Hjälp med programmering i Live för enkelt huslarm.

Moderator: Telldus

Post Reply
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hjälp med programmering i Live för enkelt huslarm.

Post by Paxman »

Hej!

Jag kämpar lite med att programmera mitt enkla huslarmsystem i Live. Först vill jag säga att jag är medveten om att Telldus inte är godkänt som larmsystem, dock tycker jag att det är bättre än inget...och framförallt är det kul!

Systemet är än så länge mycket enkelt:

2 st Telldus PIR-sensorer
Ett antal strömbrytare för belysning
1 st brytare för stereosystemet
2 st mobiltelefoner för push och sms
2 st NEXA fjärrkontroller för nyckelknippa för att aktivera/avaktivera larmet

Systemet fungerar i stort riktigt bra. När larmet är aktivt och någon av PIR-sensorerna triggas tänds alla lampor, stereon startar (på hög volym) och telefonerna får pushnotiser om vilken PIR som triggat.

Det jag sliter med är att implementera de två fjärrkontrollerna. Med en fjärr funkar allt perfekt, men min fru behöver ju också kunna avaktivera larmet när hon kommer hem om jag inte kommit hem före henne. Här strular det rejält.
Jag har inte lyckats få till att det är oberoende av vilken fjärr som avaktiverar larmet. Om huset är larmat och min frus fjärr används för att försöka larma av så reagerar inte systemet genom att inaktivera larmet, dock skickas push att så är gjort.

Jag gissar att jag gjort någon programmeringsmiss här och jag är rätt säker på att jag inte programmerat på smidigaste sätt. En sak som förvirrar lite är hur Live hanterar PIR-sensorerna. De kan ju vara av eller på...men vad betyder det egentligen? Innan jag beskriver hur jag gjort tänkte jag höra med forumet hur ni hade valt att lägga upp systemet i Live, om det är möjligt att beskriva kortfattat.

Det jag vill få till är:

Larmet ska kunna aktiveras/avaktiveras av två olika fjärrar. Då ska en push skickas till båda telefonerna, helst en unik push för respektive fjärr för att bekräftat att larmet är aktivt resp. inaktivt. När någon av PIR-sensorerna triggas (om larmet är aktivt) ska en push (och ett SMS) skickas till båda telefonerna som talar om vilken PIR som triggat.

Detta larm ska byggas ut med fler sensorer och enheter framöver, men jag vill få detta basic-system att fungera precis som jag vill först. Jag måste också känna att jag har full koll på programmeringen.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hjälp med programmering i Live för enkelt huslarm.

Post by etompau »

Jag tror det bara behövs godkända larm om du har lösöre i miljonklassen. Då kan försäkringsbolaget ställa krav på hur skydd och larm ska utformas. Annars kan du köra med vad du önskar, så länge det uppfyller just dina krav.

Kan du inte lägga upp en fiktiv enhet, kalla den ex. "larm till/från" som via två händelser styrs av de två fjärrkontrollerna (fjärrkontrollerna upplagda som separata enheter).
Alltså enhet "larm till/från"-->ON när fjärr 1=ON ELLER fjärr 2=ON
"larm till/från"-->OFF när fjärr 1=OFF ELLER fjärr 2=OFF

"larm till/från" får du sedan använda som villkor för att blockera de händelser som du har skapat när de olika detektorerna triggas.

De önskemål om push-meddel. från respektive fjärrkontroll är inga problem. Lägg upp händelser för de två separat fjärrkontrollerna.
Post Reply