Hur bra är RFXCOM mottagare

Moderator: Telldus

Tage77
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Tage77 »

Nu är pyramiden modifierad - föjlde ditt förslag med 4,7uF... - har fått allt att fungera med nethomepluginet till Eventghost med en gamma nexa fjärr men när jag testade med en nyare fjärr som kom med när jag köpte 3 nya inlärningsbara mottagare. I eventghost kommer det inte in några events och när jag testar i Analyzern känner den inte igen signalerna som Nexa. Detsamma gäller när jag testar med en rörelsedetektor. Har letat om jag har en gammal version av programen men kan inte hitta något senare. Hoppas på att det är något enkelt som jag har missat...

http://www.webhallen.com/hemelektronik/ ... er_tradlos
http://www.webhallen.com/hemelektronik/ ... code_svart
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Bra start alltså!

Vad som falerar är svårt att säga, om det beror på versioner av netHome eller annat

Tips:
- du måste kunna se NexaL signalerna i analysatorn. Kolla att du har uppdaterat till den analysator version som jag beskrivit
- checka att NexaL protokollet är aktiverat för self learning produkter. Event skall heta något med NexaL
- du kan också kolla att du laddat ner den senaste netHome versionen (nightly build) från netHome's hemsida

För att ge bättre hjälp vore det bättre om vi fortsätter diskussionen på EG's forum i NetHome tråden eftersom vi då kan lägga upp bilder på konfigurationer och resultat från analysatorn. Även PM funktionen finns där om så behövs

mvh Walter
Halle
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: VETLANDA
Contact:

Post by Halle »

krambriw vilken version rekomenderar du av
http://www.eventghost.org/forum/viewtop ... f=9&t=2080 ?

Jag har inte någon användning för "monster" versionen i dagsläget men räckvid är väl aldrig fel. Kan man fortfarande gå efter din inköpslista på conrad?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Mottagare eller sändare???

Nu håller ju Telldus på att ta fram en ny mottagare som troligen gör alla andra alternativ "bökigare"

Skulle väl behöva uppdatera den listan lite. Kapsling, experimentkort, BNC kontakt mm stämmer väl men det har fallit bort en del också efter att jag byggde in det lilla USB-ljudkortet (som ger 5V direkt tex)

I stort så är allt en blandning från olika ställen

- en del från Kjell & Company
- en del från ELFA
- en del från SOS Electronics (alternativt Conrad men dom är betydligt dyrare)

SOS Electronics tror jag har ett minimum order värde men om du får ihop till det så är dom mycket billigare och leverererar snabbt

Jag skulle försöka se om SOS har komponenterna och skaffa resten från Kjell & Company (som har låda, experimentkort, BNC kontakter och antenner)

I mellantiden har jag kommit fram till att följande antenn är den bästa (i förhållande till storlek och att jag inte har testat takantenner) av de jag provat

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,579500000

För mottagaren blir den perfekt. Vad den har för inverkan på räckvidden för en sändare kan du ju gissa :)

Jag har satt den på en metallplatta och den fungerar utmärkt för alla tillämpningar

mvh
knasen17
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur bra är RFXCOM mottagare

Post by knasen17 »

Hej,
Eftersom jag inte orkade vänta på enTelldus Duo leverans blev det en RFXtrx433 istället. Nu till mina frågor. Jag har ett NEXA snikpaket, PB-3 som inkluderar fjärrkontrollen PBT-707. RFXtrx433 har inga problem att slå av och på mottagarna, men den förstår inte Fjärrkontrollen. Någon annan ägare av RFXtrx433 som det fungerar för? Ni lyckliga tellstick duo ägare. Fungerar det för er?
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Hur bra är RFXCOM mottagare

Post by MartinV »

knasen17 wrote:Någon annan ägare av RFXtrx433 som det fungerar för? Ni lyckliga tellstick duo ägare. Fungerar det för er?
Upplevde samma problem med just denna fjärrkontroll (kanske även andra, men har ingen erfarenhet där). Ett enkelt tryck snappades inte upp av mottagaren, däremot ett längre tryck.
Däremot snappades det kortare trycket upp av Duon.

