på det?

Jag hittade nedanstående uttag på Telldus hemsida och i produktbeskrivningen sägs att den har en "bekräftelsefunktion":

https://telldus.com/se/produkt/fjarrsty ... 3mhz-fynd/

Ska man tolka det som att det faktiskt finns uttag som skickar en bekräftelse om påslag/avslag skett i uttaget?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bekräftelsefunktion?

Post by etompau »

Inga idag tillgängliga 433-brytare har "bekräftelsefunktion". De bara lyssnar på utsänd signal och matchar koden med mottagarens upplärda kod så slår den till/från. Ingen signal går tillbaka.

Indikeringen i appen/webb vet inte om statusen på mottagaren, den byter bara läge när du skickar till eller från-kommando.

Du måste ha Z-wave-mottagare för att få tvåvägs signalering mellan Tellstick och mottagare.
duetten
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bekräftelsefunktion?

Post by duetten »

OK, då vet jag. Skumt bara att sändaren verkar försöka sända en längre stund då uttaget sitter långt borta. Har jag uttaget nära sändaren sker ändringen av färg i appen omedelbart. Därav min fråga.

Jag ser precis att nån på Telldus måste ha läst mitt meddelande ovan och agerat. Nu är texten "Bekräftelse-funktion" bortredigerad från deras hemsida då man tittar på denna produkt:

https://telldus.com/se/produkt/fjarrsty ... mhz-fynd//

men googlar man orden "telldus bekräftelse-funktion" så ser man i första söksvaret att texten funnits där... Inte så snyggt av Telldus att snabbredigera, men jag tog faktiskt en skärmdump:

https://imgur.com/Wl0CgLL
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bekräftelsefunktion?

Post by etompau »

Tror att denna text avser lysdioden som indikerar status för mottagaren. Du har en poäng, texten är tvetydig.

Att du upplever att appen blinkar under längre tid när mottagaren sitter utomhus är som jag ser det bara en tillfällighet.
Appen kan som sagt inte veta om mottagaren har reagerat på signalen.
duetten
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bekräftelsefunktion?

Post by duetten »

Jag vill bara uppdatera lite sen sist.

Jag köpte en antenn från StyraHem.se, den med bäst räckvidd, och installerade den utomhus häromdagen. Nu fungerar uttagen helt utan problem!

Som en lite bonus dök det upp ytterligare en sensor då jag loggade in på mitt konto på Telldus Live. Tydligen plockar den upp signalen en termometer hos någon av mina grannar :D

Av temperaturnivån att döma mäter den utomhustemperaturen.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bekräftelsefunktion?

Post by etompau »

Kul att det löste sig och bra att du återkopplar. Jag tror många av de fel och klagomål på mottagare som inte reagerar eller sensorer som inte uppdateras kan kopplas till antenn och placering av Tellstick/antennen. Ofta hamnar Tellstick:en nere vid golv och i närhet av router och en härva med kablar, inte helt optimalt för att få maximal räckvidd och mottagning.

Bara att få upp Tellsticken en bit på väggen eller på en hylla kan hjälpa. Hänger man sedan på en större antenn så har man maximerat räckvidden för 433-signalern och kan då räkna med längre räckvidd än med Z-wavegrejor.

Har sett att Nexa nu till hösten lanserar en ny serie av mottagare på 433-bandet där dom anger en maximal räckvidd på 300 meter med ett tvåvägs protokoll.
Post Reply