Hur bra är RFXCOM mottagare

Moderator: Telldus

ran
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping
Contact:

Hur bra är RFXCOM mottagare

Post by ran »

Jag tänkte kolla om det är några som har erfarenhet av RFXCOM mottagare som kompliment till Tellstick sändaren.

Funderar på att skaffa en mottagare som klarar att lyssna av Nexa sändare som tex magnetkontakt och Skymningsrelä?

Någon som styr RFXCOM via linux? Programvara?
Det är aldrig försent att ge upp...
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Bjorn
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bjorn »

RFX commmotagarna är inte att rekommendera, jag har köpt 2st, har aldrig fungerat riktigt bra :mrgreen:

Bjorn
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Du måste haft otur eller så måste mjukvarustödet fattats för det du ville göra. Min fungerar helt enkelt jättebra när jag använder xPL Monkey för RFXCOM, EventGhost och kör detta under Windows

mvh
OLiX
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by OLiX »

Bjorn wrote:RFX commmotagarna är inte att rekommendera, jag har köpt 2st, har aldrig fungerat riktigt bra :mrgreen:
Bjorn
krambriw wrote:Du måste haft otur eller så måste mjukvarustödet fattats för det du ville göra. Min fungerar helt enkelt jättebra när jag använder xPL Monkey för RFXCOM, EventGhost och kör detta under Windows
mvh
Exakt vilken mottagare använder ni, Bjorn resp. krambriw? USB eller LAN-versionen?
Jag är väldigt nära att beställa en sån mottagare nämligen, men jag funderar på vilken som är enklast att använda för mig som vill koppla den till en liten linux-burk med ett eget-skrivet perl-program...
Jag vet inte varför, men det känns som USB-varianten är enklast att kommunicera med med Perl... LAN-varianten känns mer "låst", men jag kan ha helt fel...

Nån som har mer erfarenhet av dessa och kan rekommendera nån speciell variant av RFXCOMs mottagare?

Det jag vill kunna göra är att lyssna på sändare från olika tillverkare (NEXA, X10 etc...) och sedan sända ut från min Tellstick.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Jag har mottagare USB versionen (1 port) Order code: 80002 och RFXmitter 89002 som sändare
leffen
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by leffen »

Vilken av tellstick eller RFX klarar av dom nya dimmodulerna bäst?
OLiX
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by OLiX »

leffen wrote:Vilken av tellstick eller RFX klarar av dom nya dimmodulerna bäst?
Jag kan bara svara för RFXmitter (USB-versionen 89002), och den klarar jobbet precis som den ska mot mina NEXA-dimmer-mottagare. Kan ju också tillägga att jag då kör med min egen programvara skriven i perl, men det borde funka bra även med de mer officiella programmen...
leffen
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by leffen »

Tackar, hur upplever du räckvidden på RFXmitter?
Halle
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: VETLANDA
Contact:

Archsat

Post by Halle »

Om man får byta ämne lite.

Någon som vet om man kan använda en sådan här http://www.mstronics.com/catalog/produc ... 6945d4e922
och bygga om som krambriw gjort med en pyramid.

Jag antar att den går på 433.92mhz eftersom att den reagerar när jag trycker på nexa kontrollen.

Om det skulle fungera kanske någon vet var man ska koppla in kablen till ljudkortet? Tack!!!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Det går det säkert men det kan krävas att du har tillgång till diverse utrustning tex oscilloskop, i alla fall om du är först att försöka ;)

Allt beror på hur elektroniken är uppbyggd inne i enheterna

Ett alternativ som faktiskt fungerar väldigt bra (och där du inte riskerar att paja din ir-överföringsutrustning) finns beskrivet här

http://www.eventghost.org/forum/viewtop ... f=9&t=2080

Gå till sidan 5 i den långa tråden...
Last edited by krambriw on Wed Mar 24, 2010 7:14 pm, edited 3 times in total.
OLiX
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by OLiX »

leffen wrote:Tackar, hur upplever du räckvidden på RFXmitter?
Jag har sändaren i mitten av mitt hus, och kan styra mottagare i min friggebod 15 m från huset utan problem, så räckvidden är tillräcklig för mina behov. Det innebär ungefär 20m och 3 väggar emellan.
Detta fungerade för övrigt utan problem även med min tellstick...
Tage77
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Tage77 »

Funderar på att beställa en rfxcom mottagare för att ta emot signaler från nexa fjärrkontroller bl.a. Jag har en rf -->ir pyramid liggandes hemma som jag inte använder men är osäker på hur jag ska modifiera den. Har lusläst forumet och sett bilder men är fortfarande osäker - känns som att jag är den enda som inte tycker att det är självklart. På bilderna ser jag kondensator som sitter mellan kabeln och ena fästpukten på pyramiden. Sen ser det ut som att en annan ledare går till en fästpunkt rakt upp -stämmer det?

Hoppas jag gjorde mig förstådd :?

Vore kanon om jag slapp lägga ut en tusenlapp när jag i princip redan har allt hemma - utom kunskapen då...

/Niklas
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Hej Niklas,
Det du ser på bilden är kanske lite otydligt men tanken är att man tar ut signalen från pyramiden och kopplar den till mikrofoningången på en dators ljudkort.

För att åstadkomma galvanisk isolation använde jag en kondensator av typ polyester. Större värde, bättre signal. Skulle tex välja en från ELFA på 4,7uF (65-228-90 Kondensator 4,7uF/50VDC MKT 18,50kr) för att förvanska signalen så lite som möjligt.

Alltså: ena änden av kondensatorn löds fast på kretskortet i pyramiden (alternativt med en kort sladd) och den andra änden löds fast till mikrofonkabelns innerledare. Skärm i kabeln löds till jord (minus)

Om man inte vill mickla med pyramiden så finns följande alternativ

http://www.eventghost.org/forum/viewtop ... f=9&t=2080

Det kräver emellertid att man har hyfsad erfarenhet av att löda ihop elektronik-komponenter. Resultat blir man definitivt nöjd med, särskilt om man kopplar in en bra antenn

Oavsett så används sedan NetHomeServer (och i mitt fall EventGhost) för att analysera och detektera de mottagna rf-signalerna

mvh Walter
Tage77
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Tage77 »

Hej Walter

Tack för snabt svar.

Det var som jag misstänkte men var som sagt lite osäker. Åker bort ikväll och är borta hela helgen men nästa vecka hoppas jag få ordning på det. Börjar nog med pyramiden så kanske jag testar det andra alternativet senare.

/Niklas
Post Reply