Jag meddelade RFXCom detta och det ska nu finnas en ny version som bättre stödjer just det protokoll som Nexa använder. Jag fick min modul utbytt för ca två veckor sedan.
Maila RFXCom support och beskriv dina problem - om du har en äldre version så hjälper de säkert till.
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
knasen17
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur bra är RFXCOM mottagare

Post by knasen17 »

Tack för svar Martin!
Jag har HW 1.0 och FW 42. Har du nyare HW menar du?
För min del spelar det ingen roll om jag kör en kort eller lång tryckning programmet "RFXmngr" reagerar inte alls.
Undrans om det är idé att köpa NEXAs TMT-502 eller LYCT-705 för att pröva lyckan?
Mina Oregon och La Crosse sensorer funkar klockrent dock!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur bra är RFXCOM mottagare

Post by krambriw »

Det är som Martin säger, nya versionen (ny HW) fångar in signalerna mycket bättre, betydligt bättre räckvidd, klarar även korta tryckningar.

mvh
knasen17
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur bra är RFXCOM mottagare

Post by knasen17 »

Hej krambriw!
Tack! Vilken HW har du och vilken FW använder du?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur bra är RFXCOM mottagare

Post by krambriw »

Den rapporterar HW 1.0 och FW 42

Jag fick en ny och returnerade den gamla eftersom den var så okänslig för NEXA selflearning korta tryckningar. Vad har du för batch nummer om du tittar på etiketten på undersidan av enheten?

mvh

Code: Select all

================================================
Get Status:0D 00 00 03 02 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
------------------------------------------------
0D01000302532A000EEF01000000
Packettype        = Interface Message
subtype           = Interface Response
Sequence nbr      = 3
response on cmnd  = Get Status
Transceiver type  = 433.92MHz
Firmware version  = 42
Hardware version  = 1.0
Undec             off
X10               enabled
ARC               enabled
AC                enabled
HomeEasy EU       enabled
Ikea Koppla       disabled
Oregon Scientific enabled
ATI               enabled
Visonic           enabled
Mertik            disabled
AD                enabled
Hideki            enabled
La Crosse         enabled
FS20              disabled
ProGuard          disabled
RollerTrol        disabled
RFU protocol 7    disabled
------------------------------------------------
knasen17
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur bra är RFXCOM mottagare

Post by knasen17 »

Jag har batch 1412
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur bra är RFXCOM mottagare

Post by krambriw »

Det är samma som jag har, borde ju fungera

Dock har jag inte kvar några av de fjärrkontroller som du har. Har istället ett antal LYCT-705, några LMST-606, en LMDT-609 IR, en LBST-604, ett par LWST-605 och alla fungerar fint, dvs signaler tas emot utan problem.

Jag antar att du har enablat "AC" protokollet i den?

mvh
knasen17
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur bra är RFXCOM mottagare

Post by knasen17 »

oops, behöver jag det? Trodde att det var det protokollet som användes per default? Hur enablar jag detta? :(
knasen17
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur bra är RFXCOM mottagare

Post by knasen17 »

Hej igen. Jag har bara följt manualen.

Efter ett hysteriskt tryckande med maximalt långa tryckningar har jag ibland (ytterst ibland) fått följande resultat
------------------------------------------------
0B1100280076D93202010F80
Packettype = Lighting2
subtype = AC
Sequence nbr = 40
ID = 076D932
Unit = 2
Command = On
Signal level = 8

Jag bedömmer således min RFXtrx433 att inte vara riktigt frisk...

(Jag har även problem med min Sartano, där RFXtrx433 bara förstår "D off" från fjärrkontrollen, men det är en annan historia)
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Hur bra är RFXCOM mottagare

Post by MartinV »

Jag har liknande problem även med den uppgraderade hårdvaran (oförmåga att förstå fjärrkontrollen).

(...och så en tanke; detta kanske egentligen är fel forum för att diskutera RFXCom)
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
Post Reply