Styra kodomkopplad 12v trafo?

Moderator: Telldus

Post Reply
Krasse
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra kodomkopplad 12v trafo?

Post by Krasse »

Hej gott folk
I samband med en flytt så fick jag med mej min 12v trafo för halogenspotar som jag tidigare styrt med en kodomkopplad väggströmbrytare. Dessvärre så fick jag inte med mej väggströmbrytaren i flytten.
Men nu verkar det inte som att det finns några väggströmbrytare med kodomkopplare (huskod och nummer) utan alla är självlärande!

Hur kan jag då styra min dimbara elektroniska trafo (från Nexa tror jag)?

En tanke var att köpa ny trafo med tillhörande självlärande väggströmbrytare, men det ser ut som att 12v fjärrstyrda transformatorer också har utgått?

Jag är inte intresserad av att byta ut alla spotarna från 12 volts till 230 volts bara för att jag inte kan hitta en väggströmbrytare med kodomkopplare?
Någon som har en gammal väggströmbrytare med kodomkopplare som ni vill bli av med?
;-)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra kodomkopplad 12v trafo?

Post by etompau »

Den där trafon (HDR-105) hade jag också en gång. Funkade bra, frånsett att den ibland kunde gå in i en konstant dimningscykel när den styrdes från Nexas klocktimer.

Har du en Tellstick kan du ju låta en ny väggsändare styra trafon (till/från) via en händelse. Dock lär inte dimningsfunktion fungera.
Krasse
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra kodomkopplad 12v trafo?

Post by Krasse »

Jag styr den redan från mobilen via telldus, men problemet är att jag vill ha samma möjligheter som tidigare att styra den även utan telldus. T.ex. Om internet uppkopplingen försvinner, eller för gäster som inte har tillgång till mitt telldus-system...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra kodomkopplad 12v trafo?

Post by etompau »

OK, då blir det till att hitta en passande sändare med kodvred.
Krasse
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra kodomkopplad 12v trafo?

Post by Krasse »

Mm
Fast det verkar inte vara det lättaste om man inte vill ha en fjärrkontroll med styrning för mer än en brytare.
Min tanke var att ha den placerad dolt under mina köksskåp, men det blir inte så bra om fjärren då kan styra ett antal olika brytare. Lätt att ta fel, tänker jag.
Post Reply